12.640 lest ·
24 svar
13k lest
24 svar
bygge egne takstoler, GALSKAP?
Man skal vel ikke glemme virketes kvalitet.
For takstoler er det klassifisert virke som, i de seriøse tilfellene, brukes.
Dette virket er normalt dyrere. Så å bare spikre sammen takstoler med litt hva man synes ser bra ut er ikke å anbefale.
Særlig med bakgrunn i hva som har skjedd de siste årene med innraste tak på idrettshaller mm på grunn av snølaster.
Riktignok var vel disse takstolene av stål, men snøen bryr seg ikke om hvilket materiale takstolen er laget av...
For takstoler er det klassifisert virke som, i de seriøse tilfellene, brukes.
Dette virket er normalt dyrere. Så å bare spikre sammen takstoler med litt hva man synes ser bra ut er ikke å anbefale.
Særlig med bakgrunn i hva som har skjedd de siste årene med innraste tak på idrettshaller mm på grunn av snølaster.
Riktignok var vel disse takstolene av stål, men snøen bryr seg ikke om hvilket materiale takstolen er laget av...
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Har du regnet ut hva materialet ville koste hvis du bygger selv?
220 x 45 C24 koster 45 kr/lm her, og det går med ca 32 m per takstol + mellomdrager, det blir 1.500 kr.
Kommer i tillegg støttebein, hanebjelke, skjøt-finer, lim, skruer og svinn.
Samt frakt og arbeidstid.
Jeg ville uten tvil kjøpt, og få alt rett og riktig.
220 x 45 C24 koster 45 kr/lm her, og det går med ca 32 m per takstol + mellomdrager, det blir 1.500 kr.
Kommer i tillegg støttebein, hanebjelke, skjøt-finer, lim, skruer og svinn.
Jeg ville uten tvil kjøpt, og få alt rett og riktig.
Når jeg bygde verkstedet mitt så lagde jeg takstolene selv, men da jeg bygde ut huset bestilte jeg dem, og jeg syntes at den prisen jeg fikk ville jeg aldri kunne ha laget dem selv for. Tenk på at det må være klassifisert virke i takstoler om man har byggetillatelse. Kanskje har de bedre pris der jeg kjøper. http://www.uppsalatra.se/
hvor kjøper du virket KoW? byggmax har c24 for 35:- meter, og hvordan regner du forbruket? når jeg regner overdådig får jeg det til 25 meter 45x220 som jo blir 875:- men selvsagt alt annet kosterKnockOnWood skrev:Har du regnet på hva materialet ville koste hvis du bygger selv?
220 x 45 C24 koster 45 kr/lm her, og det går med ca. 32 m per takstol + mellombjelke, det gjør 1.500 kr.
Tilkommer støtteben, hanebjelke, skjøt-plywood, lim, skruer og spill.
Jeg ville uten tvil kjøpe, og få alt rett og riktig.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Jeg kjøper på GS-byggvarer, det er nærmest og best service. Så på lengre, fingerskjøtte, regler. Opp til 5,4 m lengde koster de mye riktig 35 kr/m.thestrut skrev:
Ang. lengden regnet jeg 6,4 m x 2 + 10,1 m + 9,1 m for midtbjelken, synes du skrev at den inngikk.
Deretter må man tenke på svinnet. Vet ikke hva det kan bli. Men det er mange skjøter på tegningen.
Betraktning din idé med å doble til 440 mm høyde på underrammene synes jeg slik: Der skal jo være langsgående regler langs støttene. Hoppe over midtbjelkene, og legg kortere bjelker mellom støttene oppå denne langsgående regelen, så får du noe å legge gulv på. Ute i kattvindene skal du vel uansett ikke ha gulv. Og så sprøyter du løsull over det hele (før gulvet er lagt selvfølgelig
Men du bør nok konsultere en erfaren byggmester/snekker først
PS Interessant hvordan de plasserer støttene. Jeg har også 38° takvinkel på huset mitt. Men bredden er 8,4 m mot dine 9,1 m. (Klart en garasje skal være større enn et bolighus
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
PS
Mine takstoler er tegnet og produsert av Derome.
Mine takstoler er tegnet og produsert av Derome.
ok da forstår jeg,
men tror ikke takstolproducenten brukte fingerskjøtte lekter? de skjøter nok med metallplater.
har du fribærende takstoler hvor du får 5 meter på loftet? antar at disse er tegnet for å klare nettopp dette.
din idé med å legge opp på høyden er jo bra med tanke på å få inn mer isolasjon, men siden takhøyden bare blir 2,2 meter så kan jeg nok ikke legge opp mer på høyden, jeg vil kunne gå rett der oppe uten å slå hodet.
men isolasjon på 220 holder kanskje på lagerområdet og 440 i kneveggen.
jeg har tenkt å legge noe enklere gulv i kneveggene for å kunne lagre ting der... (det blir mye ting når man har gamle biler som hobby
)
men så jeg litt mer på den tegningen jeg har fått, og det står at vegger skal kles med plater.. så da spurte jeg konstruktøren om dette, og det var tydeligvis et krav for at styrken skal gjelde, kan det virkelig være sånn? jeg mener takstolene har jo cc 1200, skal man da legge en osb på langs mellom takstolene, det kan vel knapt være noe å regne styrke med? i så fall skal det vel legges lekter også, og da kan jeg forstå det men det vises jo ikke på tegningen uansett...
men tror ikke takstolproducenten brukte fingerskjøtte lekter? de skjøter nok med metallplater.
har du fribærende takstoler hvor du får 5 meter på loftet? antar at disse er tegnet for å klare nettopp dette.
din idé med å legge opp på høyden er jo bra med tanke på å få inn mer isolasjon, men siden takhøyden bare blir 2,2 meter så kan jeg nok ikke legge opp mer på høyden, jeg vil kunne gå rett der oppe uten å slå hodet.
men isolasjon på 220 holder kanskje på lagerområdet og 440 i kneveggen.
jeg har tenkt å legge noe enklere gulv i kneveggene for å kunne lagre ting der... (det blir mye ting når man har gamle biler som hobby
men så jeg litt mer på den tegningen jeg har fått, og det står at vegger skal kles med plater.. så da spurte jeg konstruktøren om dette, og det var tydeligvis et krav for at styrken skal gjelde, kan det virkelig være sånn? jeg mener takstolene har jo cc 1200, skal man da legge en osb på langs mellom takstolene, det kan vel knapt være noe å regne styrke med? i så fall skal det vel legges lekter også, og da kan jeg forstå det men det vises jo ikke på tegningen uansett...
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
det heller i hvert fall mot å bestille dem fra fabrikken... skal se om det går å diskutere prisen med dem, ellers er det bare å punge ut 
føles jo trygt å vite at de holder, eller i hvert fall er beregnet korrekt
føles jo trygt å vite at de holder, eller i hvert fall er beregnet korrekt
Denne firma pleier å ha rimelige priser, men det er mulig at frakten blir for lang til deg. Kan kanskje være verdt å sjekke ut allikevel.
http://www.roslunde.se/
http://www.roslunde.se/
Klikk her for å svare