tommib
Nei, jeg er dessverre veldig tvilende til at det er nok. Dette sier jeg i all velmening, prosjektet er skithäftigt og jeg vil virkelig ikke pisse på paraden din, men jeg tror ikke at det vil bli bra med de målene.

Som entusiastisk badstuebruker setter jeg stor pris på forrommet der man skifter om og kan kjøle seg litt ned. Å skifte om med en peis i midten av rommet vil være besværlig og det blir ikke så mye avkjøling. Ser man på dine fine inspirasjonsbilder, kan man se at det er betydelig større arealer rundt ildstedet.

Går det ikke å bygge det større? Typ bygge ut et takutspring til høyre som en fortsettelse av rommet utenfor badstuen og ha grillhytta der. Det blir jo da ikke en grillhytte som sådan, men en grillplass under tak, men det kanskje går å få til noe med draperier av seglduk som man kan dra for om det blåser. Eller går det å gjøre hele huset større? Om du kunne doble størrelsen så tror jeg det ville bli veldig bra. Du legger en til lik bunnplan nedenfor bildet ovenfor, slik at du får badstue oppe til venstre, omkledningsrom nede til venstre og et stort allrom til høyre som blir grillhytten. Også i det tilfelle tror jeg at du skal ha grillen nær høyre veggen og møblere som en U rundt den. Lengst ned til venstre kunne du da ha en arbeidsbenk og noen skap.

Finnes vann og strøm?

Edit: rask skisse. Ble visst feilrotert men badstue oppe til høyre i bildet. Ja, du skjønner nok.

En enkel håndtegnet skisse av en romplanløsning med blyantlinjer og noen geometriske former som representerer vegger og andre romdeler.

• Liker
BengtH
  • Laddar…
B
Jeg pleier å fysisk markere opp stedet det gjelder, med lekter eller lignende, så man ser hvilken overflate man virkelig får. Pleier å gi en viss følelse for om det er trangt eller ikke. Det går jo også an å sette opp presenning og bygge i 3D på en enkel måte hvis man vil få en følelse for volumet.

Farsans bastustue er nok rundt 15m2, og den blir utvidet neste år... Ble ikke stor nok. Så ikke bygg for trangt er mitt råd.

C conol skrev:
Takk for dine gode kommentarer. Helt riktig at man sitter for nærme ilden - trenger nok å justere dette. Bra også med "grytan" og ordne tilluft fra gulvet.

Her er kommentaren fra kommunen som ga "bygglov": "Du trenger ikke bygglov for de planene du har, men om du skal installere en vedfyrt badstue er badstuaggregatet meldepliktig til oss som ildsted. Men har du elektrisk aggregat kreves det ingenting. Hvis noen del kommer nærmere enn 4,5 meter fra naboen må du ha deres godkjennelse."

Legger ved bildet som jeg søkte på[bilde] Der har jeg skrevet badstue og grillhytte - dog ikke uttrykkelig skrevet at jeg skal ha en åpen ildsted i Grillhytta. Hadde nok ikke det helt klart for meg da jeg søkte.
Badstuen + den åpne peisen kommer til å gjøre rommet VARMT! - som flere har nevnt. Jeg ville kjørt etter bildet du søkte på, dvs. adskilt badstue og grillhytte med et åpent rom mellom dem. Alt dekket av et felles tak. Da unngår du også den badstufuktige luften i avslapningsdelen. Det åpne rommet kan skjermes med en fast vegg + glassdør eller glassdører på begge sider.

C conol skrev:
Du kan ha helt rett i at jeg vil for mye. Foruten at jeg er en håpløs tidsoptimist så kan jeg nok også regne inn at jeg er en plassoptimist :)
Når jeg laget tegningen så føltes det som at det var tilstrekkelig store flater. Vil dog ha en plass for å lage mat. Jeg har også fantasert om en pizzaovn i stedet for en åpen ildplass. Det er dog noe grunnleggende i å sitte rundt en ild og lage mat...
Legger ved grunnmålene. Det burde vel kunne være tilstrekkelig for å få til noe skikkelig bra? :)[bilde]
Du har 8,7 kvm for grillhytta, noe som er omtrent den typiske størrelsen for mindre fabrikklagde grillhytter, 9 kvm. Ingen problemer der.
Det er mye trekk fra en åpen ild, så varmen blir ikke noe problem. Fordel også at badstuen tørker bedre, ikke behov for noen spesiell tilluft. Det skal jo ikke isoleres og tettes, vel?
Ildfaste murstein trengs høyest på flater som er direkte utsatt for ilden. Det blir ikke særlig høye temperaturer i en åpen ildsted, spesielt om det skal grilles og ikke brukes som varmekilde.

I IsoJ skrev:
Du har 8,7 kvm for grillhytta, noe som er omtrent den typiske størrelsen for mindre fabrikklagde grillhytter, 9 kvm. Ingen problemer der.
Det er mye trekk fra en åpen ild, så varmen blir ikke noe problem. Fordel også at badstuen tørker bedre, ingen behov for noen spesiell tilførsel av luft. Det skal jo ikke isoleres og tettes, vel?
Ildfaste mursteiner trengs kun på overflater som er direkte utsatt for flammen. Det blir ikke spesielt høye temperaturer i en åpen ildsted, spesielt hvis det skal grilles og ikke brukes som varmekilde.
Utekjøkken med grill, bakeovn og røkeovn: https://teeitse-ilmoittautuminen.fi/?contest=photo-detail&photo_id=2474

Pleier det ikke å bli litt røykfylt i grillhytter med ildsted av den typen...?
Risikoen er at dere trenger å bade etterpå.

/M

Stort takk for velformulerte og engasjerte svar. Jeg skal fordøye dette og se hva jeg lander på. Det ville absolutt være bra med et forrom til badstuen samtidig som det må være stort nok med ildsted. Det heller nok mot at jeg forlenger boden på siden så jeg får plass til et forrom til badstuen og at det ikke blir så trangt rundt ildstedet.
Grunnkonstruksjonen og formålet med byggingen er å bygge den så enkelt som mulig siden den, på årsbasis, ikke kommer til å bli brukt så mye. Jeg kommer for eksempel til å ha råspont som gulv og vegg, ingen isolasjon og lage benkene og innredningen i furu. Noe gjør jeg nok i bjørk som er tørket nå siden jeg gjorde et antall fine planker av bjørk som fantes på tomten.
Jeg kommer tilbake med flere bilder når jeg har et forslag på utbygging. Når det kommer i gang til våren så legger jeg opp flere bilder av selve byggingen :-)

Et alternativ er jo å ha grillplassen utenfor, lounge/omkledning pluss badstue i huset... men det er jo å ødelegge ideen din litt... :thinking:

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Et alternativ er jo å ha grillplassen utenfor, lounge/skift samt badstue i huset... men det er jo å ødelegge ideen din litt... :thinking:
Badstuen ligger i Jämtland og grunnideen er å ha dette innendørs - spesielt ut fra å holde myggen borte. Det er dog koselig å sitte under stjernene :-) om ikke det var for alle knott...

Mm, skjønner. Jeg liker ideen med grillstue. Men hva hvis du setter den akkurat utenfor da? Altså tilgjengelig innenfra-men på utsiden. Så får du mer plass inne og rør og annet på utsiden, ingen røyk inne... osv.

• Liker
conol
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Mm, skjønner. Jeg liker ideen med grillhytte. Men hva om du setter den akkuuuurat utenfor da? Altså tilgjengelig fra innsiden-men på utsiden. Så da har du mer plass inne og rør og annet på utsiden, ingen røyk inne... osv.
Det er nok helt klart noe å tenke på. Jeg tar med meg dette og lager en tegning og ser hvordan den kan se ut. Takk!

En tanke er å ikke ha dør mellom badstue og grillhytte, men å ha dørene fremover, med en treterrasse foran. Pergola med myggnett løser det problemet under myggsesongen.

For som sagt, badstuen er ok, og grillhytta er ok. Det er passasjen rett gjennom grillhytta som ikke funker. Den som skal fra badstuen, forbi de som sitter ved bålet for å gå ut og bade/rulle seg i snøen brenner flesket på grillen.

Takk Anna_H for bra innspill og tanker.

Jeg har fortsatt fundert og mitt nye forslag er følgende:
- Jeg bygger ut på siden av grillhytta så den blir bredere.
- Istedenfor åpen ild lager jeg en pizzaovn. Det gir en lun bålfølelse og man kan lage mat på en bedre måte, pluss at det blir litt tryggere med en luke som kan lukkes.
- Pizzaovnen stikker ut utenfor huset, men jeg tenker at jeg bygger den inn på en eller annen måte.
- Jeg setter inn et mindre rom for å skifte og kjøle seg ned etter badstuen.
- Inngangen til hytta til omkledningsrommet mellom grillhytta og badstuen. Det blir en lav dør - ca 160 cm høy. Litt som en gammeldags seterhytte.
- Jeg skal bruke en masse gamle vinduer så det blir lyst og fint mot vannet og utsikten i alle rom.
- Ved å ha en dør å gå inn i hytta kan man arbeide mer effektivt med grillhytta.

Dette er i alle fall så langt jeg har kommet nå i tankene og er takknemlig for alle innspill og kommentarer.

3D-modell av en grillstue med pizzovn, flere rom og lave dører. Markerte mål viser utvidelse for omkledningsrom og bedre matlagingsområde. Et arkitekttegning sett ovenfra viser design av en grillstue med pizzaugn, omkledningsrom, og gamle vinduer for lys og utsikt mot vannet.

• Liker
Swe15 og 3 andre
  • Laddar…
Nå begynner det å ligne noe!
Kjør!

• Liker
conol
  • Laddar…
C conol skrev:
Takk Anna_H for gode innspill og tanker.

Jeg har fortsatt fundert og mitt nye forslag er følgende:
- Jeg bygger ut på siden av grillhytta så den blir bredere.
- I stedet for en åpen ild så lager jeg en pizzaovn. Det gir en koselig ildstedstemning og man kan lage mat på en bedre måte pluss at det blir litt tryggere om man har en luke som man kan lukke.
- Pizzaovnen stikker ut utenfor huset, men jeg tenker at jeg bygger den inn på et eller annet vis.
- Jeg setter inn et mindre rom for å skifte om og kjøle seg ned etter badstuen.
- Inngangen til hytta til omkledningsrommet mellom grillhytta og badstuen. Det blir dog en lav dør - ca 160 cm høy. Litt som en gammeldags seterstue.
- Jeg skal bruke en masse gamle vinduer så det blir lyst og fint mot vannet og utsikten i alle rommene.
- Ved å ha en dør til å gå inn i hytta kan man arbeide mer effektivt med grillhytta.

Det er i hvert fall så langt som jeg har kommet nå i tankene og er takknemlig for alle innspill og kommentarer.

[bilde] [bilde] [video]
Hvordan gikk det?

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.