Hei!

Jeg vil bare dele en erfaring jeg nettopp har hatt. Jeg skal bore en rekke hull i veggen i vår leilighet fra tidlig 1900-tallet. Etter å ha lest en rekke tråder her og andre steder på Internett, begynte jeg å bore med et vanlig bor for tegl og betong med min slagboremaskin fordi jeg leste på nettet at tegl skulle være mykere enn betong og tenkte derfor at det burde holde med et "vanlig" bor for tegl og betong. Jeg kom ingen vei (3-4 cm) på 30 min boring og dro derfor og kjøpte derfor et nytt "vanlig" bor i håp om at det skulle være bedre. Samme resultat med det borret.

Mye irritert dro jeg tilbake til byggevarebutikken og kjøpte denne gangen et bor for hard betong. Denne gangen ble det resultat. På mindre enn 5 min hadde jeg boret et helt hull, noe som hadde tatt nesten en time tidligere.

Summa summarum: Det er forskjell på bor og bor, og det er forskjell på tegl og tegl. Det borret jeg kjøpte hadde spiss og vår tegl er fra tidlig 1900-tallet. Jeg gjetter at de borrar som ikke har spiss fungerer på tegl som er produsert senere. De fungerer uansett ikke på vår tegl.

Takk for ordet.

• Liker
Anders Jens og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.