Hei, liten fundering angående en trapp. går det å få til en fornuftig trapp i dette hullet, eller blir det en stige av det..
Har laget en enkel skisse. Det står i dag en spiraltrapp, men den er 450mm bred, føles trang og vanskelig å bære ting i. Noen med kunnskap om trapper kan gjerne komme med forslag ideer.

Vanskelig å se hva du mener. Men tror ikke du mener at trappen er 45cm bred?
Plantegning oppe og nede. Mål fra gulv til gulv. Mål på hvilken overflate du kan spare på nedre plan. Da kan jeg gi deg et svar.

T Tompafix skrev:
Vanskelig å se hva du mener. Men tror ikke du mener at trappen er 45cm bred?
Plantegning oppe og nede. Mål fra gulv til gulv. Mål på hvilken overflate du kan avse på nedre plan. Da kan jeg gi deg et svar.

Ser du vedlagte pdf? Der finnes de målene samt et bilde

ag72 ag72 skrev:
Ser du bifogade pdf? Där finns de mått samt en bild
Jeg er lei meg, men forstår nok ikke din tegning.
Antar at gulv til gulv er 3000mm. Er det trappeåpningens bredde som er 1170mm?
Hvor ligger denne døren i forhold til alt?
For å kunne gi et forslag på en trapp trengs mer info. F.eks. hvilken overflate kan brukes i første etasje og hvor kan trappen komme opp i andre etasje. Det ser man veldig bra på plantegningen.

Ok skal prøve å lage en bedre beskrivelse i morgen, har litt mer bilder mm.

ag72 ag72 skrev:
Ok skal forsøke å lage en bedre beskrivelse i morgen, har litt mer bilder mm
Topp. Mål trappeløpets bredde og lengde også.

Sjekk om denne skissen funker

Nå er jeg med. Tror ikke du kan fasa av hjørnet. Det burde være takstoler som ligger der som på sin side trappetårnet hviler på. Trodde først du hadde en overetasje, derav min forvirring :D
For å få til en bedre trapp vil det trengs et mye større rom. En rett trapp i nåværende hull ville blitt ekstremt bratt. Ca 60 graders helling som best, og da regner man en 45 graders som en bratt trapp.

Ok, kanskje må leve med spiraltrappen... bare at den er så trang å gå i. Tenkte om det gikk an å få en bredere trapp på et vis. Det er et betonghvelv, men det kanskje ikke går an å felle av uansett.

En eventuell forbedring kunne muligens være et nytt rekkverk som følger spiraltrappens form. Kan tenke meg at knottene kan være i veien og at det å ha et rekkverk som går rett når trappen svinger ikke er det beste.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.