Går i tankene om å bygge et skråtak/skjermtak på baksiden av vårt garasje (vindussiden). Vil kunne rygge inn med traktoren og sette av litt maskiner m.m. under det tenkte taket. Har 4 stålbjelker liggende som jeg vil bruke på best mulig måte og dermed holde materialkostnaden nede.
Bjelkene:
Lengde 7,5 m
Høyde 165 mm
Godstykkelse ca. 5-6 mm
Merket NP16
Langveggen på baksiden er ca. 11 m, og jeg ser gjerne at skjermtaket er hele strekningen.
Deretter en utstikk på 4-5 m.
Tenkte å feste en bærende linje på veggen så nært takfoten som mulig. Vil ha minst mulig takvinkel da det vil bli trangt om jeg skal kunne rygge inn traktoren på langsiden.
Tips på hvordan jeg bruker eksisterende bjelker og bygger med så få støttepillarer som mulig..?
Vil jo ikke kappe opp bjelkene for så å oppdage at jeg kunne gjort det på en annen og bedre måte.
Det dreier seg nok om INP 16 bjelker. En eldre type profil som ligger nær IPE 160. Du kan kappe dem til 5 m lengde og bruke dem som primærbjelker som går rett ut fra veggen. Det blir tre fag, hver på ca 3,7 m. I forkanten plasserer du hver bjelke på en stålstolpe. Maksbelastningen på stolpen blir rett under 30 kN, noe de fleste aktuelle dimensjoner tåler. Vinkelrett mot stålbjelkene og parallelt med veggen legger du treåser, 45x220 C 24 c/c 600 mm f.eks. Vil du ha større c/c kreves limtre. Ovenpå åsene taktäckning, trapezkoorugert plate, råspont + papp etc.
Da får du plassere dine bjelker i to rekker parallelt med veggen i stedet. Det går med litt flere søyler. Om de ikke blir for høye klarer telemaster ganske store laster. Selvbærende takplate klarer sikkert en c/c avstand på 2,5 meter. Jeg tror ikke du trenger en så høy profil som TP128. Jeg kan regne litt mer på det i morgen.
En tanke er iallfall at bærelinjen som er festet i veggen kan være av tre. Garasjen har et loft med grove bjelker så det burde være mulig å bolte på en grov bjelke med gjennomgående gjengestenger i dem.
Det finnes jo også mulighet for å kappe og skjøte to bjelker så den totale bjelkelengden blir 11m.
En tanke är i alle fall at bærelinjen som er festet i veggen kan være tre.
Det har jeg tatt utgangspunkt i.
Du får kappe og skjøte sammen to bjelker så den totale lengden blir 11 meter. Hver slik sammensveiset bjelke bør hvile på 4 stolper med ca 3,7 meters avstand.
Hvis du har to rader med stålbjelker med 2,5 meters avstand kan du bruke den tynneste varianten av TP128. Teoretisk kan du klare deg uten midtraden, men da blir platen tykkere og dyrere, så det er nok egentlig ingen besparelse.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.