Har aldri boret før, men nå er det på tide.
Skal bore i betong og jeg har 8mm plugg samt 6/70 skruer. Men nå når jeg fikk låne slagboret ser jeg at akkurat 8mm boret er kortere enn skruen. Det er nok for pluggen, men skruen kommer til å havne på den andre siden av pluggen der jeg ikke kan bore... Hvordan fikser jeg det?? Kan jeg bore først med 6mm bor som er lengre for skruens skyld?

Ja, du kan bore med 6 boret til skruedybde, og deretter med kortere 8 boret.

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
Typisk sett er borhammer en bedre idé enn slagbor i betong. Men du har kanskje en borhammer?

Normalt er løsningen å ha en tilstrekkelig lang bor. Litt merkelig også at skruen er lengre enn pluggen. Kortere skruer?!

Å bore med en større bor i et noe mindre hull i harde og sprekkutsatte materialer som betong kan være vanskelig. Boren kan sette seg fast i hullet og noen ganger kan større betongbiter sprekke løs rundt hullet. Men det er kanskje mest et problem med større diameter på hullene? Det er nok der jeg har opplevd dette.

• Liker
TRJBerg og 1 annen
  • Laddar…
Skaff en lengre 8mm bort bare så det helt sikkert er fritt for skruen bak pluggen.

• Liker
Fairlane
  • Laddar…
Hmm skal se om jeg har mulighet til å finne en lengre bor...men litt tvilsomt akkurat nå. Ellers får jeg nok prøve med 6mm først og så 8mm.
@Claes, jeg har jo lest at skruen bør være lengre enn pluggen? For at pluggen skal ekspandere eller noe sånt...Det var Hornbach som ga meg disse og de sa akkurat det, men hva vet jeg.

• Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Typisk sett er borhammer en bedre idé er slagbor i betong. Men du kanskje har en borhammer?
Så nå at det skal være borhammer Hitachi DH24PC3

• Liker
T110
  • Laddar…
Sånn ser det ut. Den korte borren er 8mm. Den lange er 6mm.

• Bilde av en 8mm bor, 6mm bor, en hvit plastplugg og en metallskrue på en treoverflate.
Hva er tykkelsen på det du skal skru fast?

• Liker
Daggew
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Hva er tykkelsen på det du skal skru fast?
Det er metallkonsoller som skal bære en benkeplate. Ca 4-5mm.

Fairlane
Biltema har 8 mm bor med SDS+ feste, 160 mm lang for 40 kr. Du finner tilsvarende vare hos Jula, Bauhaus, Hornbach osv.

Så ville jeg nok valgt en skrue med et annet hode (kulligt) om jeg skulle sette en konsoll, selv om det fungerer. Eksempel: länk

• Liker
Dowser4711 og 3 andre
  • Laddar…
Borr med 8mm så dypt det går og så tar du 6mm og kjører noen cm til.

• Liker
Tågvirke og 10 andre
  • Laddar…
Keep it simple, ta avbitaren og klipp av noen mm på skruen, enklest raskest billigst

• Liker
Flamman og 4 andre
  • Laddar…
Enig med @para Bor det siste med den tynnere boren.

• Liker
Tågvirke og 1 annen
  • Laddar…
Ettersom du har feil skrue for å skru fast konsoller, er det mest hensiktsmessig å kjøpe nye skruer for formålet.

Dessuten helgjenget.

• Helgjengede skrue med krysspor, sett fra siden og toppen. Passer til å feste konsoller.
  • Liker
tomas.egnerfors og 2 andre
  • Laddar…
Så om jeg kjører på løsningen å bruke 6an for den siste biten, er det best at jeg begynner å bore med 6an eller 8an først?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.