Ja, ettersom vi har høvlet den selv vet jeg at den er 20 mm tykk. Siden vi satte den opp slik som Schwingen skriver, er det ikke noe problem. Vi hadde ingen gamle snekkerdetaljer å ta hensyn til i det rommet, så alt er nyprodusert.

Skal man derimot sette den mot eksisterende snekkerdetaljer bør man nok forsøke å få den så tynn som mulig.

Takk for svar Sophie og Schwingen!

Det ser ut som at panelet går bak sokkelen, ble det ikke da dobbel tykkelse, panel + sokkel, som hjørneklossen skal dekke?

Nja jo panelen går jo helt frem til dørkarmen og deretter sitter det en smyg utenpå karmen. Dørkarmen sitter plant over panel og smyg, og gulvsokkelen plant over panelen. Skurklossen er noe tykkere enn sokkel og list, men sitter over panelen i nivå med både list og sokkel på baksiden.

Dette ble rotete tror jeg, håper du forstår likevel. Kontenten er at snekkeringen (alle tre) sitter oppå panelen.

Aha, ok jeg er med på hvordan det er gjort. Det jeg lurer på derimot er hvordan man løser dette om man bare vil ha perlestaff, f.eks 3/5 av veggens høyde. Jeg antar da at denne løsningen med å dra fram spont til karm og kjøre med smyg på dørkarmen for å få sammen alt ikke funker. Sophie, jeg antar at sponten går fra gulv til tak i nevnte rom?

Noen har kanskje en god løsning hvis man ikke vil ha spont heldekkende? Jeg antar at man får kjøre med smyg der det vil trenges.

Takk for svar Sophie.

Er spørsmålet om gapet som blir på øvrige 2/3 ved dørkarmen, så er svaret å gjøre dørkarmen tykkere med en list på akkurat den delen.

Kurtivan skrev:
Er spørsmålet om glipen som blir på øvrige 2/3 ved dørkarmen, så er svaret å gjøre dørkarmen tykkere med en list på akkurat den delen.
Akkurat det jeg tenkte på. Blir til å sala på der det trengs.

Vi har hatt det slik tidligere i en hall og da satte vi først opp perlesponten på de nedre 3/5-delene og deretter plate ovenfor som vi tapetserte på- På denne måten ble det ingen glipe og brystlisten som dekker skjøten mellom plate og panel har ingen fals på baksiden, men er bare glatt.

Det stemmer at panelet på bildene ovenfor er fra gulv til tak.

Grønt kjøkken med panel fra gulv til tak, hvite fliser over komfyr, landlig stil. Bord og stoler i tre, åpen hylle med servise.

Gang med panelvegger fra gulv til tak, grønn sofa, to puter, planter på vinduskarmen og en hvit gardin ved vinduet.

• Liker
Tobias Hagberg og 3 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.