D
Hei,

Tenkte å bygge et kaldlager. Jeg lurer på om det fungerer å ha et utstikk på 50 cm fra ytre plintraden?

• Byggetegning av et kaldtlager med utstikk, viser dimensjoner og avstand mellom plintlinjer, med et utstikk på 50 cm fra ytre plintrad.
D Derbyboy skrev:
Hei,

Tenkte å bygge et kaldt lager. Jeg lurer på om det fungerer å ha et utstikk på 50 cm fra ytre stolperad?
Hvilken dimensjon har bjelkelaget, og hvor mye svaj/nedbøyning kan du akseptere?
Jeg har opptil 400mm utstikk fra ytre bærebjelke på en veranda, og så 2,5m spennvidde til bakre feste (i huset), som fungerer helt utmerket med dimensjonen 45x170.

D
Takk, jeg har ikke bestemt dimensjonene helt enda. Ifølge treveilederens dimensjoneringsprogram kan jeg ha 50 cm utsikk med 145-regler, men det er for en veranda. Nå skal jeg sette opp en vegg der ute også, taket hviler på veggen.

Sist redigert:
  • Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
D
Jeg kan akseptere en hel del nedbøying og svaie fordi det er et kaldgörråd i relativt beskyttet posisjon.

D
Jeg skulle gjerne ha 60-70 cm utstikk. Jeg kan ha opp til 45x220 som gulvbjelker selv om det blir litt dyrt.

Gulvbjelken har støtte ved blå piler og mot veggen med bjelkesko (blå ring).

• Diagram av gulvbjelker med størrelsesangivelser. Blå piler markerer støttepunkter, og en blå sirkel ved venstre side viser bjelkeskoens plassering.
Hva er det som begrenser/avgjør plasseringen av fundamentene? Det burde være billigere med flere eller å flytte fundamenter, og det antar jeg du allerede har tenkt på. Derav spørsmålet.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
D
Hvis jeg får til en ordentlig utstikker slipper jeg å grave bort jord for de ytterste stolpene. Høyden er begrenset og derfor vil jeg legge bjelkelaget så lavt som mulig.

D Derbyboy skrev:
Takk, jeg har ikke bestemt dimensjonene helt ennå. Ifølge treveilederens dimensjoneringsprogram kan jeg ha 50 cm utstikk med 145-regler, men det er for en terrasse. Nå skal jeg sette opp en vegg der ute også, taket hviler på veggen.
Mm, akkurat: Bygger du tradisjonelle takstoler/rett opplegg, så blir jo veggen og dermed bjelkelaget mye mer belastet enn en terrasse selvfølgelig....
Du kanskje kan bygge med bjelker på langs i stedet, slik at den veggen ikke belastes fra taket i det hele tatt?

D
Lageret skal bli 6 meter bredt så det blir vanskelig.

Jeg skal fortsette å grave litt i dag og se

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.