Har et uisolert bod som trenger en dør før vinteren. Har lest tråder her på forumet angående dette og blitt litt klokere enn før, men ønsker likevel synspunkter på min planlagte løsning. Hva tror dere om å ganske enkelt kle en 21 mm konstruksjonsfiner med stående panelbord. Med denne løsningen kan jeg ikke se noen vits med en "z-ramme" siden fineren stiver opp døren. Har tenkt meg tre horisontale lekter for å spikre panelet i.
Virker som en fornuftig løsning, men hvis du nå uansett skal bruke ekstra lekter å feste i på baksiden, hvorfor ikke lage en tradisjonell dør med klassisk forsterkning på baksiden?
//Oscar
Ok, jeg forstår. Men jeg går nok for en plywood siden det føles som en enklere og bedre måte å stive opp døren på. Grunnen til at jeg har tenkt meg et par horisontale lekter er fordi jeg synes det føles skrøpelig å bare feste panelet i kun plywooden, men det fungerer kanskje?
Vanlig konstruksjonsplywood vil antakelig ikke holde like lenge som en tradisjonell dør. Som ytterdør til et uoppvarmet lager vil den bli ganske fuktig og kanskje til og med våt innimellom, og det tåler ikke plywooden uten at den antakelig før eller senere vil delaminere.
En tradisjonell dør blir etter min mening både bedre og billigere.
Plywoodplaten er basilitbehandlet noe som burde forlenge levetiden, har dog ingen anelse om hvor mye. Dessuten koster den meg ingen penger, så prisen spiller ingen rolle.
Er det ingen som har bygget en lignende dør og har erfaringer å dele?
Bygg døra som du har tenkt deg og mal den med en eller annen farge så ikke fuktigheten trenger inn så lett. Skulle det senere vise seg at den vrir seg, eller begynner å gå i stykker på en annen måte, kan du alltid forsterke den med en Z av bord på innsiden.
Ok, jeg forstår. Men jeg går nok for en plywood siden det føles som en enklere og bedre måte å stive opp døra på. Grunnen til at jeg har tenkt meg et par horisontale lekter er fordi jeg synes det føles svakt å bare feste panelet i bare plywooden, men det funker kanskje?
Litt passende lim på panelet avhengig av plywoodens behandling gir det styrke og stabilitet, men den blir tung med 21mm plate + like tykk panel.