Vi skal sette opp vår 70 tommers TV på veggen i stuen. TV-en veier omtrent 28 kg. Da jeg prøvde å bore i veggen med min slagbormaskin kom det ut rødt spon, antar at det er murstein bak da? Veggen er malt hvit, og ser ut som en helt vanlig vegg, ingen spor av murstein på utsiden.

Satte i pluggen og når jeg skulle skru inn skruen begynte pluggene å snurre/ bevege seg i veggen, noe som ødela hullene.

Tips om hva slags plugger jeg kan bruke?

Disse pluggene kjøpte jeg: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...t-nylonplugg/universalplugg-med-skruv-365131/

Verdt å nevne er at jeg satte opp min forrige TV, en 50 tommer, på samme vegg. Da gikk det bra, men pluggene var mye mindre enn de jeg bruker til denne nye TV-en.

Du får vel dra ut pluggen og kjøpe en større plugg som nå passer til det ødelagte hullet.
Et råd: kjøp plugger fra merkeleverandørene når det er såpass store og dyre ting som skal opp, og hold deg unna lavprisutgaver som f.eks. HardHead.

https://www.bauhaus.se/verktyg-arbetsklader/jarnvaror/plugg

E etompau skrev:
Du får vel dra ut pluggen og kjøpe en større plugg som nå passer det ødelagte hullet.
Et råd: kjøp plugger fra merkefabrikantene når det er så pass store og dyre ting som skal opp, og hold deg unna lavprismerekene som f.eks. HardHead.

[lenke]
Pluggerne er ute. HardHead pluggene brukte jeg til 50-tommeren. Disse pluggene jeg brukte nå er mye større som kom med i pakken til veggfestet.
Merkelig ettersom i manualen sto det at jeg skulle bore 10mm hull for disse pluggene men det gikk ikke..

Q QLED skrev:
Pluggen er ute. HardHead pluggen brukte jeg til 50 tommeren. Disse pluggene som jeg brukte nå er mye større, som kom med i pakken til veggfestet. Merkelig fordi i manualen sto det at jeg skulle bore 10 mm hull for disse pluggene, men det gikk ikke..
OK. Min erfaring er at pluggene som kommer med festet eller andre ting også er av dårlig kvalitet. Deretter så har kanskje slagboret sprunget rundt og gjort hullet noe større enn hva pluggen krevde.

Uten å se hvordan det nå ser ut i din vegg, så forsøk å finne større plugger som får presset inn i hullet. Kjøp dessuten passende skruer.

E etompau skrev:
OK. Min erfaring er at de pluggene som kommer med feste eller andre greier også er av dårlig kvalitet.
Deretter har kanskje slagborret hoppet rundt og gjort hullet noe større enn det pluggen krevde.

Uten å se hvordan det nå ser ut i din vegg, så prøv å finne større plugger som kan presses inn i hullet. Kjøp i tillegg passende skruer.
Det kan meget vel stemme.
Slagborret ga etter noen ganger, men fikk det oppreist igjen.

Borret var 10mm. Bør jeg finne plugger som er større enn det da? Er nemlig fremme ved Byggmax nå og skal ta en titt.

Q QLED skrev:
Det kan meget vel stemme.
Slagborret bøyde seg noen ganger men fikk det oppreist igjen.

Boret var 10mm. Bør jeg finne plugger som er større enn det da? Er nemlig framme ved Byggmax nå og skal sjekke.
Ja om du ikke vil at pluggen skal snurre rundt i hullet så må du ha en som er noe større enn de nå boret hullene.

E etompau skrev:
Ja om du ikke vil at pluggen skal snurre rundt i hullet så må du ha en som er noe større enn de nå boret hullene.
Takk! Kommer tilbake om hva jeg finner.

Ville 12 mm passe?

Hvordan gikk det med de større pluggene? Ble de sittende i hullet og ga et godt feste for skruene?

E etompau skrev:
Hvordan gikk det med de større pluggene? Ble de sittende i hullet og ga et godt feste for skruene?
Joda, det gikk perfekt med dem. Boret først et 5 mm hull, så 10, og til slutt 12 mm. Da satte jeg i pluggen og skrudde i skruen, festet skikkelig bra! Takk for at du anbefalte meg Fischer!

Her nedenfor er alt som jeg kjøpte!
https://www.byggmax.se/universalplugg-fischer-duopower-12x60mm-p246723
https://www.byggmax.se/betongborr-p28845#739=14723
Og så noen form for treskruer som han anbefalte meg inne på Jula. Sitter som fjell. Hang i TV-festet, og det rørte seg ikke. Veldig fornøyd.

• Liker
etompau
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.