BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.141 innlegg
Det du kan gjøre for å senke radonnivået umiddelbart, er å lufte mer.
Måling av strålingen i boliger gjøres i den kalde perioden av året når man ikke lufter. Man kjøper en "puck" fra et analysefirma og pucken skal plasseres i henhold til visse retningslinjer og ligge i ro i et visst antall uker, deretter sender man "pucken" tilbake til analysefirmaet.
Det er ikke all blåbetong som inneholder radon.
Måling av strålingen i boliger gjøres i den kalde perioden av året når man ikke lufter. Man kjøper en "puck" fra et analysefirma og pucken skal plasseres i henhold til visse retningslinjer og ligge i ro i et visst antall uker, deretter sender man "pucken" tilbake til analysefirmaet.
Det er ikke all blåbetong som inneholder radon.
Takk. Snakket med tillitsmannen i foreningen, og vi skal gjøre en radonmåling nå i oktober.BirgitS skrev:
Det du kan gjøre for å senke radonnivået med en gang er å lufte mer.
Måling av stråling i boliger gjøres i den kalde perioden av året når man ikke lufter. Man kjøper en "puck" fra et analysefirma og pucken skal plasseres etter visse retningslinjer og ligge stille i et visst antall uker, deretter sender man tilbake "pucken" til analysefirmaet.
Det er ikke all blåbetong som inneholder radon.
Føles lenge til oktober, og jeg er for bekymret av meg til å kunne bo der med barn frem til oktober + måling.
Du skriver i en annen tråd: "Bærende vegger pleier ikke å være i lettbetong, hvilket blåbetong er, men det kan kanskje finnes unntak."
Da vi kjøpte leiligheten fikk jeg beskjed om at innervegger vanligvis ikke er av blåbetong. Men nå når vi rev gipsveggen ser de virkelig ut som blåbetong, luftig og vanskelig å bedømme fargen men ser blå ut på bildet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.141 innlegg
Innvendige vegger kan definitivt være i blåbetong. Det finnes her. Det fantes også der vi bodde med et lite barn i to år. Det finnes masse folk som hele sin barndom på 50-, 60- og 70-tallet bodde i hus med blåbetong og de har ikke fått noen problemer på grunn av det.
På disse nye bildene synes jeg det eneste som ser ut som blåbetong er på det siste bildet der diverse løse biter samt små rester på veggen ser ut som det.
På ditt første bilde i tråden ser det også bare ut som at det er mindre rester av blåbetong utenpå en vegg i vanlig betong.
Det ser altså virkelig ikke ut som at det er noe å bekymre seg for. Det er mye farligere å røyke og å være mye ved trafikkerte veier enn å bo med litt blåbetong. Det er også farlig å gå rundt og bekymre seg.
På disse nye bildene synes jeg det eneste som ser ut som blåbetong er på det siste bildet der diverse løse biter samt små rester på veggen ser ut som det.
På ditt første bilde i tråden ser det også bare ut som at det er mindre rester av blåbetong utenpå en vegg i vanlig betong.
Det ser altså virkelig ikke ut som at det er noe å bekymre seg for. Det er mye farligere å røyke og å være mye ved trafikkerte veier enn å bo med litt blåbetong. Det er også farlig å gå rundt og bekymre seg.
Riktig, ser man på helhetsbilden som snekkerne har sendt ser det ut som at det er blåbetong utenfor vanlig betong.
Haha, ja alle disse farene rundt oss. Det som gjør meg bekymret er vel hvor mye blå betong det egentlig finnes i leiligheten og om de kan skade. Men takk for all informasjon.
Haha, ja alle disse farene rundt oss. Det som gjør meg bekymret er vel hvor mye blå betong det egentlig finnes i leiligheten og om de kan skade. Men takk for all informasjon.
En mindre del ser ut som Blå-Lettbetong, det meste annet ser ut som puss etc. Man må måle for å vite sikkert. Og jo, Blåbetong har blitt brukt også til bærende vegger, om ikke annet som isolering utenpå f.eks. betonghullstein o liknende.
Derimot synes jeg IKKE det er grunn til bekymring! Avvent foreningens måling og sov rolig i mellomtiden!
Om sommeren så lufter man dessuten såpass mye at nivåene er lave og Radon fra kun byggematerialer pleier ikke å gi astronomiske verdier uansett. De store problemene kommer først og fremst fra markradon.
Derimot synes jeg IKKE det er grunn til bekymring! Avvent foreningens måling og sov rolig i mellomtiden!
Om sommeren så lufter man dessuten såpass mye at nivåene er lave og Radon fra kun byggematerialer pleier ikke å gi astronomiske verdier uansett. De store problemene kommer først og fremst fra markradon.
Klikk her for å svare





