Trenger litt hjelp med beregninger samt diskutere konstruksjonstanker rundt min brygge. Beliggenheten er utsatt og fritt i Østersjøen. Eksisterende brygge er 8x2 meter med en betongklump på fjell ved strandkanten samt en betongkasun på ca 10 tonn stående på grusbunn ca 6 m ut i vannet. Betongkasunen har om jeg husker riktig tre påler ned til fjell (?) støpt inn i seg. Bryggen er siden en tid tilbake totalt ødelagt etter en vanskelig isvinter. Kasunen har kantret. Kanskje har noen påler brukket. Den må trolig fjernes.
Jeg har en tanke om å bytte konstruksjonsløsning og å bygge på betongklumpen i strandkanten ganske heftig og der feste to stålbjelker som stikker ut over vannet. Bryggen trenger å stikke 8 meter ut. Betongklumpen kan sikkert bygges omkring en meter ekstra ut i vannet hvilket overlater ca 7 meter til bjelkene.
Er det realistisk å bygge en slik konstruksjon? Hvilken dimensjon på bjelker kreves?
Har ikke behov for at det skal være stabilt ytterst. Helt greit om det gynger men det må jo holde.
Noen annen tiltak som kan være passende i sammenhengen?
Hmm, interessant.
Vanligvis hadde jeg foreslått flytebrygge, men jeg er ganske sikker på at en hengebrygge er løsningen for deg.
Bildesøk hengebrygge så du ser konstruksjonen og kan helt sikkert bygge en selv.
Men husk at det ikke er lurt å legge en båt ved den. De tåler sidekrefter dårlig.
Legger inn en rask skisse for å illustrere forutsetningene (nåværende situasjon). Blå rektangler er betong, Brunt er bryggedekket (limtre m.m.). Blå streker er vann respektive fjell. Røde streken er grusbunnen og under det er det gjetninger hvordan det ser ut.
Bild-Googla hengebrygge så du ser konstruksjonen og kan sannsynligvis bygge en selv.
Prøvde tipset og fikk mange treff på byggeplattformer men fant en side som refererte til Sverige. Prøvde da å google "Hengebrygger" i stedet. Da fikk man gode treff. De føles litt mer "landgang" enn hva jeg helst ønsker. De ser ut til å bruke oppstagning også i horisontalplanet for å få den litt mer stabil som for eksempel fortøyningspunkt for båt.
Vanskelig å gi gode svar når forutsetningene er uklare. Alle rimelige løsninger krever dog en ytre støtte av den typen som betongkasunen utgjorde. Hver cm som bryggens spennvidde kan forkortes er et pluss. Jeg vet ikke hvordan Østersjøen er i Stockholmstrakten, men her i Blekinge er miljøet ganske aggressivt. Det går ikke an å bruke vanlig trykkimpregnert, det skal være NTR-M merket. Stål er også litt krevende med et konstant malingsbehov. Det beste er om du kan få tak i to brukte telefonstolper med en diameter rundt 20 cm. De er veldig stive og tåler miljøet lenge. Det er ikke sikkert at det er tillatt, men det får noen andre svare på. Begrens utkragingen utenfor den ytre støtten til ca 1 m.
Jeg hadde nok tenkt meg noe lignende nedenfor bildet som jeg fant på nettet. Og lurer litt på hvor grensen går for en slik konstruksjon. Kjenner jo som et enkelt type tilfelle fra formelsamlingene jeg ikke har sett i på typ 30 år. Så derfor trenger jeg litt hjelp fra noen som er mer vant. Tenker at jeg bygger på mitt betongfeste i land ganske kraftig og lar to godt dimensjonerte galvade stålbjelker stikke ut. Hvor går rimelighetsgrensen for den ideen? Bildeksempelet ville jeg selv anslå til 4 meter og ikke spesielt tykke bjelker.
Det er jo ikke gitt hvordan man skal regne, men om man tar utgangspunkt i et vanlig sviktkriterium når fire voksne står i bredden ytterst så trenger du to HEA 280 bjelker som er innspent i betongen. Innspenningen krever kanskje 2 m. 2 stk 6 m lange HEA 280 bjelker koster nærmere 25000 kr, men det er det kanskje verdt.
Det er jo ikke gitt hvordan man skal regne, men om man tar utgangspunkt i et vanlig sviktkriterium når fire voksne står ved siden av hverandre ytterst, så trenger du to HEA 280 bjelker som er innspent i betongen. Innspenningen krever kanskje 2 m. 2 stk 6 m lange HEA 280 bjelker koster nærmere 25000 kr, men det er det kanskje verdt.
Sikter som sagt på en brygge på 8 meter utgående fra nåværende betonglandfeste. Tenker at det fordeles på mest hensiktsmessige måte mellom utvidet landfeste og bjelker. Kunne nok være mulig å utvide landfestet med to meter dvs ca 14 tonn betong. Kvar er da et utstikk på 6 meter som med to meter innspenning gir behov for 8 m bjelke.
Eksisterende proffbygd brygge som ikke klarte isen kostet 110 kkr for 10 år siden. Går nok på det dobbelte nå å få en liknende som kanskje ikke klarer vinteren den heller, samt at det koster å bli kvitt den gamle. Så kostnad for bjelkene er ikke noe avgjørende problem. Jeg er ikke ute etter å bygge noe selv. Dette er for stort, vanskelig, tungt og utilgjengelig for meg. Det kreves en solid arbeidslekter og annen utstyr for å sjøveien komme med betong, stål etc.
Hva skal den brukes til? Fortøye båt? Hvilken type båt? Hvorfor ikke legge ut en bøye for båten i stedet?
Solbrygge, badebrygge, båtbrygge. 8 meter er det som kreves for å komme ut på tilstrekkelig dybde for å kunne dykke eller komme inn med seilbåt. Tipset om hengbrygge oppfyller alt bortsett fra å være en "uteplass". Bøyer har vi (hatt) i kombo med bryggen. Akkurat nå har vi ingen egen båt, men det kommer. Ellers har vi gjester som benytter den.
Nedbøyning av mennesker som bader er jo et bagatellmessig problem, sammenlignet med vekten ved nedising, jeg har sett brygger dekket med 1-1,5m drivis som har blitt pakket på bryggen av vind og bølger, de kreftene sammen knekker det meste.
Jeg hadde sett på en løsning som kan tas inn om høsten.
Du mener en slik som @Jan_G tipser om i innlegg 2?
Mer som ditt innlegg #4, bare sammenleggbar om det trengs. Vi hadde steinkista og trekonstruksjon på vår i mange år før is og storm ødela den. Har ikke bygget en ny brygge for det blir bare problem og dyre penger. VI bruker med bøye og vurderer ellers på flytebrygge.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.