Dette er nok et ganske basic snekkerspørsmål, men jeg vil vite hvordan jeg gjør dette best:

Jeg har fått en trapp montert av et firma og tydeligvis var de forborede hullene i trinnene ikke helt på riktig sted, men de har skrudd i skruene likevel (se bilde). Jeg synes det skjærer i øynene og vil ha det rett. Ca. 15 skruer sitter skjevt.

Har forsøkt å skru i dem rett, men de faller bare inn i sine "gamle spor". Trenger å forbore, men hvis jeg gjør det blir det bare et eneste stort hull. Skal jeg fylle i de gamle hullene på noen måte? Alt dekkes av metallen så jeg trenger ikke bry meg om at det blir "kosmetisk".

(Og ja, dette burde firmaet ha gjort, men jeg har ikke lyst til å ta dem hit igjen på timebasis)

En treskrue i et trinn skrudd inn på skrå i en metallstøtte, med en åpen tredør i bakgrunnen. Trinnet er en del av en trapp.

Er det massivt eller laminat?
I hvilket tilfelle, ta ned trinnet, bor ut hullet til passende dimensjon, lim og trykk i en plugg med samme dimensjon, la tørke og sag av pluggen jevnt med underkanten, merk ut og bor opp nytt hull og skru fast.

• Liker
kest og 4 andre
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Er det massivt eller laminat?
I hvilket tilfelle, ta ned trinnet, bor ut hullet til passende dimensjon, lim og trykk i en plugg med samme dimensjon, la tørke og sag av pluggen jevnt med underkanten, merk opp og bor nytt hull og skru fast.
Takk!

Det er massivt tre (bøk) i trinnene. Jeg skal gjøre i henhold til din instruksjon (y)

• Liker
Lexington
  • Laddar…
Bra instruksjon fra Lexington, men for øvrig kan jeg synes at firmaet burde komme og utbedre det der uten ytterligere debitering.

• Liker
Galten og 1 annen
  • Laddar…
G Galten skrev:
Takk!

Det er massiv tre (bøk) i trinnene. Jeg skal gjøre i henhold til din instruksjon (y)
Kanskje det går an å finne plugger i bøk da, eller om du har et ekstra trinn, bore ut egne plugger.

• Liker
Galten
  • Laddar…
Jeg kan jo synes at selskapet som monterte trappen burde gjøre tiltaket.

Edit: Toer på den...

• Liker
Galten
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Kanskje går det an å finne plugger i bøk da, eller om du har et ekstra trappetrinn, borre ut egne plugger.
Det kommer ikke til å synes når alt er montert så jeg kan ta standard treplugg

Bare sørg for at de pluggene du bruker er like harde som trinnene dine. Risikoen er ellers at hvis du skrur igjen og skruen havner på grensen mellom hard bøk og mykere plugg, vil den trekke skjevt igjen.

• Liker
Galten
  • Laddar…
Rundstav i bøk finnes på flere av de vanlige byggevarehusene.

• Liker
Dowser4711 og 1 annen
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Se bare til at de du plugger med er like hardt som dine steg. Risikoen er ellers at om du skrur igjen og skruen havner på grensen mellom hard bøk og mykere plugg at den drar skjevt igjen.
Takk for tipset, det hadde jeg ikke peiling på!

Ikke uvanlig at "vanlige" plugger er laget av bøk

• Liker
myrstack
  • Laddar…
Jeg gjorde som dere beskrev med treplugg i bøk og trelim, og så borret nye hull på riktig sted.

Det fungerte helt utmerket og nå sitter alle skruene rett!

Treskruer festet i bøkehylle med hvit metallramme, korrekt justert etter å ha brukt treplugger og lim.

• Liker
osiris og 8 andre
  • Laddar…
G Galten skrev:
Jeg gjorde som dere beskrev med treplugg i bøk og trelim, og så borret nye hull på de riktige stedene.

Det fungerte kjempebra og nå sitter alle skruene rett!

(y)
Ble fint det der. (y)

• Liker
Galten
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Ble fint det der. (y)
kan bare holde med, bra jobba!

• Liker
Galten
  • Laddar…
G Galten skrev:
Jeg gjorde som dere beskrev med treplugger i bøk og trelim, og så borret nye hull på de riktige stedene.

Det fungerte kjempebra og nå sitter alle skruene rett!

[bilde]
Litt sent, men vil likevel takke TS for tilbakemeldingen. Alltid gøy å lese hvordan det har løst seg.

• Liker
PålB
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.