Hei, jeg lurer på om det er noen som har murt opp en brannmur av lettbetong, er det noe spesielt å tenke på. Har sponplater i veggene og har ikke sjekket om det finnes noen annen type brannmurmateriale, noen her som kanskje vet.
Takk på forhånd// Verrra
Takk på forhånd// Verrra
Har murt opp en brannmur av lettbetong bak en Keddy Minette. Brukte blokker 100x200x600, brukte vanlig flislim som fugemasse. Boret hull og forsenket en skrue i annethvert blokk (skrudd i OSB). Veldig lett å arbeide med, og hvis man gjør det "nøye" kan man male direkte etter tørking. Feieren var litt tvilende da jeg spurte om lettbetong var godkjent i en brannmur, men fikk klarsignal før jeg murte. Et tips er å sjekke med feieren din.
Det finnes spesielle steiner som er "ihole på baksiden" for å bygge brannmur. Disse bygger ikke like mye som andre godkjente brannmurer. Ellers har man vel som tommelfingerregel at det kreves en teglsteinrad mot brennbart materiale. Så pleier det f.eks. å være bygget i gamle kjøkken mellom vedovnen og kjøkkenskapet. Svigermor installerte en vedovn i sitt kjøkken og der brukte man bare 50mm ytong/leca, noe som resulterte i at kjøkkenskapet nesten begynte å brenne. Det ble røykutvikling, og treet hadde blitt alldeles svart. Hvis det handler om en vegg bak en ovn, så pleier det å være ganske mye luft mellom ovnen og veggen, så det blir ikke like varmt, så der skulle det sikkert holde med 50mm leca. Men bygg etter de regler som finnes så er du på den sikre siden om noe skulle skje. Jeg lånte en bok på biblioteket da jeg installerte min peisovn. Der sto alle mål og materialer som var godkjente. Blant annet sto det at det ikke var nok å legge en plate oppå et tregulv foran den åpne peisen. Det skal også være en tynn plate av ikke-brennbart materiale mellom plate og tre. Det finnes spesielle pressede mineralullsplater (ca3mm) å kjøpe der ovner selges. Jeg tror også at gips ville være godkjent. Da jeg selv la ny plate hjemme, brydde jeg meg ikke om denne isolasjonen, og feieren har ikke sagt noe om det.
Medlem
· Västra Götaland
· 780 innlegg
Hvor langt til veggen må det være fra en røykkanel som kommer opp fra etasjen under? må denne veggen være brannklassifisert eller gjelder dette bare bak ovnen i underetasjen?
Klikk her for å svare