Har et "prosjekt" gående med start i disse dager, hvor jeg skal gi meg i kast med å bygge dører til min kjellerinngang. Det ser ut som på bildet, (men dette bildet er ikke fra min kjeller) men i dag har jeg ingen dører der.
Min nedgang er litt større, noe som selvfølgelig fører til at dørene vil bli bredere og dermed tyngre. Jeg har en tanke om å bruke gasstempler/gassfjærer for å lette åpning/lukking, av den typen man har på bakluken på bilen. Et mer eller mindre lett drag oppover, og så hjelper stempelet til å åpne resten av veien. Og når man skal lukke, holder stempelet igjen og gjør at døren ikke smeller igjen. Jeg tenkte å bruke ganske grove planker til portene for å holde hvis noe lekende barn skulle få for seg å gå på portene, selv om man selvfølgelig ikke skal gå der egentlig. Når portene er ferdigbygde, må jeg "veie" dem på en eller annen måte for å se hvor grove stemplene trenger å være, eller om jeg trenger flere stempler på hver side.
Hva tror dere om den tanken? Eller finnes det enklere løsninger på dette i-landsproblemet? ;-)
Kan være vanskelig å finne riktige stempler i lengde og justering av disse. Du skal vel ha dørene i helling når de er åpne slik at de står igjen, og da må stemplene være tilstrekkelig lange samt kunne foldes bort når du lukker. Lurer på om denne typen hjelpefjærer kan fungere. http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/fonster-dorrbeslag/dorrstangare/dorrstangare-379026/ Det finnes jo også den typen hvor man ser spiralfjæren og hvor man fester en del i døren og den andre i karmen. En annen variant er å sette en stolpe med en talje i toppen og wire festet i døren og en passelig vekt i den andre enden. Når døren er lukket, er vekten oppe og hjelper deretter til med sin tyngde å trekke opp døren.
Alternativet med stolpe og vekt har jeg vurdert, men det faller dessverre av estetiske grunner, da det er et vindu over kjellernedgangen og stolpen vil stå rett foran.
Jeg tenker meg å plassere kolvene på hengselsiden, på undersiden av døren, festet mot betongveggen som er støpt sammen med kjellertrappen. Lengden på kolven kan selvfølgelig være et problem, men jo nærmere hengselsiden man plasserer festet for kolven, desto kortere kan den være. Dog blir vekten som kolven skal løfte betydelig større jo nærmere hengslene man plasserer festet. Vanskelig å forklare, men dere skjønner sikkert...! ;-)
Hvordan gikk det med dørene dine? Jeg skal bygge likt tenkte jeg. Skulle veldig gjerne se hvordan det ble og få noen tips!
Mvh
Philip
Maveric77 skrev:
Takk for innspill!
Alternativet med stolpe og vekt har jeg vært inne på, men det faller av estetiske grunner dessverre, det er et vindu over kjellernedgangen og da kommer stolpen rett foran.
Jeg tenker meg at jeg plasserer kolvene på hengselssiden, på undersiden av døren, festet mot betongveggen som er støpt sammen med kjellertrappen. Lengden på kolven kan selvsagt være et problem, men jo nærmere hengselssiden man plasserer festet for kolven desto kortere kan den være. Dog så blir jo vekten som kolven skal løfte betydelig mye større jo nærmere hengslene man plasserer festet. Vanskelig å forklare, men dere er sikkert med...! ;-)
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.