Jeg holder på å sette opp noen stringhyller. Veggene av betong er gamle og harde. Nå har jeg brekt av en liten bor som sitter fast en halv cm inn i veggen.

Helst vil jeg IKKE sparkle igjen hullet og flytte hyllen fordi den da ikke kommer i samme høyde som en annen hylle på den andre siden av en dør.

Hva gjør jeg nå? Borerne er fra Clas Ohlson og kanskje ikke av den beste kvaliteten. Finnes det bor man kan bruke for å bore ut den gamle på en økonomisk forsvarlig måte? Om jeg må lage et nytt hull og ikke vil bruke disse borerne, finnes det da noen forslag på gode bor å bruke? Flere av de jeg bruker nå har blitt blankslitt av betongen.

Takknemlig for all info.

"Edit: søkte ikke på "betong" i forumet og holder på med det nå ..

Forstår ikke helt hvordan boret sitter i veggen, men min anbefaling når du skriver om glatte bor er: Kjøp en skikkelig borhammer med SDS-borinnfesting og HILTI-bor så er problemet ute av verden for all framtid!

Og har du bare litt jobb så leier en en dag eller to. Betydelig triveligere å jobbe med en Hilti enn en Rusta maskin.

Blankslitte? Er du sikker på at du har riktig bor og maskin for formålet? Betongbor og en bormaskin med slag.

Det er nok ikke lett å bore ut det gamle boret. Kan du ikke flytte hyllen litt i sideveis? Da kommer den på samme høyde som den på den andre siden

...Eller så skaffer du en liten fin metallborr som du borer et lite hull i den fastkjørte borren. Gjør et lite hull i borren og har du flaks fastner metallborren så du kan vri ut rubbet. Ellers kanskje du kan bruke en "grispitt"?

Vil helst ikke flytte hyllen sidelengs selv om det er mulig! Jeg har en billig slagboremaskin og ingen borhammer. Antar at boret ble for varmt på grunn av for høye omdreininger og brakk i hullet. Jeg planlegger å banke på og rundt boret for å få løs støv og partikler og forhåpentligvis kunne pirke ut boret.

Om ikke dette fungerer, sikter jeg på å skaffe Hilti-bor som skal spise seg gjennom stort sett hva som helst og bruke lave omdreininger på slagboremaskinen.

Om dette ikke fungerer, låner jeg en borhammer.

Om dette ikke fungerer, kaster jeg hele dritten ut fra balkongen. Oppdaterer om hvordan det går. Takk for alle svar.

Mikael_L
Slagbormaskinen er vel djevelens gave til menneskeheten... :mad:

Så jeg synes du skal låne borhammer direkte. ;)

Om du/når du har fått bort borbiten ut av veggen så står du antagelig der med et megastort hull i veggen. Da må du reparere veggen med noe passende, så kan du bore på samme sted igjen. Casco cement rapid kan kanskje fungere bra, jeg tror at man dessuten kan montere krok og sånt direkte mens det er fuktig.

Mikael_L
Forresten har jeg sett to billige borhammere som kanskje kan være et bra alternativ for den kostnadsbevisste amatøren, Kellen fra COOP og COtech fra Clas ohlsson. Har for meg at begge ligger på rundt 500:- .
Er det noen her som har erfaring med noen av disse?

Kjøpte denne på Jula for 359 kroner: Jula Postorder Borrhammare 850 W

Samme maskin ser ut til å være tilgjengelig flere steder, men med forskjellige navn. Har brukt den til å meisle litt med. Den er helt rå for de pengene :).

Brukte en slik kinamaskin da jeg hadde glemt min hjemme. Forskjellen er at med min blå Bosch betonghammer kan du presisjonsborre mye bedre. Denne kineseren var som en mitraljøse med grov ammunisjon fra 2. verdenskrig. Den bråkte og vibrerte mer.

Men skal man bare bore noen ganger i året så duger den helt fint.

Mikael_L
Men jeg mener mer en sånn type, som ser mer ut som en vanlig boremaskin. Denne er COtech fra CO og koster 398:-.

Den fra Jula virker litt mer bygd for boring og sånt, så det der med presisjon er kanskje ikke den produktens greie. Derimot denne fra C O og Kellen-borhammeren fra COOP som ser ganske lik ut, har kanskje litt bedre presisjon?

For meg og en masse andre som bruker en borhammer en gang i året, og noen ganger ikke engang rører den på flere år, føles det som overkill å kjøpe en blå Bosch for 2000:- Men med tanke på at borene holder, hullene blir laget og kanskje til og med på riktig plass, synes jeg at jeg kan investere 400:-.

• COtech-bormaskin med oransje og svart design, brukt for presisjonsboring, rimelig for uformell bruk.
Mikael_L
Krillecurry kanskje heller skulle ha lagt ut 400:- enn å stå med en halv drill igjen i veggen nå... :( ;)

Å leie en Hilti proffsmaskin koster ca 100-150 kr døgnet.......

Jeg kjøpte to gode bor, en 2mm metall og en 5mm betong. Boret gjennom den lille stumpen og kjørte på LAVE OMDREININGER med betongboret.

Den skar som en kniv i smør gjennom betongen med den lille jula-slagboret.

Takk for alle svar og tips, man lærer så lenge man lever =D

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.