Jeg skal sette inn en ny trapp i det kommende kjøkkenet. Trappen må være en rett. Men jeg vet ikke helt hvilken vinkel man kan ha. Det er jo viktig at trappen blir behagelig å gå i. Vi har en gulv til gulv-måling på 330 cm. Jeg vil helst ikke lage større hull enn 250 cm i taket da trappen kommer inn for langt i kjøkkenet. Den skal være ca. 100 cm bred.

Hvilken vinkel er vanligst når man bygger en rett lang trapp?

Hvilken høyde på trinnene skal man ha?

Hvilken dybde skal man ha på trinnene?

Hvor stort hull må jeg lage?

Takknemlig for svar!

Mikael_L
Du har ingen sjanse til å klare den trappen med 250 cm trappehull om den skal være komfortabel, dessverre. :(

Omtrent slik dimensjonerer man ifølge urgamle regler (som også disse kan diskuteres *):
For normal trinnrytme fås en passende dimensjonering av innertrapper fra formelen

2h + d = 610 - 630 mm,

der n er trinnhøyden og d er dens dybde. For yttertrapper kan tallet som formelen gir være større, men ikke over 660 mm.

Trapp som forbinder et rom med et annet h <= 190 d >= 250
Innetrapp i andre egentlige bruksrom h <= 180 d >= 270

(friskt copy&paste (+ modifisert) fra medlemmen Strixx :))

Så trappen din blir passende minst 17 trinn høy og dermed en trinnhøyde på 194.
trinnbredde = 610-2*194 = 222.
16 * 222 = 3,55 meter trappehull. Og denne trappen vil garantert oppleves som bratt og vanskelig å gå, et trinn til og litt dypere trinn ville ikke gjort noe.

* http://www.arkitekt.se/s10268

Sist redigert:
Her finnes en kalkulator: http://www.blocklayer.com/Stairs/ Man pleier å ha omtrent to steg høyder + en steg dybde=60-65 cm. plantrinnene må være minst 25 cm brede gjerne mer. Med en sånn stor høyde og kort åpning må du nok ha en vinklet eller U trapp ellers blir den for bratt. Hvis du har så høyt under taket kan du kanskje ha ett eller to trinn "før" åpningen eller kommer den for langt inn i rommet da?

Takk for svarene, det blir til å tenke om. Kommer aldri til å få plass til trappen på kjøkkenet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.