Hei!

Vi har en platting mellom huset og carporten der jeg tenkte å bygge en enkel skillevegg. Vi har Benders 400x400x50 på plattingen og jeg skulle gjerne borre hull i platene for å sette stolpesko.

Har dere tips på hva jeg kan bruke for bor til å bore hullet i platene?
Likeså, tenker jeg riktig at jeg løfter platene det gjelder og graver opp under for å helle i en eller annen type sement? Som dere merker har jeg ikke erfaring med dette.

Takk på forhånd!

(Beklager om det er feil avdeling, håper admin flytter riktig isåfall.)

• Grå betongplate som måler 400x400x50 mm, typisk brukt for gangvei mellom hus og carport.
L
Det høres ut som en komplisert måte å bore hull i platen. Det vesentlige er vel å få ned en plint som enten støpes på stedet eller graves ned som ferdigstøpt. Det er bra om plinten er høyere (5-10 cm) enn omkringliggende plater slik at endeveden ikke står unødvendig langt ned. Deretter kan du kappe til med vinkelsliper nødvendige tilpasningsdeler av belegningsstein rundt plinten.

D
Jeg er med på hvordan du, TS mener. Jeg tror det fungerer med en vanlig betongborr som du setter i en borhammer (oftest SDS eller SDS+ eller SDS Max). Den borhammeren/maskinen du skal bruke avgjør hvilken type feste du skal ha på borret. Borret for denne typen arbeid kjøper du med fordel på Biltema. Tror du vil trenge et borr på minst 20mm men sjekk med stolpeskoen som du skal bruke.

Jeg ville ha merket ut på de eksisterende platene, der de nå ligger med et kryss i hver plate. Gjerne da at hullene havner noe sånær i midten på platen (mindre risiko for at platen går i stykker når du borrer).

Deretter ville jeg ha løftet platene og akkurat som du skriver gravd et hull. Jeg ville eventuelt valgt å støpe i et pappør for å ha full kontroll på den endelige nivået. Den vil du jo skal bli på samme nivå som alle andre plater. Heller du bare ned betong i hullene så finnes det en risiko for at platen synker noe.

Det finnes alltid en risiko for at frost kommer til å flytte på din betong, og jo dypere du graver desto mindre er risikoen. Det er som alltid en avveining mellom tid og forventet langsiktig resultat.

Lykke til!

Edit: Test å lage et prøvehull i en plate som du har liggende eller kjøp en ny og test så det fungerer uten at platen sprekker. Eventuelt kunne en våt plate holde sammen bedre enn en tørr (gjetning). Til din betonggrop skal du ha vanlig ferdigblandet betong som er merket "grovtbetong". For eksempel:

https://www.bauhaus.se/probau-grovb...MI-fPx1Kuo9wIVB9GyCh0VsQvgEAQYASABEgK86vD_BwE

Sist redigert:
D
Eventuelt er det litt vel mye jobb å lage hull i alle platene og eventuelt kunne det være enklere og like pent å plassere stolpene slik at stolpeskoene havner i skjøten mellom platene. Har du en veldig tett skjøt, kan du med en vinkelsliper lage plass i steinen for å få plass til skoen som dermed står mellom to plater.

L
D Derbyboy skrev:
Jeg hadde eventuelt valgt å støpe i et papprør for å ha full kontroll på det endelige nivået.
Det er her TS sin valgte vei blir komplisert fordi en platte skal plasseres over et støyperør med fersk betong dvs en hullboret markstein plasseres og stolpeskoen stikkes ned. Hvis noe går galt i dette øyeblikket, kan ikke platten justeres etterpå, verken dag 2 eller når en setning oppstår. Det er derfor jeg fraråder denne metoden.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
D
Uansett er det jo veldig vanskelig å justere en faststøpt stolpesko. Men det blir jo så klart enda vanskeligere å justere hvis i tillegg platen sitter fast.

Skulle man gjøre det korrekt, dvs få et godt resultat også på lang sikt, ville jeg grave ned til frostfritt. Stille et papprør og så støpe fast stolpeskoen i skjøten mellom to plater.

L
Troligvis skal skillevegg flukte med noe annet, hvilket gjør at TS ikke kan velge å sette stolpesko i en plattskarv med utsparing på nærliggende plate/plater (som også jeg anser å være et bedre alternativ enn borre hull).
Om pilaren får vises er kvadratisk form å foretrekke, lettere å tilpasse platestykker ved siden av.

Jeg ville vurdert løsningen en runde til. Spesielt hva slags type vegg det er og hvilke belastninger den vil bli utsatt for. Når du støper, bruker du betong.

Uten å ha oversikt over alt, sjekk hvilke andre størrelser av betongplatene som finnes. Det kan være enklere å støpe en søyle i samme høyde som platene og deretter for eksempel legge en halvplate ved siden av.

Ta bort fliser der pilarne skal være. Grav hull i bakken med en grovstøvsuger. Grav dypt og bunne med steinknust/grus. Skru fast alle stolpeskoene på en lang planke og rett dem ned i de gravde hullene, støtt opp planken i rett høyde og fyll med betong til ca. 4 cm under de andre betongflisene. La stå. Nå måler du ut hvor hullene for stolpeskoen skal være i flisene. Dra en rett strek over markeringen og kapp av flisen med betongkapp. Slip ut for hullene og legg den delte flisen på en sandbunn i riktig høyde.

• Liker
mlkjhr
  • Laddar…
D
Har du f.eks. kompakt leirjord og bunner med pukk så skaper du en oppsamlingsplass for vann. Ikke bra hvis det fryser.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.