Hei!
Håper jeg legger dette riktig nå.
Jeg har forsøkt å bore opp en TV på veggen nå i helgen, det er 5 hull som skal opp. Jeg tok min kjære slagboremaskin og et nyinnkjøpt bor fra Clas Ohlson, første hullet i betongveggen gikk helt greit. Når jeg skulle begynne på det andre så tok det helt stopp etter ca 2 cm, tenkte da at det var noe i veien akkurat der så jeg testet en cm ved siden av, samme sak. Testet neste hull som er 1 dm ved siden av og det var samme sak. Etter en del googling kom jeg frem til at det er en borhammer jeg trenger, ikke en slagbor, siden det er betongvegg. Sagt og gjort, i dag skrapte jeg sammen mine siste penger fra Lånekassen og kjøpte denne:
https://www.clasohlson.com/se/Borrhammare-Cocraft-HR710/40-8756
med disse:
https://www.clasohlson.com/se/Hammarborrsats-Bosch/40-9272
Til min store skuffelse kom jeg ikke mye lenger med det. Jeg klarte å få i et hull men har 1 og 2 halve hull igjen. Det tar full stopp og jeg kommer ingen vei, det er 10 mm hull jeg skal lage og bør bli ca 4-5 cm dype
Finnes det noen tips for å få til disse hullene?
Håper jeg legger dette riktig nå.
Jeg har forsøkt å bore opp en TV på veggen nå i helgen, det er 5 hull som skal opp. Jeg tok min kjære slagboremaskin og et nyinnkjøpt bor fra Clas Ohlson, første hullet i betongveggen gikk helt greit. Når jeg skulle begynne på det andre så tok det helt stopp etter ca 2 cm, tenkte da at det var noe i veien akkurat der så jeg testet en cm ved siden av, samme sak. Testet neste hull som er 1 dm ved siden av og det var samme sak. Etter en del googling kom jeg frem til at det er en borhammer jeg trenger, ikke en slagbor, siden det er betongvegg. Sagt og gjort, i dag skrapte jeg sammen mine siste penger fra Lånekassen og kjøpte denne:
https://www.clasohlson.com/se/Borrhammare-Cocraft-HR710/40-8756
med disse:
https://www.clasohlson.com/se/Hammarborrsats-Bosch/40-9272
Til min store skuffelse kom jeg ikke mye lenger med det. Jeg klarte å få i et hull men har 1 og 2 halve hull igjen. Det tar full stopp og jeg kommer ingen vei, det er 10 mm hull jeg skal lage og bør bli ca 4-5 cm dype
Finnes det noen tips for å få til disse hullene?
Jepp, har kjørt med bare slag samt med slag og snurr. Samt bruker flere forskjellige størrelser, det ene hullet gikk igjennom fordi jeg klarte å komme inn med en 4mm bor først og så kunne bruke litt av en større for å få inn pluggen.D Dub361 skrev:
at du kjører bare med slag ødelegger mer enn hva det hjelper. ententen snurr med slag eller bare snurrB ByggareBob! skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 innlegg
5 hull høres mye ut, eller er det lang arm/stor tv? Jeg pleier å bore med vanlig bor når jeg borer gjennom armeringsjernet, men har man nettdrevet "Hilti" så pleier det å gå an å bore gjennom disse..fortsett å borre, trykk på..
Det er en 42" flat-TV, men en ganske tykk sådan. Så den veier. Det er denne som skal festes:H Husqvarna220Ac skrev:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...parts-tiltbart-vaggfaste-for-tv-32-55--p57537
Okei, skal man ha noe spesiell bor da, en for stål?
Det er ganske stor forskjell mellom forskjellige bor.
Et bor med fire skjær er oftest bedre enn ett med to skjær.
Det finnes betongbor som også lett borer gjennom armeringsjern, for eksempel Hilti har noen forskjellige,
https://www.hilti.se/batteriteknik/instick/hammarborrkronor-(sds)/r4429
Jeg har noen ganger stått og slitt med nye billige bor uten å knapt komme noen vei, til slutt har jeg dratt og kjøpt Hiltibor som "moset" gjennom på nulltid.
Et bor med fire skjær er oftest bedre enn ett med to skjær.
Det finnes betongbor som også lett borer gjennom armeringsjern, for eksempel Hilti har noen forskjellige,
https://www.hilti.se/batteriteknik/instick/hammarborrkronor-(sds)/r4429
Jeg har noen ganger stått og slitt med nye billige bor uten å knapt komme noen vei, til slutt har jeg dratt og kjøpt Hiltibor som "moset" gjennom på nulltid.
Medlem
· Blekinge
· 12 233 innlegg
Selv maskinen kan være slitt.
Jeg hadde en slagbormaskin som det knapt gikk an å bore med uansett borret. En nyinnkjøpt maskin gjorde susen. Jeg antar at den mekanismen som genererer slaget kan slites ut og da blir slagene ikke like distinkte og effektive. Bare en teori.
Jeg hadde en slagbormaskin som det knapt gikk an å bore med uansett borret. En nyinnkjøpt maskin gjorde susen. Jeg antar at den mekanismen som genererer slaget kan slites ut og da blir slagene ikke like distinkte og effektive. Bare en teori.
Det ser bra ut det der, så det er ingen fare å bare bore gjennom det?Demmpa skrev:
Det er ganske stor forskjell mellom forskjellige bor.
Et bor med fire skjær er oftest bedre enn et med to skjær.
Det finnes betongbor som også lett borer gjennom armeringsjern, f.eks Hilti har noen forskjellige,
[lenke]
Jeg har noen ganger stått å slitt med nye billige bor uten å knapt komme noen vei, til slutt har jeg dratt å kjøpt Hiltibor som ”moset” gjennom på nulltid.
Ser ikke ut som det går an å bestille fra den siden som privatperson, finner det ikke noe annet sted heller. Vet du hvor det går an å få tak i?Demmpa skrev:
Det er ganske stor forskjell mellom forskjellige bor.
Et bor med fire skjær er ofte bedre enn et med to skjær.
Det finnes betongbor som også lett borer gjennom armeringsjern, for eksempel har Hilti noen forskjellige,
[lenke]
Jeg har noen ganger stått og slitt med nye billige bor uten å knapt komme noen vei, til slutt har jeg dratt og kjøpt Hiltibor som ”moset” gjennom på nulltid.
