Det står på hjemmesiden "Ved lettbetong og lettklinker: ovenstående lastverdier gjelder for montering med kantavstand min. 100 mm og innbyrdes avstand min. 100 mm."
Jeg vil nå bore to hull 5 cm fra en av disse pluggene. Dette for å få opp en rullegardin. Kommer til å bruke 6 mm plugg. Bør jeg avstå fra det? Hvor viktig er det at det er fritt fra plugger 100 mm fra pluggene? Vil deres lasteevne bli påvirket? Tyngden som konsollene bærer er 52 kilo fordelt på to konsoller. Hver konsoll er festet med to plugger. Totalt 120 kilo trekkraftsevne. Men det står at: "Ved langtidslast/permanent last multipliseres ovenstående lastverdier med reduksjonsfaktoren 0,5."
Så 60 kilo da? Og tyngden blir 52 kilo.
Kan jeg bore hullene eller bør jeg avstå?
Hullene blir plassert 5 cm skrått ovenfor den øverste skruen.
Hei! Takk for svar. Mener du 150 mm til konsollen eller rullegardinen?
Vet ikke om jeg misforstår deg, men for å tydeliggjøre. Jeg lurer på om konsollens lasteevne vil bli dårligere? Rullegardinen vil sitte oppe uten problem.
Altså, vil konsollens lasteevne bli dårligere hvis jeg borer opp rullegardinen 5 cm fra konsollens plugg?
Ja, det er kun en del av rommet. Det skal være lydabsorbenter der inne. Jeg bygger et musikkstudio. Får ikke lov til å bore i taket da det går rør der, så derfor bruker jeg konsoller. I den andre enden hviler den på en bjelke.
Dvs kommer konsollene til å miste bæreevne hvis jeg borer opp rullegardinen 5 cm fra
Kommer an på hva slags innfestning du har i veggen for konsollen, er den 100 mm så vil rullegardinens plugg ikke gjøre noen skade, men en rullegardin veier ikke mye og trenger ikke grove skruer, hvis du borer sakte med en 5,5 mm bor og banker inn 2 røde plugger etter hverandre og skrur inn skruer som er litt lengre enn 2 plugger, så vil det holde godt.
Kommer an på hva slags innfesting du har i veggen for konsollen, er den 100 mm så gjør rullgardinens plugg ingen skade, men en rullgardin veier ikke mye og trenger ikke grove skruer. Hvis du borer sakte med en 5,5 mm bor og banker inn 2 stk røde plugg etter hverandre og skrur inn skruer som er litt lengre enn 2 plugg, så vil det holde bra
Pluggen er 55 mm lang. Jeg brukte 60mm lange skruer.
Men om jeg borer nøyaktig så dypt som pluggen er lang og har en skrue som er litt litt lengre enn pluggen, da burde jeg ikke påvirke veggen for mye, eller? Dvs at pluggene som holder oppe konsollen påvirkes? Eller om jeg smører litt husfix i hullet før jeg trykker inn pluggen, da burde alle eventuelle ekstra hulrom fylles ut, eller? Eller tenker jeg riktig?
Det der ser veldig svakt ut! Tvilende om jeg ville plassert noe dyrt derunder. Hvorfor bruker du ikke bjelkesko?
Konsoller blir penere! Vekten på konsollene blir 52 kg. Det vil si 26 kg per konsoll. Konsollenes lasteevne er 90 kg per konsoll. Så det blir ikke noe problem. Pluggene holder for 30 kg. Det vil si 60 kg per konsoll. Så det bør være greit tenker jeg!
Det er for konsollen, det med å sette en til skrue ved siden fungerer, det jeg mener er at den andre innfestningen biter litt lenger inn, da blir det en annen påkjenning på øvrig del av veggens ytre del der din andre plugg sitter.
Men bor sakte og mat på forsiktig, så ikke boret begynner å vandre i veggen, da kan hullet bli for stort for pluggen.
Det er for konsollen, det med å sette en til skrue ved siden av fungerer, det jeg mener er at den andre innfestingen biter litt lenger inn, da blir det en annen påkjenning på øvrig del av veggens ytre del der din andre plugg sitter.
Men bor sakte og mat på forsiktig, så boren ikke begynner å vandre i veggen, da kan hullet bli for stort for pluggen
Mener du at det nye hullet ikke kommer til å påvirke konsollen? Forstår jeg deg rett da? Er det du skriver ovenfor tips om hvordan jeg kan få konsollen til å sitte bedre? Eller forstår jeg deg rett? Er litt uvant med snekkerspråk.
Det nye hullet kan påvirke, men ikke sannsynlig, men alltid bra å tenke litt. En konsoll som sitter i en vegg har et trykk rett ned langs veggen, forutsatt at den ikke kan vippe nedover, (da kan pluggen trekkes ut). Festes konsollen i den del som den skal bære på 2 steder kan den ikke vippe med mindre det er en bred hylle som belastes på ytterkant. I ditt tilfelle er det et tak som sitter mellom to vegger, det kan ikke bevege seg i sideveis og trykket vil gå rett ned.
Spør meg ikke hvordan jeg vet, men en potensiell risiko i ditt tilfelle er at hullene sitter ganske nær vindusforingen. Det kan være et par cm puss i foringen, så hullet kanskje bare sitter 1-3 cm fra kanten på lettbetongen, og der er den ekstremt svak.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.