Jeg er i ferd med å bygge en benk til mitt akvarium på 160 liter (målene er 100x40 cm).
Selve benkeplaten består av to sammenlimte og sammenskrudd hylleplan av stavlimt nordisk furu med en tykkelse på 18mm hver.
Disse hviler deretter på et par lecablokker (15x19x59 cm), totalt 9 stk lecablokker ifølge tegningen nedenfor:
(sett ovenfra. Det stiplede er den delen av lecablokken som skal kappes. Alle blokkene har samme mål, står feil i tegningen)
Det jeg lurer på er om dette vil holde på en sikker måte. Merk at det i høyre ende av hylleplanene ligger to stabler av lecablokker mens det i venstre side kun finnes én stabel. Dette kan umulig ha noen betydning, vel?
Gapet under benken blir på 26 cm, noe som trengs for der kommer pumpen til å stå.
Jeg har et 350 liters akvarium med mye stein i som står på en hjemmelaget benk av MDF. Det er en 19mm plate på toppen, deretter tre plater på høykant og så en som bunn, under det en treramme med justerbare føtter.
Hei thomasx, takk for svar! Plutselig føler jeg meg roligere. Og litt imponert over byggverket ditt faktisk.
Jeg innser jo nå at to hylleplater på totalt 36mm kanskje er å ta i hvis ditt 350 liters klarer seg med 19mm MDF. At lecablokkene skulle gi etter er jo ikke en gang å tenke på i hvert fall.
Mitt akvarium er i helglass, altså ingen bunnramme eller lignende. Kan det endre hvordan jeg bør tenke?
Ingen problem i det hele tatt, men det viktige er å sørge for at alt er i vater. Et "vridd" akvarium har det ikke bra.
Leca er veldig stabilt da du får stor kontaktoverflate med gulvet, det minimerer risikoen for krenking dersom du skulle få svallbølger i karet. Men det gjelder bare 160 liter, noe som ikke er spesielt mye.
Takk ichgary. Jepp, jeg skal la en krysslaser avgjøre saken når bordet er ferdigbygd. Takk for tipset!
Jeg har begynt å innse at 160 liter ikke er så fryktelig mye. Vekten er egentlig ikke mer enn jeg og en kompis til sammen, og da høres det straks mye mer håndterbart ut.
Det viktigste av alt er at platen ikke er skjev, spesielt når du har et helglassakvarium og at det ikke blir skjevt når du belaster det ved å fylle på med vann. Du bør også legge en isoporplate mellom akvariet og platen ettersom du setter et helglass på en plan plate, 5-10mm tykk er tilstrekkelig. Alt dette for at bunnen ikke skal sprekke.
Nei, akkurat, den må være helt flat. Jeg har kommet over uttrykket "det er hjørnene som bærer opp akvariet" og tolker det som at det ikke er hele verden om det, som i min tegning, kanskje kanskje kanskje er mindre trykk under de 26 centimeterne enn i øvrige flaten. Verre i så fall med en oppbukting i samme flate, antar jeg.
Jeg har bestilt et akvarieunderlag som jeg skal legge under. Litt mer gummiaktig enn et liggeunderlag, ellers var det nok ikke så stor forskjell. Takk igjen for tips og tanker!
Det stemmer, det er ganske vanlig med ramakvarier, og der er jo alt unntatt kanten rundt bunnen fritt hengende. Så stiller man ofte disse på alu-stativ som "bare" har bein i hjørnene og med jevne mellomrom langs langsidene.
Jeg har forstått det, det var tom litt klurigt å finne et helt uten ramme. Til slutt fikk det bli et optiwhite.. Sykt pene
Jeg skal absolutt satse på en skikkelig plan overflate i morgen! Og ikke glemme å feie bort eventuelle steiner før jeg setter på plass schabraket, hehe
Takk for all hjelp! Ha en fin helg!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.