Forutsetningene:
Enkel trapp fra et plan til et annet, innendørs. Bredde 1200mm, høyde 1000, maks dybde 1550mm. Lecablokk.

Helst av alt vil jeg ha 250mm trinnedybde, 167mm trinnhøyde, noe som gir en trapp med 5 trinn. Mitt problem er at lecablokk er 150mm høye.
Kan jeg øke høyden med 12,5 mm med for eksempel en gipsplate (alt skal sparkles) eller annet materiale, eller skal jeg gå for:

6 trinn. 250mm trinnedybde og 150mm trinnhøyde. Da blir det siste trinnet 100mm. Dybden blir 1500.

Denne vånde!

Unngå å ha ulike steghøyder på trappen, det er farlig.
Har du ingen vertikale fuger? Finnes det 75 mm lecablokker som du kan stable med fuge imellom så det blir 167 mm?

• Liker
Cgong
  • Laddar…
C Cgong skrev:
Forutsetningene:
Enkel trapp fra et plan til et annet, innendørs. Bredde 1200mm, høyde 1000, maks dybde 1550mm. Lecablokker.

Helst av alt vil jeg ha 250mm trinnedybde, 167mm trinnhøyde som gir en trapp med 5 trinn. Mitt problem er at lecablokker er 150mm høye.
Kan jeg øke høyden med 12,5 mm med f.eks. en gipsplate (alt skal sparkles) eller annet materiale eller skal jeg kjøre med:

6 trinn. 250mm trinnedybde og 150mm trinnhøyde. Da blir det siste trinnet 100mm. Dybden blir 1500.

Denne kvalen!
Det blir vel 5 trinn siden det siste trinnet er vel flaten man skal opp til? Dermed 300 mm dype trinn.

K Kane skrev:
Det blir vel 5 trinn fordi siste trinnet er vel overflaten man skal opp til? Således 300 mm dype trinn.
Tegning av tretrapp med mål og vinkler, inkludert lengde, bredde og høyde på trinnene, samt volum og vinkel på 33,7 grader.

Det finnes en trappeformel som sier at 2 trinnhøyder + 1 trinnbredde = 600 - 650, helst 620 - 630. Det gir en "behagelig" trapp. Dine mål er litt i underkant.

• Liker
justusandersson og 1 annen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det finnes en trappeformel, som sier at 2 trinnhøyder + 1 trinntykkelse = 600 - 650, helst 620 - 630. Det gir en "behagelig" trapp. Dine mål er litt i underkant.
Øke trinntykkelsen er ikke noe problem om det kniper, har 300 å spille med i første eksemplet.

Hva med å mure med 150, flytsparkle opp hver skift til riktig høyde. Da får jeg også trinnet sparklet som jeg uansett hadde tenkt å gjøre...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.