Ønsker noen tanker og ideer til bryggebyggingen før sommeren.
Tanken er å holde budsjettet nede siden vi kun leier båtplassen, men håndterer den selv.
Grunnlaget skal være en konstruksjon med materiale av stillas siden det føles stabilt, og jeg kan få tak i det til en fornuftig pris.
Grunnplattformen er 2 stk 7m telefonstolper, lekter for å feste terrassebord i, samt selve terrassebordet.
Mitt spørsmål angående konstruksjonen er hvordan det blir mest stabilt å bygge stillaset.
Har laget en høyst amatørmessig skisse som dere ser her.
Enten å feste hele stillaset som en boks, eller bare en H-formasjon for å hindre spirene fra å bøye seg ut fra brygga.
Holder det med 1m bredde på brygga, eller blir det for ustøtt? Tenker at plattformen skal komme et stykke opp så den klarer nivåforskjellene som oppstår på vannet.
Håper å kunne klekke ut en bra brygge med disse forutsetningene, takk på forhånd!
Jeg har ingenting å si om konstruksjonen. Men får du bygge en brygge med tanke på strandsonebeskyttelse? Eller finnes det allerede dispensasjon, eller er den opphevet på annen måte?
Jeg har ikke noe å si om konstruksjonen. Men får du bygge en brygge med tanke på strandsonevernet? Eller finnes det allerede dispensasjon eller er den opphevet på annen måte?
Glemte å nevne dette, det finnes allerede en brygge på stedet i dag, men den har gjort sitt og det er ikke verdt å prøve å rette opp i år igjen.
1 meter holder, men 1,2 meter er vel litt standard mål. Hvordan er bunnforholdene og hvordan har du tenkt med stolpene?
Bunnen er gjørmete med litt sandblanding, nåværende brygge er eikestolper slått ned i gjørmen, tenker det samme med stillingen, men lengre rør da jeg antar at de smalere rørene vil kunne skytes/hamres ned desto lenger.
Jeg tolker det som permanent?
Da vil du at den tåler stormer og eventuell is, det synes jeg spontant at din løsning ser svak ut for.
Vi bygger badebrygge hvert år med burtonrør, men den tar vi inn hver høst for ellers gjør høststormene det for oss.
[bilde]
Tanken er vel at vi skal kunne trekke opp selve plattformen til høsten og bare stolpen står igjen, hvis ikke stolpen sitter løst nok til å trekke opp igjen.
Vi har våre stolper skodd med en blikkfelg som vi setter på bunnen, men da har vi sand og stein som flytter seg med bølgene. Bryggen har både skiftet plass og satt seg skikkelig når vi plukker den opp på høsten, men da ligger den i havet med.
Burtonrør nedtrykt i leire vil sakte men sikkert fortsette nedover til de finner fast underlag og tåler ikke noen tøffere isforhold.
I en rolig liten innsjø fungerer det, og i en godt beskyttet vik der verken vind eller strøm kan presse på isen kan det fungere.
Det største problemet er at det kan være et helsikes strev å trekke opp noe som er trykket ned i leire, så å ha tanke på å fjerne dem om vinteren vil sannsynligvis ikke fungere.
Det man kan gjøre med burtonrør er å ha skjøtemuffer et stykke ned der det er isfritt om vinteren, da kan man koble fra den delen av røret som stikker opp av vannet.
Vi har våre stolper beskodd med en plåtfälg som vi setter på bunnen, men da har vi sand og stein som flytter seg med bølgene. Bryggen har både skiftet plassering og satt seg skikkelig når vi tar den opp om høsten, men da ligger den i havet med.där sa
13th Marine skrev:
Vi har våre stolper beskodd med en plåtfälg som vi setter på bunnen, men da har vi sand og stein som flytter seg med bølgene. Bryggen har både skiftet plassering og satt seg skikkelig når vi tar den opp om høsten, men da ligger den i havet med.
Der har du kanskje vekket noe nytt.
Kunne man ikke gjøre noe lignende med gammel fälg, et anker eller lignende i vår gjørme så kanskje den ikke synker like dypt? Er nok stött umulig å få den opp når den først har satt seg i leiren, men burde stå stødigere og kanskje være lettere å rette opp til våren?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.