22.322 lest ·
23 svar
22k lest
23 svar
Bore i betongvegg full av armeringsjern?
Side 1 av 2
Jeg har tidligere prøvd å sette opp en hattehylle i min gang. Veggene er beinhard betong da det er en relativt nybygd selveierleilighet. Jeg støtte på noe hardt i veggen hele tiden til tross for borhammer og klarte bare å lage et grunt hull på den ene siden. Hyllen får akkurat plass i bredden, så jeg kan bare flytte den oppover og nedover. Så jeg nøyde meg med å sette den med kortere skruer. Selvfølgelig klarte den ikke vekten og falt ned etter noen måneder.
Jeg tenkte å gjøre et nytt forsøk nå og leide en multidetektor på clas ohlson for å se om jeg kunne bore nye hull i både hattehyllen og veggen så den sitter bra. Men det ser ut til å være armeringsjern i hele veggen! Detektoren gir utslag for metall overalt. Selv om veggen er mot naboens leilighet, så ikke yttervegg. Har klart å montere hyller og ankre møbler i andre vegger, så det er ikke så i hele leiligheten.
Finnes det noen måte å bore gjennom armeringsjern eller en annen smart løsning på hvordan man kan feste en hattehylle på en slik vegg? Vil helst ikke kjøpe noe veldig dyrt utstyr for å bare bore to hull. Finnes det en detektor med høyere presisjon kanskje, så man kan klare å treffe akkurat mellom armeringsjernene? Jeg vil ikke bore på måfå som jeg gjorde første gangen da det ble en masse hull som jeg nå har sparklet igjen og malt over.
Jeg tenkte å gjøre et nytt forsøk nå og leide en multidetektor på clas ohlson for å se om jeg kunne bore nye hull i både hattehyllen og veggen så den sitter bra. Men det ser ut til å være armeringsjern i hele veggen! Detektoren gir utslag for metall overalt. Selv om veggen er mot naboens leilighet, så ikke yttervegg. Har klart å montere hyller og ankre møbler i andre vegger, så det er ikke så i hele leiligheten.
Finnes det noen måte å bore gjennom armeringsjern eller en annen smart løsning på hvordan man kan feste en hattehylle på en slik vegg? Vil helst ikke kjøpe noe veldig dyrt utstyr for å bare bore to hull. Finnes det en detektor med høyere presisjon kanskje, så man kan klare å treffe akkurat mellom armeringsjernene? Jeg vil ikke bore på måfå som jeg gjorde første gangen da det ble en masse hull som jeg nå har sparklet igjen og malt over.
Absolutt. Gnag på en stund så pleier det å gi seg, selv om risikoen er at selve betongboret blir ødelagt. En penere metode er å bruke et metallbor når man støter på jernet.H handyhen skrev:
Å bore gjennom en masse armeringsjern er kanskje ikke å anbefale, men jeg ser ingen problemer med å bore et fåtall hull i en vegg for en hattehylle.
Velkommen hit!
Har du virkelig en slagborremaskin? Du prøver ikke å bore med en liknende produkt som dette? https://www.clasohlson.com/se/Slagborrmaskin-Bosch-UniversalImpact-700/p/41-1514 Om du har en slik vil du aldri komme deg frem i en betongvegg, de klarer høyest en teglesteinsvegg.
Ellers som Isakare skrev, en borr med fire skjær tygger godt.
Det går ellers an å bore hullet litt skrått. Antageligvis går armeringsjernet i høyderetning, bor litt skrått så går du forbi armeringen og kan sannsynligvis få på plass en plugg og skrue.
Ellers som Isakare skrev, en borr med fire skjær tygger godt.
Det går ellers an å bore hullet litt skrått. Antageligvis går armeringsjernet i høyderetning, bor litt skrått så går du forbi armeringen og kan sannsynligvis få på plass en plugg og skrue.
Takk for så raske svar!
Maskinen jeg har er: https://www.bosch-diy.com/se/sv/p/pbh-2100-re-06033a9300-v28382
Den markedsføres jo som borhammer, så håper det stemmer. Hadde en vanlig boremaskin med slagfunksjon før, og den kom ingen vei i veggene her, mens denne har klart alt bortsett fra akkurat venstre side av gangveggen der jeg støtte på armeringsjern noen cm inn.
Jeg får ta og anskaffe litt bedre bor og gjøre et nytt forsøk.
Maskinen jeg har er: https://www.bosch-diy.com/se/sv/p/pbh-2100-re-06033a9300-v28382
Den markedsføres jo som borhammer, så håper det stemmer. Hadde en vanlig boremaskin med slagfunksjon før, og den kom ingen vei i veggene her, mens denne har klart alt bortsett fra akkurat venstre side av gangveggen der jeg støtte på armeringsjern noen cm inn.
Jeg får ta og anskaffe litt bedre bor og gjøre et nytt forsøk.
Da duger sikkert maskinen. Armeringsjernene kan "alle" maskiner ta med riktig bor.H handyhen skrev:
Det løser seg nok. Litt tålmodighet så pleier jernene å gi seg.H handyhen skrev:
Det tok en himla tid for meg å få hjem borrstål da det ble tomt i lageret der jeg bestilte. Fikk lov å avbestille og kjøpte så disse: https://www.amazon.se/-/en/dp/B07R8...pd_rd_i=B07R8VPX75&psc=1&ref_=pd_bap_d_rp_5_tAlfredo skrev:
Så en reklamevideo der det så ut som de gikk gjennom armeringsjern helt uten problemer. Men dessverre lykkes jeg ikke med disse heller. Jeg opplever at borrstålet bare spretter rundt i hullet og gjør det bredere, men lenger inn kommer jeg ikke uansett hvor lenge jeg prøver. Naboene blir vel gale av min evige borring snart.
Jeg er tom for ideer. Har jeg lov til å gi opp og kontakte en håndverker? Eller finnes det noen andre triks?
Ja, de selger bare direkte (til bedrifter). Se på bruktmarkedet som f.eks. Tradera, så har du mye å velge mellom.H handyhen skrev:
P.s. uansett hva folk sier, så borer man ikke gjennom et armeringsjern "hvor lett som helst."
Det kan være et jävla helvete, så ofte er det bedre å flytte hullet et par centimeter om det går.
Vær også oppmerksom på at det er armering du borer i og ikke f.eks. et rør.
Sist redigert: