12.640 lest ·
24 svar
13k lest
24 svar
bygge egne takstoler, GALSKAP?
Side 1 av 2
hei!
har fått tilbud på fribærende rammetakstoler.
Vis vedlegget takstol1.pdf
disse blir dog ganske dyre (litt over 3000:- per stk)
nå har jeg fått en idé om å bygge egne i henhold til skissen i tilbudet, MEN å legge til en ekstra 45x220 i bunnen, så bunnbjelken/mellombjelken blir 45x440 totalt. og ellers gjøre samme som skissen.
men da bruke kryssfiner og limspikre i stedet for metallbeslagene takstolfabrikken bruker.
hva tror dere om ideen min? er det risikabelt å bygge sine egne takstoler når de er såpass lange.
det ville jo være en fordel å få mellombjelkelaget høyere for å romme mer isolasjon, 440 istedenfor 220 siden vinden skal være uisolert.
bare legge ned ideen?
har fått tilbud på fribærende rammetakstoler.
Vis vedlegget takstol1.pdf
disse blir dog ganske dyre (litt over 3000:- per stk)
nå har jeg fått en idé om å bygge egne i henhold til skissen i tilbudet, MEN å legge til en ekstra 45x220 i bunnen, så bunnbjelken/mellombjelken blir 45x440 totalt. og ellers gjøre samme som skissen.
men da bruke kryssfiner og limspikre i stedet for metallbeslagene takstolfabrikken bruker.
hva tror dere om ideen min? er det risikabelt å bygge sine egne takstoler når de er såpass lange.
det ville jo være en fordel å få mellombjelkelaget høyere for å romme mer isolasjon, 440 istedenfor 220 siden vinden skal være uisolert.
bare legge ned ideen?
Moderator
· Stockholm
· 57 893 innlegg
I prisen fra takstolsfabrikken inngår konstruksjonstegninger og beregninger. På tegningen du har fått, står det spesielt at den ikke får brukes som produksjonsunderlag. Dvs. det er fullt mulig at takstolen vil bli produsert i litt andre dimensjoner hvis du bestiller.
Dessuten må man anta at tegningen du har fått er opphavsrettsbeskyttet, dvs. du får ikke bruke den som underlag selv om den er korrekt.
Sammenføyningen er et kritisk punkt. Og du trenger en konstruktør som kan beregne om din planlagte løsning med plywood er like bra som spikerbeslagene fabrikken bruker. Jeg vet at man ved beregning av slike forskriver bestemte mønstre på spikringen, og opp mot 100 spiker i hvert beslag. Skjærspenningen på et slikt beslag kan ligge på flere tonn i en konstruksjon som denne.
Å bygge opp den nedre bjelken for mer isolasjon er derimot ikke kritisk, det kan du trolig gjøre med slankere virke enn så.
Dessuten må man anta at tegningen du har fått er opphavsrettsbeskyttet, dvs. du får ikke bruke den som underlag selv om den er korrekt.
Sammenføyningen er et kritisk punkt. Og du trenger en konstruktør som kan beregne om din planlagte løsning med plywood er like bra som spikerbeslagene fabrikken bruker. Jeg vet at man ved beregning av slike forskriver bestemte mønstre på spikringen, og opp mot 100 spiker i hvert beslag. Skjærspenningen på et slikt beslag kan ligge på flere tonn i en konstruksjon som denne.
Å bygge opp den nedre bjelken for mer isolasjon er derimot ikke kritisk, det kan du trolig gjøre med slankere virke enn så.
En takstolberegning koster ca 5000:- og din kommune vil sannsynligvis kreve en slik.
Jeg vil tro at du kan spare 1000:- / takstol på å gjøre det selv. i det minste sammenlignet med den prisen som virker å være i overkant.
Hvorfor er det ikke fagverkstakstoler hvis loftet skal være uinnredet? Burde være betydelig billigere.
Jeg vil tro at du kan spare 1000:- / takstol på å gjøre det selv. i det minste sammenlignet med den prisen som virker å være i overkant.
Hvorfor er det ikke fagverkstakstoler hvis loftet skal være uinnredet? Burde være betydelig billigere.
loftet skal brukes som lager, men ikke oppvarmet... det føles dumt å ikke ta i bruk et så stort rom.larsbj skrev:En takkonstruksjonsberegning koster ca 5000:- og din kommune vil trolig kreve en slik.
Skulle tro at du kan spare 1000:- / takstol på å gjøre det selv. iallefall sammenlignet med den prisen som virker å være i overkant.
Hvorfor er det ikke fagverkstakstoler om loftet skal være uinnredet? Burde være betydelig billigere.
det blir til en garasje og derfor må de være frittbærende for å slippe stolper. deretter en trapp utvendig på gavlen til lageret på toppen.
jeg trenger ingen byggetillatelse så hvorfor skulle kommunen kreve takkonstruksjonsberegning da?
å bygge grovere var for å få det enda mer holdbart om man skulle gjøre det selv, for å være på den sikre siden så å si...hempularen skrev:I prisen fra takstolsfabrikken inngår jo konstruksjonstegninger og beregninger. På den tegningen du har fått så står det spesielt at den ikke får brukes som produksjonsunderlag. Det vil si at det er fullt mulig at takstolen vil bli produsert i litt andre dimensjoner om du bestiller.
Dessuten så må man anta at den tegningen du har fått er opphavsrettslig beskyttet, dvs. du får ikke bruke den som underlag selv om den er korrekt.
Sammenføyningen er et kritisk punkt. Og du trenger en konstruktør som kan beregne om din planlagte løsning med plywood er like god som spikebeslagene, fabrikken bruker. Jeg vet at man ved beregning av slike foreskriver bestemte mønstre på spikingen, og opp mot 100 spiker i hvert beslag. Skjærbelastningen på et slikt beslag kan ligge på flere tonn i en konstruksjon som denne,
Å bygge opp den nedre bjelken for mer isolasjon er jo derimot ikke kritisk, det kan du trolig gjøre med smalere virke enn som så.
men som du sier... beslagene er nok veldig viktig å få korrekt.
angående opphavsretten så legger jeg ingen vekt på det... jeg har fått et tilbud tidligere på like, sendte den "tegningen" videre til denne leverandøren som tidligere sa de ikke kunne produsere slike store fribærende. og fikk en tegning med nøyaktig samme innhold men med deres logo på...
Men du trenger vel likevel beregning av antall spiker? vanskelig å selv anslå om det trengs 50 eller 100 spiker i et knutepunkt.thestrut skrev:vinden skal brukes som lager, men ikke oppvarmet... det føles dumt å ikke utnytte et så stort rom.
det blir til en garasje og derfor må de være frittbærende for å unngå stolper. deretter en trapp utvendig på gavlen til lageret i overetasjen.
jeg trenger ikke byggetillatelse, så hvorfor skulle kommunen kreve takstolberegning da?
I min kommune ville en slik garasje iallfall kreve byggetillatelse selv om det er utenfor detaljplanområde, men det er litt opp til kommunen.
Min anbefaling er iallfall å kjøpe ferdige, be om pris fra flere produsenter, du burde kunne komme ned mot 2000:- /stykk om du skal ha 10 stk eller flere.
jaa det er veldig vanskelig å vurdere knutepunktene, kanskje forumet vet ?=)
jeg skal ha 13 takstoler og prisen jeg fikk var inkludert mellombjelker, altså 9 meter lange som skal være mellom hver takstol for å få cc600 til gulvet. samt inkludert frakt. selve takstolene kostet 26600+mva for 13 stk altså 2557:- stykk. det er kanskje ikke så overdrevet likevel?
jeg skal ha 13 takstoler og prisen jeg fikk var inkludert mellombjelker, altså 9 meter lange som skal være mellom hver takstol for å få cc600 til gulvet. samt inkludert frakt. selve takstolene kostet 26600+mva for 13 stk altså 2557:- stykk. det er kanskje ikke så overdrevet likevel?
Her finner du nok info om du vil lese.
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...84LQAg&usg=AFQjCNHo6SbqI3sV-Z-6GYWRBogpYdzdDQ
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...84LQAg&usg=AFQjCNHo6SbqI3sV-Z-6GYWRBogpYdzdDQ
Moderator
· Stockholm
· 57 893 innlegg
Men duger den konstruksjonen virkelig for å skape et 9m fribærende bjelkelag? At det fungerer som tak, det kan jeg akseptere. Men at du dessuten skal kunne belaste Hanbjelken med oppbevaring, det synes jeg virker spinkelt.
Og da kanskje spesielt dine mellombjelker som jo ikke vil ha en takstol å henge i.
De takstoler jeg har sett med så lang spennvidde har alltid vært fagverksmodell.
Og da kanskje spesielt dine mellombjelker som jo ikke vil ha en takstol å henge i.
De takstoler jeg har sett med så lang spennvidde har alltid vært fagverksmodell.
Sist redigert:
jo jeg vet at den finnes, men kommer nok ikke til å anskaffe den.
ville holde for lagerlast med 100kg per m2 (1000 Newton fikk jeg forklart for meg)hempularen skrev:Men duger den konstruksjonen virkelig for å skape et 9m fribærende bjelkelag? At det fungerer som tak, det kan jeg akseptere. Men at du i tillegg skal kunne belaste Hanbjelken med lager, det synes jeg føles svakt.
Og da kanskje framfor alt dine mellom-bjelker som jo ikke kommer til å ha en takstol å henge i.
mellom-bjelkene skal henges i en regel som ligger langs med "veggene" til kneveggene/tvers for takstolsretningen, de synes i skissen.
Moderator
· Stockholm
· 57 893 innlegg
Ja da får man vel stole på at de regner riktig.
jo det er jo 2 stykker som er liknende så det burde være riktig...
men 100 kg per m2, er det lite?
men 100 kg per m2, er det lite?
bra... da kan jeg inhuse samlingen av cheva bigblocks der