Hei!
Skulle montere et feste i dag til en trappegrind og trodde først at det var hulrom bak gipsplaten, så jeg boret glatt et 6mm hull og klarte da også å bore 1-2 cm inn i trelekten, kjørte inn et gipsanker og det var da jeg oppdaget feilen min. De andre hullene brukte jeg selvfølgelig treskruer rett inn i lekten så de sitter som fjell, men det er altså et hull jeg trenger å utbedre/fylle før jeg skrur inn en litt lengre skrue som kan ta tak i lekten.

Mitt spørsmål er rett og slett hva jeg best fyller hullet med før jeg skrur inn en litt lengre treskrue? Holder det med vanlig medium sparkel/snekkerisparkel, eller er det bedre å bruke f.eks. kjemisk tre?
Føles som at vanlig sparkel for gips blir for svakt til å kunne skru i igjen, eller tar jeg feil? Kjemisk tre har jeg aldri prøvd før, men antar at det burde bli mer likt tre enn gips til slutt? Eller kan en brunplugg fungere så lenge skruen tar tak i treverket?

Vil påpeke at jeg normalt pleier å prøve å skru inn vanlig skrue direkte før jeg tyr til borr og skruverktøy. Men montering på kveldstid samt 2 øl i systemet har lært meg en lekse i det minste.

Mvh

Jeg ville nok prøvd å bruke vanlig plastplugg i første omgang. I andre omgang lagt i en dråpe trelim i hullet og slått inn en treplugg.

En treplugg i riktig diameter som limes fast er nok enklest, det går med rundstav eller ferdige plugger i riktig lengde (mål og kapp).
Skulle det være et dypere hull ville det kanskje være nødvendig å smøre litt vanlig trelim i det nye hullet rett før skruen går inn.

Gipsen er bare å la være som den er.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.