22.322 lest ·
23 svar
22k lest
23 svar
Bore i betongvegg full av armeringsjern?
Jeg leide en multiscanner og den ga utslag for metall overalt. Det ble rødt og gult annenhver cm typ, aldri grønt. Resten av veggene i leiligheten er ikke sånn, så jeg forstår ikke hvorfor de har valgt å armere så brutalt akkurat der.Matti_75 skrev:
Er det en sånn her: https://www.hyresmaskiner.com/produkt/betongscanner-borrning/ ? For den ser lik ut som den jeg brukte.Matti_75 skrev:
Neida, så gøy skal vi ikke ha det.C cpalm skrev:
Bygningsveteran
· Norrland
· 342 innlegg
Virker veldig merkelig at det ser ut til å være armering overalt. Har du forsøkt å bore/skanne hele veggens bredde og du treffer likevel armering eller at skanneren gir utslag, eller er det bare i høyderetningen du har prøvd? I så fall er det ikke armering, men må være noe annet. Hadde det vært el-rør, så hadde du boret igjennom dem med én gang siden de er i plast.
Er det bare inne i hjørnet at du treffer jern? I så fall er det kanskje en prefab betongsøyle og at det er en sveiseplate akkurat der. Men den burde ikke gå fra gulv til tak.
Hvor dype hull har du klart å lage? Det kunne kanskje fungert å sette opp hyllen ved hjelp av gjengestang og ankermasse ellers.
Er det bare inne i hjørnet at du treffer jern? I så fall er det kanskje en prefab betongsøyle og at det er en sveiseplate akkurat der. Men den burde ikke gå fra gulv til tak.
Hvor dype hull har du klart å lage? Det kunne kanskje fungert å sette opp hyllen ved hjelp av gjengestang og ankermasse ellers.
Endelig gikk det! Lyktes å få tak i Hilti borestål og etter en masse slit kom jeg gjennom. Ble helt svett og måtte ta matpause, tuller ikke.
Det så ut som det er sveiseplate som Snickarkirre skrev. Og etter at jeg kom gjennom den støtte jeg på metall igjen litt lenger inn, men da var hullet dypt nok allerede heldigvis.
Ettersom hullet hadde blitt utvidet i forkant, smurte jeg på sparkel rundt den enden av pluggen før jeg satte den inn. Så nå skal jeg la det tørke skikkelig før jeg monterer selve hattehyllen.
Tusen takk for all hjelp og tips!
Det så ut som det er sveiseplate som Snickarkirre skrev. Og etter at jeg kom gjennom den støtte jeg på metall igjen litt lenger inn, men da var hullet dypt nok allerede heldigvis.
Ettersom hullet hadde blitt utvidet i forkant, smurte jeg på sparkel rundt den enden av pluggen før jeg satte den inn. Så nå skal jeg la det tørke skikkelig før jeg monterer selve hattehyllen.
Tusen takk for all hjelp og tips!
Jeg har gode erfaringer med Milwaukess MX4 4-skärsborr
SDS-Plus MX4 borr – 4-skärs (milwaukeetool.eu)
SDS-Plus MX4 borr – 4-skärs (milwaukeetool.eu)
Klikk her for å svare