Hei.
Skal bygge uterom som ligger mot tomtegrensen der også naboens garasje ligger.
Da vårt uterom kommer til å ligge vegg i vegg med deres garasje, der veggspiler kommer til å gå direkte mot deres garasje og vi setter panel på den delen av veggen som stikker opp over deres garasje.
Så jeg lurer på hva som er den enkleste måten å oppnå brannvern EI 60?
Går det f.eks. å sette doble lag brannsikringsgips på vår side?
Har sett på forskjellige ei60-løsninger, men da er det plater på begge sider av spileren.
Problemet som jeg ser det er at det kommer til å ligge vegg i vegg og deretter få dit plater på siden som går mot naboen.
Takk for svar.
mvh micke
Skal bygge uterom som ligger mot tomtegrensen der også naboens garasje ligger.
Da vårt uterom kommer til å ligge vegg i vegg med deres garasje, der veggspiler kommer til å gå direkte mot deres garasje og vi setter panel på den delen av veggen som stikker opp over deres garasje.
Så jeg lurer på hva som er den enkleste måten å oppnå brannvern EI 60?
Går det f.eks. å sette doble lag brannsikringsgips på vår side?
Har sett på forskjellige ei60-løsninger, men da er det plater på begge sider av spileren.
Problemet som jeg ser det er at det kommer til å ligge vegg i vegg og deretter få dit plater på siden som går mot naboen.
Takk for svar.
mvh micke
Forklar litt bedre hvordan du mener.M mcax skrev:Hei.
Skal bygge uterom som ligger mot tomtegrense der også naboens garasje ligger.
Da vil vårt uterom ligge vegg i vegg med deres garasje. Der veggskinner vil gå direkte mot deres garasje og vi setter panel på den delen av veggen som stikker opp over deres garasje.
Så jeg lurer på hva som blir den enkleste måten å oppnå brannbeskyttelse EI 60?
Går det f.eks. an å sette doble lag med brannbeskyttelsesgips på vår side?
Har sett rundt på forskjellige ei60 løsninger men da er det plater på begge sider av regelen.
Problemet som jeg ser det er at det vil ligge vegg i vegg og så få platene på siden som går mot naboen.
Takk for svar.
mvh micke
Moderator
· Stockholm
· 57 707 innlegg
Gjelder brannsikkerhetsavstand også mot en vinterhage?
Vår vegg er større enn deres garasjevegg stikker ut. 1,2m på lengden. Og på høyden. Deres garasje er omtrent 2x2 meter av vår veggflate. Vår vinterhage er frittstående fra deres garasje, men det ser ut som det sitter sammen. Så ja, jeg etterlot plassEBF22 skrev:
Det jeg gjorde innvendig i vår vinterhage var å bygge 2 seksjoner på 2x1 meter med gips på baksiden (mot deres garasje). Kledde dem mot fukt, deretter løftet jeg dem inn og skrudde dem fast. Deretter satte jeg gips på vår innside også.
Valgte å lage seksjoner bare fordi dersom det skulle være noe galt i fremtiden kan jeg bare ta ned en seksjon uten å rive hele veggen. Visst, det var mer arbeid i starten. Men sparer tid senere om det skulle oppstå problemer.
Det finnes garantert bedre/enklere måter å brannsikre. Men trengte å få inn en brannsikringsbeskrivelse så fort som mulig, slik at vi kunne sette i gang. Var ikke villig til å betale flere tusen heller.
Takk så mye!M mcax skrev:Vår vegg er større enn deres garasjevegg stikker ut. 1,2m i lengden. Og i høyden. Deres garasje er omtrent 2x2 meter av vår veggflate. Vårt uterom er frittstående fra deres garasje, men det ser ut som det sitter sammen. Så ja, jeg forlot rom
Det jeg gjorde innvendig i vårt uterom var å bygge 2 seksjoner på 2x1 meter med gips på baksiden (mot deres garasje). Kledde dem mot fukt, så løftet jeg dem inn og skrudde dem fast. Deretter satte jeg gips overlappende på vår innside.
Valgte å gjøre seksjoner bare for at skulle det være noe galt i fremtiden kan jeg bare ta ned en seksjon uten å rive hele veggen. Visst det var mer arbeid innledningsvis. Men sparer tid senere om det skulle oppstå problemer.
Det finnes garantert bedre/enklere måter å brannsikre på. Men trengte å få inn en brannsikkerhetsbeskrivelse så raskt som mulig så vi kunne sette i gang. Var ikke villig til å betale flere tusen heller.
Jeg leter også etter en rask løsning for å fullføre byggemeldingen. Planlegger å ha limtrepanel på utsiden. Synes du det er ok å dekke gips med trepanel? Vil det beskytte gips fra fukt?
ps. hvilken isolasjon valgte du?
Brukte bare vindsperrepapp bak panelet mot gipsen, i håp om at det skal være nok. Har hatt svigerfar som litt sparringpartner da man har lest seg til det meste man vet.EBF22 skrev:
Har ingen isolasjon, er ikke ferdig innvendig. Da vi fikk barn mellom byggesesongene. Vi har ikke bestemt oss for hvordan vi skal gjøre det ennå isolasjonsmessig. Om vi i det hele tatt skal ha 😊
Klikk her for å svare