Burde man ikke kunne erstatte konsollene med en stålbjelke, type I-bjelke, som går langs hele skrivebordets lengde ca 20 cm fra ytterkanten. Da burde man lett kunne stille en voksen på bordet bare innfestingene er stabile. Bjelken burde heller ikke synes da den ligger et stykke inn.

ullberg skrev:
Absolutt, 6:an i 6e står for 6mm så valgfri M6-bolt funker fint (og analysen er riktig, lengden på medfølgende skruer er mer for å skru fast en konsoll enn å nå gjennom en regel).

En viktig ting er å velge riktig mellom 6E & 6D (enkel el. Dobbel gips), vet du at du har enkel? Ellers er anbefalingen (beklager at jeg kommer med den i ettertid) å bore først og kjøpe senere...

/U
Jeg kjøpte M6 90mm i dag på hornbach, det var det lengste de hadde. Altså 4.5mm som går inn i veggen. Tror du det kommer til å holde?

ullberg
ds99jove skrev:
Jeg kjøpte M6 90mm i dag på hornbach, det var det lengste de hadde. Dvs 4,5mm som går inn i veggen. Tror du det vil holde?
45 mm som når inn i veggen mener du vel? ;)

Det som er viktig er at de når til slutten av gjengen når metallekspanderen er ekspandert, og jeg synes det burde rekke med 45 mm, men jeg vet ikke sikkert. Kjøpte du monteringsverktøyet også?

/U

ullberg
pelpet skrev:
Bør man ikke kunne erstatte konsollene med en stålbjelke, type I-bjelke, som går langs hele skrivebordets lengde ca 20 cm fra ytterkanten. Da burde man lett kunne stille en voksen på bordet bare innfestingene er stabile. Bjelken burde heller ikke synes da den ligger et stykke inn.
Ja, hvorfor ikke, jeg er dårlig på stål, hvilken dimensjon tror du kan være rimelig for å ikke få noen betydelig nedbøying på midten?

/U

ullberg skrev:
45 mm som når inn i veggen mener du vel? ;)

Det som er viktig er at de når til slutten av gjengen når metallexpanderen er ekspandert, og jeg synes det burde holde med 45 mm, men jeg vet ikke sikkert. Kjøpte du monteringsverktøyet også?

/U
Hehe, ja 45mm føles kanskje rimeligere ;) Jepp monteringsverktøy har jeg fra før!

ullberg
ds99jove skrev:
Japp monteringsverktøy har jeg siden før!
Om man vil vite sikkert på forhånd og kan tenke seg å ofre en ekspander er det vel bare å ekspandere den "i luften", dog må man kanskje selv holde oversikt på når det er ca 13 mm mellom kragen og vingene. Så er det vel bare å måle krage til bakkant gjenge...

(og om det ikke skulle funke er det bare å dra og kjøpe gjengestang så man kan lage tilstrekkelig lange skruer)

/U

et 50 mm firkantrør med 5 mm godstykkelse vil holde uten minste lille problem. Det er kraftigere enn trekkstanga på mange tilhengere ....

Jeg har kommet et stykke på veien nå og har fått opp sargen. Dessverre ble det ikke millimeter perfekt, og jeg kommer til å måtte legge inn noen slags distanser i begge hjørnene dersom platen skal få optimalt med støtte. Noen forslag til materialer som er lett å håndtere? Kan man fuge?

vNMDMhIl.jpg

Slik ser resultatet ut. Gjenstår en del modifikasjoner jeg tenker å gjøre for litt smartere kabelhåndtering.

iwJBXrLl.jpg

Sist redigert:
ullberg
Det ser jo bra ut, var det noen spesiell grunn til at du ikke valgte jevn avstand mellom konsollene? Er det foran hver tenkt arbeidsplass?

Avbrutte tommestokker er et ganske bra avstandsmateriale, fug tror jeg ikke helt på, du vil nok ha noe stumt.

/U

Biltemas Braständare bruker jeg som mellomlegg. (Finnes som mindre sekk, type små fargeblandingspinner)

13th Marine skrev:
Biltemas Braständare bruker jeg som mellomlegg. (Finns som mindre sekk, typ små fargeblandepinner)
Puffer også for disse brastenderpinner. Blir også betydelig billigere som distanser enn tommestokker forutsatt man ikke har små barn for da har man god tilgang på ødelagte tommestokker :D

ullberg skrev:
Det ser jo bra ut, fantes det noen spesiell grunn til at du ikke valgte jevn avstand mellom konsollene? Er det foran hver tenkt arbeidsplass?

Avbrutte tommestokker er et ganske bra avstandsmateriale, fug tror jeg ikke helt på, du vil nok ha noe dødt materiale.

/U
Jeg skal ha ganske mye elektronikk med 2 datamaskiner, TV i midten og forsterker etc. Så jeg har investert i en skikkelig grenuttak med 10 uttak og overspenningsvern som skal skrus fast i bjelken i midten. Derav lengre avstand i midten, slik at grenuttaket skal få plass. Tenkte å bygge en liten kabelkanal også, får komme tilbake med bilder av det :)

Jeg sjekker biltemas brannstartere og ser om det fungerer! Har også en masonittsplate hjemme som jeg burde kunne bruke til distanser. Takk :)

Akkurat!
Så har du et halvt livstidslager av rørere til maleriprosjekter ;)
Jeg brukte knapt en halv pose på et helt hus :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.