8.840 lest ·
4 svar
9k lest
4 svar
Bore tykkere hull for rør i bærende "stein"vegg
Hei!
Ønsker tips / ting å tenke på for å bore et ganske stort (30-50 mm diameter) hull gjennom bærende innervegg for rør. Veggen er av "stein", usikker på materialet egentlig. Kan være teglstein med puss, vet ikke.
Tenk å føre inn et rør (type vp-rør eller så) og trekke en antenne/hdmi-kabel gjennom.
Kan ikke laste opp bilder her, vet ikke hvorfor ("last opp" knappen gjør ingenting).
Derfor, her finnes bilder:
https://plus.google.com/100683352950957281726/posts/Efk8gbBB6So
Hva bør jeg tenke på?
Finnes det noen risiko for at veggen sprekker? Andre risikoer?
Takknemlig for svar!
MVH! /marcus
Ønsker tips / ting å tenke på for å bore et ganske stort (30-50 mm diameter) hull gjennom bærende innervegg for rør. Veggen er av "stein", usikker på materialet egentlig. Kan være teglstein med puss, vet ikke.
Tenk å føre inn et rør (type vp-rør eller så) og trekke en antenne/hdmi-kabel gjennom.
Kan ikke laste opp bilder her, vet ikke hvorfor ("last opp" knappen gjør ingenting).
Derfor, her finnes bilder:
https://plus.google.com/100683352950957281726/posts/Efk8gbBB6So
Hva bør jeg tenke på?
Finnes det noen risiko for at veggen sprekker? Andre risikoer?
Takknemlig for svar!
MVH! /marcus
Enig med forrige talers resonnering. Burde ikke være noe problem i det hele tatt. Borret selv et stort hull på ca 120mm gjennom en steinvegg og tjaa den holder fortsatt 
Men kan du ikke trekke kabelen langs med veggen så slipper du å bore osv da ellers å gjemme kabelen bak lister?
Men kan du ikke trekke kabelen langs med veggen så slipper du å bore osv da ellers å gjemme kabelen bak lister?
Borret først med et lite universalbor. Det var porøst.
Borret deretter med et billig langt bor for mur. Kunne da måle hvor dyp veggen var.
Viste seg å være mye tynnere enn jeg trodde.
Tok med ledninger til hornbach (der de har VP-rør opp til 32 mm). Viste seg at 25 mm var nok for ledningene jeg trengte å føre igjennom.
Kjøpte der en hullsag for murt vegg og lettbetong (wolfcraft) 25 mm, som kunne bore ca. 63 mm dypt.
Siden jeg hadde et lite hull rett gjennom veggen, kunne jeg bore litt fra begge sider, ble pent.
Sagede til VP-røret og la inn.
Ble skikkelig bra.
Borret deretter med et billig langt bor for mur. Kunne da måle hvor dyp veggen var.
Viste seg å være mye tynnere enn jeg trodde.
Tok med ledninger til hornbach (der de har VP-rør opp til 32 mm). Viste seg at 25 mm var nok for ledningene jeg trengte å føre igjennom.
Kjøpte der en hullsag for murt vegg og lettbetong (wolfcraft) 25 mm, som kunne bore ca. 63 mm dypt.
Siden jeg hadde et lite hull rett gjennom veggen, kunne jeg bore litt fra begge sider, ble pent.
Sagede til VP-røret og la inn.
Ble skikkelig bra.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Borra hål för nätverkskabel
Fasad -
Hvordan bore hull for stolpesko i fjell?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Borra hål i tegelvägg
Verktyg & Maskiner -
Hur borra ett axialt hål genom ett rundblock utan metallsvarv?
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Borra/såga hål i betong ca 50 mm tjockt
Verktyg & Maskiner