Vi skal bygge en slags entrétakskonstruksjon liknende et terrassetak i størrelsen ca 6m x 1,5m som vi skal feste i veggen på den ene siden og som hviler på fire stolper på den andre siden. Jeg har kjøpt ekspansjonsbolt og lurer nå på om man skal bore i mursteinene eller i fugene på vårt murhus for å kunne feste bjelken i veggen. Hva holder best?

Generelt sett borer man selvfølgelig i teglsteinen, hvis man plugger i alle fall. Fugen kan gi betydelig dårligere styrke fordi den kan være porøs. Dog kanskje risiko for sprekkdannelse i tegl med ekspanderbolt? Siden du kan velge og altså ikke ser ut til å ha puss på teglsteinen, lurer jeg på om det er fasadetegl du har. Hvor dypt er det i så fall, kanskje påvirker innfestningen?

/A

Jeg tror ikke expander er det beste valget for innfesting i murstein. Jeg pleier å bruke spikerplugg i størrelsen 10 x 100 om jeg skal feste en 45 mm regel.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Grønn plastplugg (for 12mm)

Deretter fransk treskrue.

Ekspander bolt kommer ikke til å fungere, ;(

Akkurat, vi har teglhus (pusset teglstruktur altså) og vi har alltid brukt plugg/skruv eller spikerplugg (snekkerne liker sånt til gulvlist osv, jeg bruker det selv ikke). Aldri ekspansjonsbolt til annet enn betongfundamentet.

Om du vil ha M-gjenge/bolt for å få en fleksibel innfesting (hvor ofte kommer du til å ville demontere skjermen uansett :rolleyes:) kan du bore, sprøyte inn ankermasse, og så trykke inn M-gjengestang, det holder bra i tegl. Eller plugge og bruke skruvstift med skive/mutter til, se vedlagt bilde. Biltema har dem i M10x100.

/A

• Metallisk skruvstift med M-gjenge og tre/gips skrugjenge, brukt til fleksibel infesting.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.