M myrto skrev:
Så om jeg kjører på løsningen å bruke 6en for den siste biten, er det best at jeg begynner å bore med 6en eller 8en først?
8mm selvfølgelig
 
A atomlab skrev:
Ettersom du har feil skrue for å skru fast konsoller så er det mest hensiktsmessig å kjøpe nye skruer for formålet.

Dessuten helgjenget.
Ah men så typisk, hvorfor ga de meg disse forsenkede skruene på Hornbach?! Jeg kjøpte jo konsollene fra dem samtidig så han visste hva jeg skulle gjøre og han gikk rundt og plukket disse til meg :(
Vanskelig nå å ta meg til Hornbach/Bauhaus osv. De ligger langt borte og har ingen tilgjengelig bil akkurat nå. Blir det helt feil å bruke forsenkede likevel?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lite udda också att skruven är längre än pluggen. Kortare skruvar?!
Skruen skal ALLTID gå gjennom pluggen ca 5-6mm (man pleier å si skruens diameter) for at pluggen skal gjøre jobben som det er tenkt.
 
  • Liker
Tågvirke og 4 andre
  • Laddar…
M myrto skrev:
Ah men så typisk, hvorfor ga de meg på Hornbach disse forsenkede skruene?! Jeg kjøpte jo konsollene fra dem samtidig så han visste hva jeg skulle gjøre og han gikk rundt og plukket disse til meg :(
Vanskelig nå å ta meg til Hornbach/Bauhaus osv. De ligger langt borte og har ingen tilgjengelig bil akkurat nå. Blir det helt feil å bruke forsenkede likevel?
Kommer gå alldeles utmerket. Men når det fantes muligheter for å skaffe riktige greier så er det synd det ikke gikk hele veien. Den planke delen skal jo sitte i emnet som du skrur fast. Nå har du jo mesteparten av skruen som er i veggen helt unødvendig. Er det flat plate eller forsenket hull i platen?
 
  • Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Kommer gå alldeles utmerket. Men når det fantes muligheter for å skaffe ekte saker så er det synd det ikke gikk hele veien. Den planke delen skal jo sitte i emnet som du skrur fast. Nå har du jo mesteparten av skruen som er i veggen helt unødvendig. Er det flatt metall eller forsenket hull i metallet?
Det er flatt metall...Testet litt med skruen etter at jeg leste innlegget ditt og det blir selvfølgelig litt vrient, skruen kommer ikke helt igjennom. Kommer kanskje til å stikke ut en halv millimeter..
 
Fairlane
Kjør på den skruen du har. Det går å bytte lenger frem (noe man sannsynligvis aldri gjør).
Får du bra grep så kommer det klare skikkelig vekt.
 
  • Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
Det finnes jo skruer på flere steder. En forsenket skrue i noe som er helt plant blir sjelden pent. Kanskje har du en Clas Ohlson eller Jerniabutikk i nærheten? Eller kanskje din lokale matvarebutikk har et lite men adekvat utvalg av skruer for dette? Det du søker er helgjenget, dvs gjenger på hele skrueens lengde, samt flat overflate mot veggen. Lengden på den du har virker jo bra, noe kortere fungerer. Hodet skal være litt større enn hullet i konsollene, dobbeltsjekk det fordi de tingene du har fått hjelp med ikke virker helt gjennomtenkte.
 
  • Liker
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
Tusen takk alle for hjelpen og innspillene deres! Skal prøve med de skruene jeg har og se hva som skjer. :)
 
  • Liker
Tågvirke og 2 andre
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nicro Nicro skrev:
Skruen skal ALLTID gå gjennom pluggen ca 5-6mm (man pleier å si skruens diameter) for at pluggen skal gjøre jobben som det er tenkt.
Jeg så for meg at TS hadde enormt lange skruer til sine plugger, ikke at de bare så vidt går gjennom pluggen.
 
Hei.
Du har kanskje allerede boret dine hull.
Hvis ikke, bor med 8mm boret til det ikke når lenger. Deretter borer du med 6mm boret for å få riktig dybde på hullet

Matte
 
  • Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Borer du først med 6mm er det risiko for at 8mm boret setter seg fast tror jeg. Omvendt som andre foreslår går bra.
 
  • Liker
Daggew
  • Laddar…
M myrto skrev:
Ah men så typisk, hvorfor ga de meg på Hornbach disse forsenkede skruene?! Jeg kjøpte jo konsollene fra dem samtidig så han visste hva jeg skulle gjøre og han gikk rundt og plukket disse til meg :(
Vanskelig nå å ta meg til Hornbach/Bauhaus osv. De ligger langt borte og har ingen tilgjengelig bil akkurat nå. Blir det helt feil å bruke forsenkede likevel?
Kunnskapen hos personalet i disse butikkene er utrolig mangelfull og mange ganger i stor grad ikke-eksisterende. I dag er det ikke mange som blir værende spesielt lenge på disse typene av arbeidsplasser og rekker dermed ikke å lære seg noe. Arbeidsgiverne tar heller ikke sitt ansvar og sender personalet på opplæring, kanskje fordi de vet at de fleste uansett har sluttet innen et år. Resultatet blir at de fleste ansatte gjetter eller innbiller seg at de "vet" svaret på alle spørsmålene de får for ikke å virke dumme i situasjonen.
 
  • Liker
Tågvirke og 1 annen
  • Laddar…
M myrto skrev:
Har aldri boret før, men nå er det på tide.
Skal bore i betong og jeg har 8mm plugg samt 6/70 skruer. Men nå når jeg fikk låne slagboren ser jeg at akkurat 8mm boret er kortere enn skruen. Det holder fint for pluggen, men skruen kommer til å havne på andre siden av pluggen hvor jeg ikke kommer til å kunne bore...Hvordan fikser jeg det?? Kan jeg bore først med 6mm bor som er lengre for skruens skyld?
M myrto skrev:
Sånn ser det ut. Det korte boret er 8mm. Det lange er 6mm.
Er det ikke litt feiltenkt her?
Er virkelig skruen for lang? Skruvhodet skal jo ikke dras helt frem til pluggen. Gjetter at den ugjengede delen sitter inne i konsollen. Så gjengene er muligens akkurat passe for pluggen.
Skulle den likevel bunne (sjekk før du setter i pluggen). Forleng hullet med 6mm-boret.
Altså 8mm først, bruk 6mm deretter inne i det eksisterende hullet.
 
  • Liker
David_.._
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Typisk sett er borhammer en bedre idé enn slagborr i betong. Men du har kanskje en borhammer?

Normalt er løsningen å ha et tilstrekkelig langt borr. Litt merkelig også at skruen er lengre enn pluggen. Kortere skruer?!

Å bore med en større borr i et noe mindre hull i harde og sprekkeutsatte materialer som betong kan være vanskelig. Boret kan kjøre seg fast i hullet og noen ganger kan større betongbiter sprenges løs rundt hullet. Men det er kanskje mest et problem med større diameter på hullene? Det er nok der jeg har opplevd dette.
Ville det være helt feil å bore 8 mm hullet først og deretter forlenge med 6 mm boret? Da burde det jo ikke være noen risiko for sprekker.
 
  • Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
Alle grunner til å kjøpe verktøy er gode grunner.

Jeg ville uten tvil investere i en ny drill, spesielt siden de koster veldig lite.
 
  • Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.