Hei alle kunnskapsrike. Jeg sitter og funderer enda en gang.
Jeg har en bue inn til stua. Stua skal nå renoveres og jeg vil fikse nye fine spesialhøvlede lister rundt dører og vinduer (originalene har blitt fjernet i løpet av årene).
Buen har derimot ingen lister. Bare nakent så å si.
Enten skjærer jeg det firkantet, da blir det lett å kle det med pene lister Men desto mer jobb med den murede veggen, må nok sjekke med en bygningsingeniør holdbarheten da også.
Rett penere enn bue, usikker selv.
Eller så prøver jeg å bøye listene rundt kurvingen antageligvis i to deler med kloss i toppen.
Men hvordan gjør man? Dampe/baske? Skjære mange små snitt og bøye, deretter pynte (tror jeg skal teste det på en bit med kapp/gjærsagen)? Frese fram en kurve i en mal?
Om du skal ha trefôr ville nok jeg prøvd varianten med å kappe til flere små biter og sette sammen til en "kurve", og fylle i glipper med noe passende.
Du kommer ikke til å kunne bøye fóringen rundt. En møysommelig måte å få det til på er å frese ut av en stor MDF-plate med håndoverfres.
Vurder å fjerne hvelvet. I trehus er hvelv ikke i det hele tatt byggeteknisk motivert, men bare et merkelig påfunn. Er det en murt vegg (også i hvelv-hjørnene så å si) så kan det ha en bærende funksjon. Og da er det spørsmålet om den skal ha en list av estetiske grunner. Det er jo ingen dør der listen skal dekke noe, sprekken mellom karm og vegg.
Et slikt hvelv er knapt "originalt".
De kom vel til etter at vi begynte å reise til Mallåkra og Sør-Spania på ferie, og fikk smak for maurisk arkitektur.
Så vil du tilbake til "original", så er det nok en rektangulær åpning du skal ha.
Det ordnes lett med litt spon- eller gipsplate og litt sandsparkel.
Du skal altså ikke sage opp, men fylle igjen den øvre avrundede delen.
Påvirker ikke bæreevnen i det hele tatt.
KOW det ser jo ut til å bli veldig lavt om man gjør som du sier. Se på peisen for høyde sammenligning. Det ser jo ikke ut til å bli mer enn 1.6 m om man gjør så.
Om hvelvet er montert i etterkant i en allerede eksisterende døråpning, er det ikke engang sikkert at du må hakke i teglsteinen. Uansett er mitt råd å fjerne det, ikke særlig pent med hvelv i mine øyne.
KOW det ser jo ut til å bli veldig lavt hvis man gjør som du sier. Se på peisen for høyde sammenligning. Det ser jo ikke ut til å bli mer enn 1,6 m hvis man gjør så.
Jeg er ikke sikker på at jeg er enig.
Men det er jo vanskelig å se på et bilde.
Vil du virkelig beholde hvelvet og vil kle det inn med foring så tror jeg det enkleste (les: minst omstendelige) er å kjøpe finér i tilstrekkelig tykkelse (minst 35 mm), trolig må du lime sammen 2 stk 18mm. Så må du stikksage/frese ut den avrundede formen fra en hel plate. Deretter blir det en del fresing for å få riktig profil, men det går!
Slip og mal så vil det bli pent, men det blir veldig mye jobb sammenlignet med en rektangulær åpning. Jeg ville enten gjort det om til en rektangulær åpning eller droppet foring.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.