Hei,

Jeg er i ferd med å bore opp en kroklist på en yttervegg med gipsplate skrått under et sikringsskap (25 cm nedenfor, 10 cm til venstre for). Innenfor gipsplaten oppdaget jeg at det sitter en slags plast. Ikke ledning/er, men det ser ut til å være et tynt plastlag innenfor hullet. Jeg kan trykke inn en skrue, men det fjærer og slipper jeg, spretter skruen ut noen cm. Jeg ser når jeg lyser med lommelykt at jeg har laget et lite hull i plasten da jeg trykket inn skruen.

Hele skruen går altså inn i hullet hvis jeg trykker litt, men jeg kommer til å lage hull i plasten hvis jeg borer inn skruen. Spørsmålet er om jeg tør å skru inn skruen likevel? Jeg vet jo ikke hva som finnes bak plasten, antagelig strøm(?). Jeg antar at skruen vil bore gjennom plasten med kanskje 5-10 mm hvis jeg fullfører.

Er det bare å glemme å bore noe her?
Finnes det veldig korte gipsankere å bruke i stedet?
Min nåværende skrue er 38 mm lang.

Takk på forhånd!

Aha! Takk for ditt svar! Huset er bygd siden 20-tallet men ble renovert innvendig på 80-tallet.

Men da kanskje jeg tør å fortsette?

Mikael_L
Men rett ved sikringssentralen er det jo veldig bra å være ekstra forsiktig, så her har jo TS oppført seg eksemplarisk.

Vanligst er det dog at rør/kabler går rett opp eller ned fra skapet, men absolutt ingen garanti.

Et bilde kan kanskje gjøre det lettere for oss å gjøre en vurdering.

• Liker
8153
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men rett ved sikringssentralen er det jo veldig lurt å være ekstra forsiktig, så her har jo TS oppført seg eksemplarisk.

Vanligst er det dog at rør/kabler går rett opp eller ned fra skapet, men absolutt ingen garanti.

Et bilde kan kanskje lette for oss å gjøre en vurdering.
Takk for svaret!
Jeg vet ikke om man kan se så mye på dette bildet men poster likevel. Det ser ut som at blitsen fanger noe av metall der inne, som jeg dog ikke kan se når jeg lyser inn med vanlig lommelykt. Da ser jeg bare plast.

• Et rundt hull i en vegg, med noe metallisk inni som reflekterer lys, omringet av plast.
Mikael_L
Jeg tenkte kanskje mer rundt hele sikringsskapet, da hadde man kanskje kunnet vurdert om det var innebygd med et ekstra lag isolering og skivemateriale f.eks.

Men på bildet du sendte, er den en gjennomsiktig plast man ser der.
Er den gjennomsiktig er det nok dampsperre, det finnes ingen gjennomsiktig plast som har med elsystemet å gjøre i veggene.

Aha, ok! Det er jo flott å vite. Når jeg leser om diffusionsspärr, så virker det jo dumt å lage hull i den?

Slik ser sikringsskapet ut!

• Et gammeldags proppskåp med flere sikringer og en vippebryter, montert på en hvit vegg.
8 8153 skrev:
Når jeg leser om diffusjonssperre så virker det jo dumt å lage hull på den?
Noen små hull for kroker og annet spiller ingen rolle.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.