Jeg har seks halogenspotter som er innebygd i en baldakin under kjøkkenskapene. Nå har en av armaturene gått i stykker, og jeg planlegger å bytte ut med led-spotter.

Mine nåværende spotter sitter i et 55mm stort hull. De nye ledspottene krever et hull på 58mm.
Kabelen fra spottene går i en frest kanal i baldakinen og deretter bak kjøkkenskapene opp til en transformator som sitter på toppen av kjøkkenskapene.

Min plan er å bruke kabelen fra de gamle spottene for å trekke kabelen opp fra de nye spottene.

Jeg ser to vanskeligheter:

1. Bore opp de eksisterende hullene fra 55 mm til 58 mm. Vil helst ikke bruke et hullsag med senterbor slik at jeg ikke borer hull i underskapet. Finnes det hullsager på 58mm? Ifølge denne tråden virker det som om det er vanskelig å få tak i. Hvis jeg velger en på 57 mm er det kun 1mm per side som skal bores opp. Jeg ser en stor risiko for at det ikke vil gå bra. Har dere noen tips?

2. Den andre vanskeligheten er at jeg ikke vil sage av den eksisterende kabelen fordi jeg vil bruke den for å trekke fram kabelen fra den nye spotten. Har dere noen tips her?

Legger ved to bilder:
Hull i kjøkkenskap med to ledninger som henger ned. Hullkantene er synlige, og ledningene kommer fra et tidligere montert spotlys.

Kjøkkenskap med fjernet halogenspot, ledning eksponert, hylle med servise øverst, skuffhåndtak og uttak synlig under, nærbilde av lysarmatur.

MVH
Mattias

Hvis du tar ned skiven, så kan du bruke en rasp.

Roterende fil kanskje.

Skaff/lei en liten håndoverfres (typ kantfres) + et kopierstål; og ta en spillbit plywood og bor et 58 mm hull og bruk som mal. Fres hvert hull i to omganger og teip kabelen til "motsatt" side så klarer den seg nok.

(eller skaff andre spottar som passer 55 mm hull?)

Roterende fil i boremaskinen er nok enklest. Skal du sage opp med hullsag så må du først sage hull i en stiv plate og feste den sentrert over det gamle hullet for å styre hullsagen riktig. Mye jobb for å skjære bort noen mm... Det trenger jo ikke være nøyaktig rundt og vinkelrette kanter siden armaturen burde dekke noen mm?

om det skiller tilstrekkelig mye i størrelse på hullsagene går det an å sette en mindre diameter på den større i adapteren, så den mindre styrer i det gamle hullet. Siden den mindre settes på etter den større stikker den fram mer, det krever dog at man har begge størrelsene, og at den mindre får plass i den større (altså det skiller tilstrekkelig i størrelse mellom dem)

• Liker
MagHam
  • Laddar…
Useless har den enkle løsningen som fungerer, har selv gjort så.

Protte

Takk for bra svar. Jeg kjører på løsningen med roterende fil.

Sag gjennom en plate med den nye hullsagen, det hullet bruker du deretter som styring for hullsagen når du sager opp den gamle. Da trengs ikke senterbor eller andre fiksturer.
Platen fikserer du med en eller to tvinger.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.