2.726 lest ·
20 svar
3k lest
20 svar
Bra fugeskum uten isocyanater?
Side 1 av 2
På lokale Hornbach har jeg funnet følgende:
Isolerskum ILLBRÜCK JF100 700ml - 149 kr
SOUDAL Soudafoam SMX Gun 500ml - 279
Fogskum SIKA Sikaboom-461 Top 250ml - 389
Samtlige trenger fogskumpistol som ser ut til å koste alt mellom 200 og 500 kr og krever rengjøring som også koster en liten slant men virker ikke alt for komplisert.
Noen som har erfaring med noen av dem?
Isolerskum ILLBRÜCK JF100 700ml - 149 kr
SOUDAL Soudafoam SMX Gun 500ml - 279
Fogskum SIKA Sikaboom-461 Top 250ml - 389
Samtlige trenger fogskumpistol som ser ut til å koste alt mellom 200 og 500 kr og krever rengjøring som også koster en liten slant men virker ikke alt for komplisert.
Noen som har erfaring med noen av dem?
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/lim-fog-och-spackel/fog/hybridskum-024209/
Funker helt ok og munnstykke medfølger. Husk at tuben skal holdes opp ned når du sprayer.
Funker helt ok og munnstykke medfølger. Husk at tuben skal holdes opp ned når du sprayer.
Hornbach skriver feil, tekst og bilde er Sika 561?
Har brukt Sika 463, ikke fri for isocyanat, men lavt innhold. Fikk tips av en håndverker om den nettopp for å slippe å skaffe en pistol og gjøre rent, når man bare trenger en boks.
Sammenlignet med "vanlige" skum opplever jeg det som mer snobbete å fukte der du skal fuge, og det ekspanderer mindre og langsommere. Ganske følsomt for å ha plass til å holde boksen opp og ned.
Men det fungerer absolutt å bruke.
Har brukt Sika 463, ikke fri for isocyanat, men lavt innhold. Fikk tips av en håndverker om den nettopp for å slippe å skaffe en pistol og gjøre rent, når man bare trenger en boks.
Sammenlignet med "vanlige" skum opplever jeg det som mer snobbete å fukte der du skal fuge, og det ekspanderer mindre og langsommere. Ganske følsomt for å ha plass til å holde boksen opp og ned.
Men det fungerer absolutt å bruke.
Hornbach der jeg bor anbefaler Fogskum Sika Sikaboom-461 Top 250 ml for 389 kr som de bare har en flaske hjemme av. Denne versjonen har innebygd applikator og er helt isocyanatfri, men koster også betydelig mye.
Hvor mye kan man trenge? Holder 250 ml for å fylle ut rundt ventilasjonsrøret?
Akkurat nå sikter jeg på å sette en plate på innsiden som fikserer røret og sprøyte fogskummet fra utsiden, så det burde innebære at man utsettes mindre for isocyanater, men så er det en komplisert påføring der man skal få det langt inn i veggen på riktig sted og det kan trenges viss justering i etterkant så det blir riktig posisjon/helling.
Hvor mye kan man trenge? Holder 250 ml for å fylle ut rundt ventilasjonsrøret?
Akkurat nå sikter jeg på å sette en plate på innsiden som fikserer røret og sprøyte fogskummet fra utsiden, så det burde innebære at man utsettes mindre for isocyanater, men så er det en komplisert påføring der man skal få det langt inn i veggen på riktig sted og det kan trenges viss justering i etterkant så det blir riktig posisjon/helling.
461 er vel helt isocyanatfritt?
I følge produktbildet er det en 500 ml flaske?
Hvor mange dm3 er det du skal fylle?
En 500ml flaske 463 rekker til mange, mange dm3. Men STP-skum skal vel ekspandere enda mindre.
Sørg for å spraye vann ordentlig før du skummer.
(tips: finnes ekstra munnstykker å kjøpe om ikke hele går med)
I følge produktbildet er det en 500 ml flaske?
Hvor mange dm3 er det du skal fylle?
En 500ml flaske 463 rekker til mange, mange dm3. Men STP-skum skal vel ekspandere enda mindre.
(tips: finnes ekstra munnstykker å kjøpe om ikke hele går med)
Ekstrabygger
· Onsala
· 2 023 innlegg
https://www.hornbach.se/p/isolerskum-illbruck-jf100-700ml/6815759/
Denne kjøpte jeg ved en feiltakelse nylig. Jeg skulle fylle opp et par rom før flytsparkling og til det var den helt ubrukelig. Det endte med at jeg måtte tørke opp alt fordi den verken ekspanderte merkbart eller herdnet.
På rett sted kanskje den fungerer, men ikke til det jeg trengte den til.
Denne kjøpte jeg ved en feiltakelse nylig. Jeg skulle fylle opp et par rom før flytsparkling og til det var den helt ubrukelig. Det endte med at jeg måtte tørke opp alt fordi den verken ekspanderte merkbart eller herdnet.
På rett sted kanskje den fungerer, men ikke til det jeg trengte den til.
Takk, og det er nettopp det som ser ut til å være problemet, mye av det skummet som er isocyanatfritt ser ut til å ha halvgod funksjon, at de ekspanderer mindre ser ut til å være veldig vanlig.Onsalakorven skrev:
Men da vet jeg at JF100 går bort ellers så den jo veldig prisgunstig ut, det må imidlertid fungere også.
Det ville ikke være første gang Hornbach har feil informasjon på sin side. Jeg skal regne litt på det og se hvor mye det kan trenges, men som du sier, så ser det ut til at mange isocyanatfrie skum ekspanderer ganske lite.F fallskydd skrev:Er ikke 461 helt isocyanatfri?
Ifølge produktbildet er det en 500 ml flaske?
Hvor mange dm3 skal du fylle?
En 500 ml flaske 463 rekker til mange, mange dm3. Men STP-skum skal vel ekspandere enda mindre.
(tips: det finnes ekstra munnstykker å kjøpe hvis ikke hele flasken blir brukt opp)
https://swe.sika.com/sv/loesningar-inom-bygg/fog/byggfog-och-skum.html
Skroll ned og se på Spørsmål og svar. Det står litt om forskjellige skumtyper.
En mulighet for hvorfor skum ikke herder eller ekspanderer er at det er for tørt.
Vet ikke hvorfor Sika ikke har 461 på sin side.
Men ser du under Forbruk på 463, sier de:
Mens på 561 (som antagelig er lik 461) står det:
Du må regne selv. Mindre, men ganske mange liter.
Skroll ned og se på Spørsmål og svar. Det står litt om forskjellige skumtyper.
En mulighet for hvorfor skum ikke herder eller ekspanderer er at det er for tørt.
Vet ikke hvorfor Sika ikke har 461 på sin side.
Men ser du under Forbruk på 463, sier de:
| 500 ml beholder påført med pistol ~19 L |
Mens på 561 (som antagelig er lik 461) står det:
| Skumutbytte i fuge, 3 x 5 cm, per 500 ml med pistol 8,6 LPM |
Sundströms mener at man trenger trykkluftmatet åndedrettsvern hvis man skal bruke Sika Boom-157 All Seasons, hovedsakelig fordi det inneholder Propan (CAS. nr. 74-98-6). Så vidt jeg forstår, handler det om at propan er tyngre enn oksygen og dermed fortrenger det, noe som selvfølgelig kan bli problematisk. Vanskelig å se at det skulle kunne bli et problem om man står utendørs.
Ventilasjonen er uansett 17x17x30 cm og røret vil være 10x30 cm. Etter litt beregninger lander vi på 6,31 liter fugeskum. Så skal jo en del hakkes bort så kanskje litt ekstra.
Ifølge databladet for det fugeskum Hornbach anbefaler (Fugeskum SIKA Sikaboom-461 Top) så rekker en flaske til 7 liter hvis man bruker munnstykke, bruker man pistol så 7,21 liter.
Så det bør bety at en flaske rekker til en ventil men det vil til at ingenting søles utenfor noe som trolig er en overhengende risiko. De har dessverre bare en flaske på lager.
Ifølge databladet for det fugeskum Hornbach anbefaler (Fugeskum SIKA Sikaboom-461 Top) så rekker en flaske til 7 liter hvis man bruker munnstykke, bruker man pistol så 7,21 liter.
Så det bør bety at en flaske rekker til en ventil men det vil til at ingenting søles utenfor noe som trolig er en overhengende risiko. De har dessverre bare en flaske på lager.
Jeg får det til at 500ml av 561 gir vel typ 13l? Vanskelig å tro at 461 bare gir halvparten.
Så er det ikke en liten boks burde du ha margin. Men vanskelig å vite hvilken feil Hornbach har gjort med produktinformasjonen.
Selv om man fyller litt med mørtel, burde det være bra med skum i midten?
Så er det ikke en liten boks burde du ha margin. Men vanskelig å vite hvilken feil Hornbach har gjort med produktinformasjonen.
Selv om man fyller litt med mørtel, burde det være bra med skum i midten?