Skal sette opp en plafond i mitt kjøkkentak, og tenkte å bore tre små hull. Det stopper etter drøye centimeteren. Har testet både med slag og metallbor. Hva kan det være for materiale?

Huset er et flerbolighus bygget i 1943. Tror at veggene kalles "franske vegger". Er det granitt i taket, eller?

Høres ut som puss på betong.
Hva slags slagbor har du?
Har du prøvd på flere steder?
Du kan jo ha uflaks og treffe en stein i betongen, og da blir det hardt.

• Liker
Fredrik111
  • Laddar…
maah maah skrev:
Høres ut som puss på betong.
Hva slags slagbormaskin har du?
Har du prøvd på flere steder?
Du kan jo ha uflaks og treffe en stein i betongen og da blir det hardt.
Ja, lignende i alle hull. Blir det stopp om man treffer stein i betong, eller skal maskinen min klare det?
Boremaskin fra merket AEG med drillbits festet, ligger på et bord ved siden av et vasken, med manual og verktøy i bakgrunnen.

Har boremaskinen slagfunksjon? Det fremgår ikke av bildet.
Hva bruker du for bor? Bor for metall er ikke egnet å bruke.

E etompau skrev:
Har drillen slagfunksjon? Det fremgår ikke av bildet.
Hva bruker du for å bore? Borr for metall er ikke egnet å bruke.
Absolutt, den har slag. Og på bildet har jeg metallborr i, men det var bare for å teste så at jeg ikke kom fram til tre. Når jeg kjører slag så har jeg cormantborr (eller hva det heter).

Boremaskinen skal ha slagfunksjon. I alle fall ifølge hva som stod da jeg googlet modellnummeret
Uklart om du bruker en betongbor?

Fredrik111 Fredrik111 skrev:
Absolutt, den har slag. Og på bildet har jeg metallbor i, men det var bare for å teste så at jeg ikke hadde kommet fram til tre. Når jeg kjører slag har jeg cormantbor (eller hva det heter).
Det kan jo være at du treffer et armeringsjern også. Da går det tregt. Alternativt er å flytte hullet litt.

Skaff en ordentlig maskin, den der er jo ikke laget for å bore i betong med.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
G Gukken skrev:
Det kan jo være så at du treffer et armeringsjern også. Da går det tregt. Alternativt er å flytte hullet litt.
Ikke etter 1 cm boredybde, armeringen skal ligge lenger inn i betongen ellers er det ikke mye til armering...

R roli skrev:
Ikke etter 1 cm bordybde, armeringen skal ligge lenger inne i betongen ellers er det ikke mye til armering...
Visst, på 10mm bør det ikke være så mye armering. Men armering brukes til en del andre ting også. Som montasjesjern, skape distanse osv.

G Gukken skrev:
Visst, på 10mm bør det ikke være så mye armering. Men armering brukes til en del andre ting også. Som montasjearmering, skape avstand osv.
Visst, men de skal uansett ligge med "dekkende betonglag" uavhengig av bruk, og dekkende betonglag er ikke 10mm. Og da de første 10mm var lettbort, så er det neppe betong. Den minste avstanden fra betongkant til armering kan være minst 20-30mm, trolig mer.

Det var nok jeg som var litt puslete med boringa, og dessuten var nok det første boret litt slitt. Når jeg byttet til et større borr og presset ordentlig så kunne jeg bore.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.