Har et kjøkken der den ene veggen består av "veggen mot naboen". I denne veggen er det i dag dobbelgips for å fungere som skillevegg mellom forskjellige brannceller (oss og naboen).

Er det greit å ta ned ett av disse gipslagene og erstatte det med en form for kryssfiner?

Fordelen med dette er at jeg kan ta ned den eksisterende gipsen med enkelhet. Deretter trenger jeg heller ikke å vinkle opp for kjøkkenskap osv. på samme måte siden dette skrus inn i "kryssfiner".

Regnes kryssfiner som samme brannbeskyttelsesklasse eller må det være dobbelgips?
 
Det er nok ikke OK (tror ikke naboen synes det heller).
Du bør nok sjekke hva som gjelder for ditt hus.
Så en loft i et tomannsbolig hvor man hadde tripple gips på begge sider av stendere, dvs totalt seks gips som brannvegg. Det var nok en grunn til dette.
 
Høyst sannsynlig at det kreves dobbeltgips med forskjøvne skjøter. Sett kryssfiner utenpå den eksisterende veggen og deretter eventuell renoveringsgips.
 
Takk for svarene!

Ser mitt eget innlegg og kan konstatere at jeg nok var trøtt i går.. =)
Hva jeg mente var at det eksisterende KAKLET kan tas ned med enkelhet på denne måten.

Med plywood mener jeg det som ser ut til å kalles OSB, hvilket ser ut til å være ok å ha i brannskillende vegger.

Noen tips på hvor man kan henvende seg for å få et "korrekt" svar?
 
Brannvesenet? De pleier å ha kontroll
 
Mellomveggen klassifiseres som brannmur mellom deres to leiligheter og må ikke forringes (dvs redusere tykkelsen eller endre materialet). Byggnormer finnes for hvilken brannsikring som skal være mellom sammenbygde småhus/leiligheter. Ifølge disse skal det alltid finnes en brannsikring/brannmur i minst brannteknisk klasse A60/EI 60 (Hvis jeg ikke husker feil). Det du kunne gjøre er enten å rive ned gipsplatene så du slipper å slå ned fliser og deretter gjenopprette med ny gipsplate + kryssfiner ovenpå eller la gipsplaten sitte igjen og sette en kryssfinerplate på denne.
 
OSB kan ikke erstatte gips i en brannskillende vegg.

Om du vil ha OSB for å lettere sette opp skap, kan det kanskje være greit å rive begge lagene med gips og montere OSB mellom stenderne, og deretter sette opp dobbeltgips igjen med overlappende skjøter. Da kan du skru opp ting gjennom gipsen, og fortsatt ikke få en tykkere vegg.

Jeg er dog ikke sikker på om man i det hele tatt får ha treplater i brannveggen.
 
Tre får ikke brukes i veggen. Avhengig av brannklassifiseringen om hvor mange minutter veggen skal kunne brenne uten at flammer bryter gjennom, skal du bruke protect plater. For eksempel gyproc protect 15 mm doble slike klassifiseres til 90 min.

Sjekk opp før du gjør noe, da forsikringsselskap sjekker slikt ved brann.
 
Hvorfor ikke bare bruke Elfas g6 expander?

Raskere, enklere og mye billigere enn å holde på med osb.

Vet ikke helt om det er greit å bore en rekke 10mm hull i en brannvegg da...
 
Dzollero skrev:
Tre får ikke brukes i veggen. Avhengig av brannklassifiseringen, om hvor mange minutter veggen skal kunne brenne uten at flammer bryter gjennom, skal du bruke protect plater. For eksempel gyproc protect 15 mm doble, klassifisert til 90 min.

Sjekk opp før du gjør noe siden forsikringsselskaper ser på slike ting ved brann.
Det finnes ingenting som sier at tre ikke kan brukes i brannskillende vegg. Det er veggens konstruksjon som helhet som avgjør brannmotstanden.

Derimot skal man ikke bytte ut deler i en eksisterende konstruksjon med materialer med andre egenskaper.

Hva du kan gjøre i denne situasjonen er å fjerne det ytterste laget gips, erstatte det med plywood og deretter komplettere det med 13 mm gips utenpå det. Da er du garantert i mål.

Jeg ville også tro at tilsvarende løsning, men med renoveringsgips som mycke_nu foreslår, holder, men det vil jeg kontrollregne for å være på den sikre siden
 
det du kan gjøre er at du kjøper et stålbånd som finnes på rull det er 10 cm bredt og rullen er lang så du kan nok klippe av den lengden som du trenger til din vegg. Riv bort det ytterste laget skru fast stålbåndet på stenderne som du vil kunne se på første laget du skal ha to lengder en for over og underskapene ta bare rede på hvilken høyde de skal sitte på. Satt det en vanlig gipsplate der før kan du skru fast vanlig plate igjen. Så tar du gipsskrue/plåt og skrur fast stålribben som da ligger mellom første og andre laget. På første gipslaget vil du nok se at det er fog mellom gipsvegg tak og gulv og ser du om det mangler eller så legger du i brand fog der det mangler. Din brannvegg også en ljugvegg også. og ja du kan ha trestendere i en brannvegg også.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.