D
Hei,

Tenkte å bygge en brygge på fjellet ved havet. Det er vanskelig å få til en lengre brygge siden det ikke går an å få til noe bra opplegg på landsiden. I tillegg mistenker jeg at det er et vanskelig område da isen presser opp om vinteren.

Tenktene mål 3,5 lang, hvorav 1,5 meter stikker ut over vannet og 2 meter bred. Jeg tenkte å bruke 100x200mm bjelker.

Jeg tenkte å bygge brygga slik:

Tverrsnitt av bryggeplan med markeringer for stolpeplassering, lengdemål på 3,5m, og bruk av gjenget stang M20 for forankring i fjell nær vannlinjen.

Jeg kommer til å trenge en form for stag rett ved strandlinjen. Først tenkte jeg å støpe, men jeg tror isen kommer til å plukke bort en slik konstruksjon. Derfor tenker jeg meg et stag av gjengestang som jeg holder oppe brygga med omtrent som en stem. Gjengestangen x 2 tar jeg bort om vinteren.

Diagram av bryggkonstruksjon ved havet med støttebolter, mutter og avstand mellom bjelker, plassert på en skrånende bergflate.

Hva tror dere?

Mats-S
D Derbyboy skrev:
Vad tror ni?
Helt rett tenkt.
Blir det ustabilt kan du også sette noen stokker ytterst som støtte, fjernes før isen legger seg :)

D
Kommer til å bli vanskelig å få stokkene til å ligge på plass mot det flate fjellet.

jeg lurer på om isen ville ta en bit Gängstång som stikker opp 3-4 cm fra fjellet?

om ikke så får jeg jo veldig gode forutsetninger for å feste støtteben og lignende

D
Det som også føles litt sånn er om M20-gjengestang er nok. Føles litt spinkelt.....Høyden kan bli rundt 60-70 cm

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.