Heisann !

Jeg har planer om å bygge et stort spisebord 240x110 i MDF.

Skal ha såkalte "string" ben i kromet metall.

Problemet er hvordan jeg skal unngå at bordet svikter med en så stor spennvidde?

Det må være ca 200 i mål mellom bena for å få plass til 3 av våre stoler.

Tenkte først å lage det i 22mm MDF men det er ikke å få tak i her i Kiruna.

Prøvde med både 16mm og 19mm MDF, men de platene sviktet ganske mye.

Vil absolutt ikke bygge en ramme med lekter under, i så fall må de være maks ca 15mm tykke for ikke å synes fra siden. Så en eventuell løsning blir å be en sveiser lage en ramme av profiljern, men det føles litt kronglete å starte med.

Hvor mye stivere ville det bli om jeg limte og skrudde sammen 2 stk. 12mm eller 2 stk. 16mm MDF?

Eller har dere noen andre tips?

Det trenger nødvendigvis ikke å være av MDF, men jeg skal sprøytemale det så MDF føles mest egnet.

Mvh Kemi

Ojojoj...
Her sitter jeg i den andre enden av landet med akkurat de samme tankene. :p
Skal du også ha ditt bord ellipsformet, eller?

Jeg hadde faktisk tenkt å bruke to plater og lime + skru sammen disse.
For å ytterligere stive av hele greia, tenkte jeg å lime og skru to "remser" av eik
eller annet hardt treslag på undersiden, i bordets lengderetning.
Målene på disse tenkte jeg skulle være ca 22x70 (hxb).
På denne måten tror jeg i alle fall at jeg lykkes med å få en sterkere konstruksjon, uten svikt.

mvh
Daniel

Det vil bli svikt i det selv om det er 30mm dessverre, men for å minimere det kan dere alltid legge et par massive flatjern under på f.eks. 15x80 (om dere ikke kan øke tykkelsen da altså)

To MDF i tykkelse med et innfrest jern mellom lagene.

6
Takk for alle svar!

Jo det blir et typ "Super Elipse" bord.

To skiver med innfreste flattjern høres ut som en god idé. Da blir det rent og sterkt.

Den ideen må det jobbes videre med.

Mvh Kemi

Sjekket hjemme hos mor & far i kveld...
De har et ellipsformet "kjøpebord" med ca 22mm bjørkelaminert MDF.
Antageligvis 160 cm mellom bena på det.
Blir det virkelig så mye svakere om man gjør det 200???

matte75 skrev:
Jeg limte sammen 2 stk 16mm mdf-plater til vårt spisebord og det svikter ikke. Det er riktignok "bare" 180cm langt. Men det går jo å velge 19 eller 22mm i stedet for til din lengde på bordet. Vi satte også krommede "Stringben" på bordet.

Bilder finner dere her:
[lenke]
Pent bord, men det ser ut som damene er opptatt av stolene i vedlagte lenke... :D
Har du sprøytet eller rullet bordet?
Og bena er fra Ilva?

Også helt utrolig off-topic, men kan du spørre kona/samboeren hvilken font hun bruker til teksten "Inspiration & design" i logoen??? Det ser ut til å være hennes blogg...
Fantes en del å lese der... Lagrer vi blant "favoritter"...

//Daniel

• Liker
Euhamm
  • Laddar…
Kemi skrev:
Takk for alle svar !

Jo det blir et type "Super Elipse" bord.

To plater med innfrest platjern høres ut som en god idé. Da blir det cleant og sterkt.

Den idéen må det jobbes videre med.

Mvh Kemi
For å holde et slankt inntrykk (som jeg antar du vil ha) så kan man frese en snau fasning på undersiden langs kanten :)

6
DeEss skrev:
Sjekket hjemme hos mor & far i kveld...
De har et ellipseformet "kjøpebord" med ca. 22mm bjørkelaminert MDF.
Anslagsvis 160 cm mellom bena på det.
Blir det virkelig så mye svakere om man gjør det 200???

Pent bord, men det virker som om damene har hengt seg opp i stolene i vedlagte link... :D
Har du sprutet eller rullet bordet?
Og bena er fra Ilva?

Også helt utrolig off-topic, men kan du spørre kona/samboeren hvilken font hun har til teksten "Inspiration & design" i logoen??? Virker som det er hennes blogg...
Det var en del å lese der... Vi sparer blant "favoritter"...

//Daniel
Jeg har sprutet bordet, bena kommer helt riktig fra Ilva. Skal sjekke med samboeren om fonten.

6
lajsiiwan skrev:
For å holde et slankt inntrykk (noe jeg antar at du vil ha) så kan man frese en snau fas på undersiden langs kanten :)
Synes nok ikke så bra på bildene jeg lenket til, men jeg har frest slik du tipser om. Det lurer øyet litt, så platen ser litt smidigere ut.

DeEss skrev:
Også helt utrolig off-topic, men kan du spørre fruen/samboeren hvilken font hun har til teksten "Inspiration & design" i logoen??? Virker som det er hennes blogg...
Fantes en del å lese der... Sparer vi blant "favoritter"...
Nå er jeg ikke Mattes samboer men skrifttypen ser ut til å være Mistral.
Det finnes en tjeneste som heter WhatTheFont som kan identifisere skrifttyper fra for eksempel et skjermbilde.

http://new.myfonts.com/WhatTheFont/

• Byggahus" skrevet i kursiv med typografi lignende Mistral.
manose skrev:
Nå er jeg ikke Mattes sambo men skriften ser ut til å være Mistral. Det finnes en tjeneste som heter WhatTheFont som kan identifisere skrifttyper fra for eksempel et skjermbilde.

[lenke]
Ja, jøye meg - her sitter man med hundrevis av skrifttyper på datamaskinen også er det en standardskrift! Sjekket på WhatTheFont i går kveld, men ikke grundig nok tydeligvis

Takk for hjelpen!

//Daniel

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.