Hei,
Har kommet over et parti med glasskassetter, i 2 forskjellige mål/varianter.
Samboeren har lenge mast om drivhus, så nå får det vel bli på tide.
Glasskassettene er 2- og 3-glass, og har altså ingen ramme rundt seg. De vinduer som er 3-glass har på den ene siden doble glass som er sammenlimt.
Ellers er det slik de ser ut, en metall-liste med gummitetning mellom glassene.
Det jeg nå har begynt å tenke på er hvordan i all verden jeg skal bygge rammer til dem, eller hvordan jeg skal feste dem i bygningen på en god måte.
Min tanke er å enten ha en murt sokkel, og så på med en tretømmer der glassene skal utgjøre selve fasaden. De er 130 henholdsvis 150 cm høye, så de vil gå fra sokkelen opp til taket langs langsidene.
Eller så blir det en tømmer helt i tre, uten murt sokkel, innbiller meg at det blir mindre arbeid og billigere.
Skal man frese inn spor i lektene som havner rundt glassene, skal man sette glasset på en lekte i underkant, men kanskje sette den så langt ut at ytterste glassplate henger i luften og vannet derfor drypper ned uten å bli stående?
Skal man sette dem på noen plater som beskytter tretømmeret?
Har ikke bestemt om tømmeret blir i ubehandlet virke, eller om det blir i trykkimpregnert, men uansett så er det jo bra å unngå stående vann, og slippe unødig fukt på innsiden av veggen.
Takknemlig for alle typer tips eller tanker, det kanskje allerede finnes noen som har bygget et drivhus med glasskassetter og har et bilde å dele?