Jeg velger mellom å sette opp 3 gipsplater alternativt 2 branngipsplater mot veggen mot naboen (på en regel-90-vegg med mineralull. Er det noen forskjell på gipsalternativene når det gjelder lydisolering?

Hei jeg ville satse på 2 lag normalgips montert på en akustikkprofil. Se på norgips.se finnes sikkert også hos andre leverandører.

Akustikkprofilen ser ut til å være 25 mm, noe som ville gjøre det alternativet 13*2+25=51 mm. Det er tykkere enn de andre alternativene på 30 mm og 39 mm, og siden jeg egentlig ikke tror jeg trenger ytterligere lydisolering, tror jeg ikke jeg er villig til å ofre 10-20 mm på det (kan høres lite ut, men jeg bor trangt :).
Spennende å lære om dog - eventuelt kan det bli aktuelt et annet sted. Monterer man akustikkprofilen typ med skruer på stendere?

Hva slags lyd er det du ønsker å bygge bort?
Spiller naboen elbass eller er det generelt lyd 😄

Bare generelt og har i dag ikke noe problem med lyd. Men, siden jeg har tatt bort det som var der før (trengte å fikse litt i veggen) en kryssfiner og en gipspluss en ekstrabjelke - så tenkte jeg å maksimere den lyddempingen som jeg uansett kan gjøre. Trenger ikke øke varmeisoleringen og kommer ikke til å henge noen TV på veggen. Veggen er delvis mellom min hall og hans bad og delvis mellom våre to soveloft... Men, som sagt, har egentlig ikke hatt noen problemer historisk.

Den regelen som kryssfineret og gipsen satt på var sannsynligvis ikke i kontakt med veggen, noe som gir det beste resultatet hvis du vil oppnå et godt resultat. Det vil si å bygge opp en til vegg mot naboen med en luftspalte imellom slik at det ikke blir kontakt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.