mats_o skrev:
Tror du sparte inn den kostnaden med tanke på hva bor til den lille hadde kostet samt hvor mye valium som hadde gått med :)
He he, dette prosjektet var faktisk helt valium-fritt. Neste prosjekt blir klikk-gulv. Skal jeg kjøpe en tvangstrøye allerede nå? ;)

en krama om seg selv genser kan jo være bra iofs. blir jo ganske besværlig å lykkes med å slå seg på fingrene med hammeren i alle fall :)

Er det laminat du skal legge så gå opp en eller to prisklasser fra de billigste, jeg har testet en del forskjellige i 50-130 kroners spennet og ja, det merkes en skikkelig forskjell mellom de billigste og de som ligger rundt hundrelappen per m2.
Fremst er det passformen og hardheten i kantene som blir bedre.
neste lille tips er en stikksag med laminatblad. kjøpte noen spesialblad på bauhaus og det frynser ikke det minste altså. Bare sage på og legge.

Minnes på hvordan jeg gjorde i sønnens rom i leiligheten vi bodde i før.
Men jeg brukte Elfa-skinner skrudd opp på veggen.
Hengte på både benkeplater, hylleplan og datamaskiner, TV, en masse bøker på hyllene samt en hel del annet tungt.
Fungerte kjempebra :)

hvor kjøper man konsollene 50*50? og hva kan de tenkes å koste:)?
/
M

Eller hvorfor ikke Elfa?
Blir jo uansett ikke det peneste med en masse metallkonsoller så hvorfor ikke få det fleksibelt på kjøpet?

Legger til litt dårlige bilder:

pb030698.jpg

p4201003.jpg

p4201002.jpg

Sist redigert:
Hei

Jeg løfter denne gamle tråden fordi den har inspirert meg til å bygge mitt eget skrivebord etter samme mal som TS. Mitt eget skrivebord består av en benkeplate fra ikea på 246cm og 63cm dyp. Jeg hadde tenkt å bygge en sarg på samme måte som TS. Jeg har betong på langsiden og gipsvegger på kortsidene. 3 stk. konsoller Stefan fra lundbergs er bestilt i 50x50. Tanken var at det skulle bli ca cc60 mellom konsollene.

Men jeg har nettopp støtt på et problem, og det er vel derfor jeg løfter denne gamle tråden fordi jeg trenger å avvike fra TS konstruksjon. Jeg kan ikke finne noen bjelker i gipsveggene til å feste sargen for kortsidene i. Jeg vil helst unngå å ta opp veggene og forsterke dem fordi jeg mangler den kunnskapen. Den ene kortsiden er dessuten en yttervegg så jeg antar at det kompliserer det ytterligere.

Mitt spørsmål er om jeg kan erstatte de 2 kortside-sargene med ytterligere 2 stk. konsoller slik at det kommer en konsoll inntil hver kortside. På skrivebordet kommer det til å stå 2 stk. dataskjermer og en 40" LCD TV.
Noen som har en annen løsning?

Takk for svar!

ullberg
Jeg tror festepunktet er mye mer verdt enn to ekstra konsoller (med litt svikt), selv om det ikke blir festet i bjelkelaget men bare med for eksempel metallexpander, en grov sådan tar skikkelig med tverrlast (SAM 6E tror jeg er litt under 0,5kN og hvis det er dobbeltgips går det nok opp 50% til).

Om du føler deg usikker kan du jo sette en ekstra konsoll (redusere CC-målet) og så sette en sarg festet i gipsen.

Så du tror altså på sarg i kortsidene festet med metallexpander (typ sånn her?) og en ekstra konsoll?

Jeg har eventuelt et problem til som ville forsvunnet om jeg ikke hadde sargen på kortsidene. Platen er 246 cm og rommet er 251 cm. Altså hvis vi forutsetter at platen ligger i midten og bjelkene er 4,5 cm så ville den ligge med kun 2 cm mot bjelkene på kortsiden. Det kanskje ikke spiller noen rolle i og for seg?

ullberg
Ja, jeg er ikke sikker på at den ekstra konsollen trengs, men om det skal være litt bukseseler og livrem så... Men min mening var først og fremst at lekter festet bare i gips, men i platens forkant, fortsatt er mer stiv og sannsynligvis tar minst like mye last som konsoller som sitter i bakkant.

At de ikke har full overlapp spiller ikke så stor rolle (har vanskelig for å se at platen el. lektene den hviler på ville splittet). Om du vil kan du jo alltid prøve å hoppe over disse lektene, se hvordan du synes det føles, og ved behov komplettere med lektene.

Ja de metallekspanderene du lenker til på ClaesOhlson blir sikkert utmerket (har aldri brukt deres men har ingen grunn til å tvile), men velg den største (6mm), kompletter gjerne med monteringsverktøyet (tangen), på mindre ekspandere pleier det å gå bra å skru for å ekspandere, men på de store er det lett at det går rundt.

Kan være greit å vite at hullet du skal lage i veggen er ordentlig stort, så det kanskje ikke er så gøy om du vil montere ned platen igjen.

• Liker
ds99jove
  • Laddar…
ullberg
Skal forresten TV og skjermer stå lengst frem på platen eller i bakkant? om det er i bakkant tror jeg ikke du vil få noen som helst problemer med innfestingen, gitt at det er en ordentlig betongvegg.

Ja, TV og skjermer vil stå i bakkant. Men sønnen har en uvane med å ville sitte på skrivebordskanten (3 år og ca 16 kg for øyeblikket), så jeg foretrekker nok også både belte og bukseseler :) Det blir til å bestille enda en konsoll rett og slett. Morsomt at konsollene er det dyreste i byggingen!

Skal prøve å huske å komme tilbake og fylle på denne tråden med litt flere bilder. Takk for hjelpen :)

ullberg skrev:
Ja de metallexpandrar du lenker til på Clas Ohlson blir sikkert utmerket (har aldri brukt deres men har ingen grunn til å tvile), men velg den største (6mm)

Kan være greit å vite at hullet du skal lage i veggen er ordentlig stort, så det kanskje ikke er så gøy om du vil montere ned platen igjen.
Angående metallexpander, jeg var på Clas Ohlson nå i kveld og de som heter 6e, som hva jeg forstår er de kraftigste de har for enkelgips har en skrue som er 6 cm. Med tanke på at regelen er 4,5 cm så blir det 1,5 cm bare som går inn i metallexpandern. Føles litt spinkelt synes jeg. Kan man kjøpe bare skrue til metallexpander et sted som er litt lenger med samme diameter?

ullberg
ds99jove skrev:
Angående metallexpander, jeg var på Clas Ohlson nå i kveld og de som heter 6e, som hva jeg forstår er de kraftigste de har for enkelgips har en skrue som er 6 cm. Med tanke på at reglen er 4,5 cm så blir det bare 1,5 cm som går inn i metallexpanderen. Det føles litt skrøpelig synes jeg. Kan man kjøpe bare skrue til metallexpander et sted som er litt lengre med samme diameter?
Absolutt, 6:an i 6e står for 6mm så valgfri M6-bolt funker fint (og analysen er riktig, lengden på medfølgende skruer er mer for å skru fast en konsoll enn å nå gjennom en regel).

En viktig ting er å velge riktig mellom 6E & 6D (enkel el. Dobbel gips), vet du at du har enkel? Ellers er anbefalingen (beklager at jeg kommer med den i ettertid) å bore først og kjøpe senere...

/U

Jeg er sikker på at det er enkelgips :) Prøveboret med 2mm bor for å finne stenderen tidligere i dag, og det føltes som ca 2cm (total lengde på boret var kanskje 4cm).

Tar en tur til Hornbach i morgen for å få kjøpt de skruene som trengs. Var på Bauhaus i dag, men det er jo helt umulig å få hjelp, de går bokstavelig talt den andre veien hvis de ser noen som ser ut til å ville ha hjelp. Grrr!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.