Får begynne med å si hei til alle, ny her på forumet :)

Har noen tanker rundt helsparkling, jeg skal helsparkle veggene på kjøkkenet men har aldri helsparklet en vegg før. Har bare sparklet mindre ujevnheter tidligere. Å helsparkle høres ut i mine ører som en jobb som ikke er helt lett å få bra uten forkunnskaper og riktig teknikk? Leste et sted at det finnes sparkel man kan rulle på veggen, burde ikke det være betydelig lettere? Jeg har "grovsparklet" de verste ujevnhetene og små hull på veggen. Så det er ikke mye ujevnheter igjen. Noen som kan gi meg litt tips og informasjon om dette, fordeler og ulemper?

Så en liten tanke, holder på og skal male taket. Har sparklet opp en del flater og den siste slipingen skal gjøres. Hva bruker dere for å tørke bort alt støvet som blir før dere går på med malingen?

Takk på forhånd:)
 
Sist redigert:
Før jeg skulle gi meg i kast med å helsparkle alle fire veggene i stuen min var jeg også litt nervøs. Jeg sjekket litt på hvordan man skulle gjøre det på internett, og så tok det ikke lang tid før det satt. Ikke så vanskelig som man tror.

Hvis man derimot må rette opp veggen kan det kanskje bli litt tricky, jeg brukte pussede vegger ^^

Ja, det finnes sparkel man påfører med rulle, men det er mye dyrere, tror jeg. Går raskere, noe som setter det i profesjonellbås :)
Og støvet bryr jeg meg ikke om, ruller rett over det. Kan koste med en børste først om det bekymrer deg.
 
Ok, i mitt tilfelle handler det ikke om å rette opp noen vegger, men bare å legge på noen lag for å fjerne de siste ujevnhetene. Det jeg finner mest utfordrende med helsparkling er å legge på sparkelmassen i et jevnt lag over veggen, men kanskje er det lettere enn jeg forestiller meg?
Det var da jeg fikk tankene på sparkel som man legger på med rulle.
Kanskje jeg får sjekke hva det koster for det sparklet man ruller på.

Har lest litt om helsparkling på internett, men føler meg ikke helt sikker på hvilke arbeidsmetoder samt teknikk som er riktig å bruke, det står litt forskjellig avhengig av hvor man leser. Noen har kanskje en lenke til en bra side om sparkling?
Forstår at man må prøve selv for å lære, og det er jeg ikke redd for, vil bare ha litt tips om riktig teknikk så man har noe å etterstrebe når man begynner ;)

Da får det bli en myk børste å fjerne støvet med.
 
Var hos fagmann i dag og hørte meg for litt angående sparkel som man ruller på, men det brukes hovedsakelig om man for eksempel skal male veggen og vil få en siste finish før maling. Så nok om det ;)
Så det får bli en tradisjonell bredsparkling, og som sagt, hvis noen har en lenke angående bredsparkling så mottas den gjerne :)
 
Ingen lenke til noen guide eller så, men jeg la på ovenfra og ned, ca 120cm bred flate.
Legg på ganske grovt. Jo større flate du legger på desto lettere og raskere går det.
Etter hvert som man kommer ned så drar man et drag fra siden. For meg fungerte det best å dra fra høyre til venstre, sparklet fra venstre til høyre. Altså dra fra den siden du ikke har kommet til ennå og inn mot den allerede sparklete flaten.
 
Takk så mye for tipsene lajsiiwan :)
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.