Trenger litt hjelp angående brannsikring og garasje.
Har snakket med mitt forsikringsselskap og de ønsker at jeg bygger i henhold til EI60, og ifølge dem skal det være tilstrekkelig å bruke 2x13 mm gips, alternativt osb+gips, men litt usikker på om dette stemmer, har også lest at man kan velge 15 mm brannsikret gips, men oppfyller dette EI60?
Vi ønsker egentlig å ha synlig bærelag som tak, men i henhold til EI60 må vi ha gipstak, og for å slippe å sparkle og male alt lurer jeg på om det finnes pene takplater som oppfyller kravene i stedet?
Vi kommer til å ha to biler i garasjen og også lader for fremtiden, ved siden av står det også en traktor, men ingen dyr.
Har snakket med mitt forsikringsselskap og de ønsker at jeg bygger i henhold til EI60, og ifølge dem skal det være tilstrekkelig å bruke 2x13 mm gips, alternativt osb+gips, men litt usikker på om dette stemmer, har også lest at man kan velge 15 mm brannsikret gips, men oppfyller dette EI60?
Vi ønsker egentlig å ha synlig bærelag som tak, men i henhold til EI60 må vi ha gipstak, og for å slippe å sparkle og male alt lurer jeg på om det finnes pene takplater som oppfyller kravene i stedet?
Vi kommer til å ha to biler i garasjen og også lader for fremtiden, ved siden av står det også en traktor, men ingen dyr.
Gjør-det-selv-bygger
· halland
· 242 innlegg
Skal du bare ha det som en garasje så kan det neppe kreves el60.
Har de misforstått at det skal være et verksted som skal gjøres varme arbeider i, så kan jeg skjønne det.
Har de misforstått at det skal være et verksted som skal gjøres varme arbeider i, så kan jeg skjønne det.
Kan jeg ikke svare på, mannen jeg snakket med kjenner forutsetningene, ingen dyr og bare biler som skal stå i garasjen, men sier likevel at de vil at det skal tåle ei60.H Helmersson skrev:
Så nå vil jeg bare komme unna med litt mindre arbeid, i dette tilfellet sparklingen for blir en del på 80 kvm garasje med gipsloft.
Det er jo ganske mye jobb. Jeg hadde bedt om å få en henvisning til forsikringsvilkårene. Det der kan han jo meget godt ha misforstått.B bergquist skrev:
Ja, en del jobb er det og så klart en ekstra kostnad men må ha plater på veggen og det må males for ellers blir det mørkt, kan jeg da finne alternative plater til gips så jeg slipper å sparkle alle skjøter så sparer jeg mye tid.
Klikk her for å svare