Allvitende
· Västra götaland
· 10 939 innlegg
Har et safer som er en form for hjemmelaget basert på en "pengabox" fra en minibank. Det er i prinsippet et tykt stålhus med en solid dør. ca 500 mm bredt, 350 mm høyt og 600 mm dypt. Står direkte på betonggulv i et lagerrom som jeg skal gjøre om til hobbyrom innen de nærmeste årene. Rommet sitter sammen med garasje og bolighus.
Spørsmålet er hvordan man best kan beskytte skapet mot brann, noe jeg tror er en større risiko enn at noen bryter seg inn og stjeler noen papirer, og en harddisk med blandede bilder.
Jeg har vel kommet til stålstendere og gips, men skal man bygge "to bokser" og ha isolasjon imellom? Tykkere lag gips? Hvor lenge kan man rimeligvis forsinke at brannen varmer opp innholdet til "ødeleggende" nivåer?
Alle tanker rundt emnet mottas med takk!
Spørsmålet er hvordan man best kan beskytte skapet mot brann, noe jeg tror er en større risiko enn at noen bryter seg inn og stjeler noen papirer, og en harddisk med blandede bilder.
Jeg har vel kommet til stålstendere og gips, men skal man bygge "to bokser" og ha isolasjon imellom? Tykkere lag gips? Hvor lenge kan man rimeligvis forsinke at brannen varmer opp innholdet til "ødeleggende" nivåer?
Alle tanker rundt emnet mottas med takk!
Steinull kanskje? Det er jo en god isolator og det kan ikke brenne eller smelte, men jeg vet ikke hvordan det blir om det brenner rundt om.
Høres fornuftig ut! Ellers ville nok asbest fungert bra, men antar at det ikke føles passende.Asbesträdd skrev:
Allvitende
· Västra götaland
· 10 939 innlegg
Jeg vet omtrent hva som skjer, selve "ullen" påvirkes ikke, men derimot bindemiddelet.. Den mister sine egenskaper allerede ved 200 grader.. så lenge man ikke rører isolasjonen ser den lik ut, men pirker man på den faller den bare fra hverandre ... det ville nok fungere som isolasjon mellom to lag av "noe annet" ....Asbesträdd skrev:
Allvitende
· Västra götaland
· 10 939 innlegg
Jeg tror jeg holder meg til ting som både er ufarlige og lett tilgjengelige i byggevarehandelen ...Alfredo skrev:
Er det bedre å bygge en "varmetreg" konstruksjon kanskje? Støpe det inn i en halv meter uarmert betong?
Jaha... Nå vet jeg noe nytt! Det finnes noe som heter ceramic wool (keramisk ull) som er både brannsikker og som holder sammen av seg selv. Etter et lag keramisk ull kan du ha gipsplate.Dan_Johansson skrev:
Jeg vet omtrent hva som skjer, selve "ullen" påvirkes ikke, men derimot bindemiddelet.. Den mister sine egenskaper allerede ved 200 grader.. så lenge man ikke rører isoleringen ser den lik ut, men hvis man pirker på den faller den bare fra hverandre ... det ville nok funke som isolering mellom to lag av "noe annet" ....
Allvitende
· Västra götaland
· 10 939 innlegg
Det er en ganske bra idé ... (at jeg ikke tenkte på det selv, har keramisk filt i min vedovn ...)Asbesträdd skrev:
Problemet er bare prisen på ca 1000 kr/kvm for 50 mm tykk filt ...
Allvitende
· Västra götaland
· 10 939 innlegg
Popnita sammen kanskje?
Det finnes også steinull som er branntålig, men det er kanskje overkill om den sitter inni en vegg?
https://www.paroc.se/produkter/bygg...g-for-byggapplikationer/paroc-fps-17-firesafe
https://www.paroc.se/produkter/bygg...g-for-byggapplikationer/paroc-fps-17-firesafe
Allvitende
· Västra götaland
· 10 939 innlegg
Jeg tenker også at om det først brenner, så fungerer isoleringen bra så lenge den sitter mellom to gipsplater .. så etter det har brent så spiller det jo ingen rolle om isoleringen synker sammen når man rører lett på "kassen" ....useless skrev:
Det kan jo være Metall Gips Steinull (Gips igjen?).
Klikk her for å svare