Hei!

Håper jeg legger dette riktig nå.

Jeg har forsøkt å bore opp en TV på veggen nå i helgen, det er 5 hull som skal opp. Jeg tok min kjære slagboremaskin og et nyinnkjøpt bor fra Clas Ohlson, første hullet i betongveggen gikk helt greit. Når jeg skulle begynne på det andre så tok det helt stopp etter ca 2 cm, tenkte da at det var noe i veien akkurat der så jeg testet en cm ved siden av, samme sak. Testet neste hull som er 1 dm ved siden av og det var samme sak. Etter en del googling kom jeg frem til at det er en borhammer jeg trenger, ikke en slagbor, siden det er betongvegg. Sagt og gjort, i dag skrapte jeg sammen mine siste penger fra Lånekassen og kjøpte denne:
https://www.clasohlson.com/se/Borrhammare-Cocraft-HR710/40-8756
med disse:
https://www.clasohlson.com/se/Hammarborrsats-Bosch/40-9272

Til min store skuffelse kom jeg ikke mye lenger med det. Jeg klarte å få i et hull men har 1 og 2 halve hull igjen. Det tar full stopp og jeg kommer ingen vei, det er 10 mm hull jeg skal lage og bør bli ca 4-5 cm dype :)
Finnes det noen tips for å få til disse hullene?
 
Det er om du har hatt sånn uflaks at du har truffet armeringsjern alle gangene.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Det er om du har vært så uheldig at du har truffet armeringsjern alle gangene.
Ja, jeg har lest litt om det, hvordan ser det ut i hullet om man har truffet det?
Er det noe man får/kan bore gjennom? :)
 
Bare for å utelukke det grunnleggende, har du funksjonsbryteren i riktig posisjon slik at slagfunksjonen er aktivert?
 
  • Liker
Stefan N
  • Laddar…
D Dub361 skrev:
Bare for å utelukke det grunnleggende, har du funksjonsbryteren i riktig posisjon slik at slagfunksjonen er aktivert?
Jepp, har kjørt med bare slag samt med slag og snurr. Samt bruker flere forskjellige størrelser, det ene hullet gikk igjennom fordi jeg klarte å komme inn med en 4mm bor først og så kunne bruke litt av en større for å få inn pluggen.
 
H
B ByggareBob! skrev:
Japp, har kjørt med bare slag samt med slag og snurr. Samt kjører med flere ulike størrelser, det ene hullet gikk gjennom for at jeg lykkedes komme inn med en 4mm bor først og så kunne bruke litt av en større for å få inn pluggen.
at du kjører bare med slag ødelegger mer enn hva det hjelper. ententen snurr med slag eller bare snurr
 
henke_benke skrev:
att du kjører bare med slag ødelegger mer enn det hjelper. enten spin med slag eller bare spin
Jaha ok, Takk Veldig bra å vite :)
 
H
kan være meget mulig at du har truffet armering på hullene. kan du flytte hullet (eller alle hull) i høyde eller sideveis?
 
henke_benke skrev:
kan være mye mulig at du har truffet armering på hullene. kan du flytte hullet (eller alle hull) i høyde eller sidelengs?
jeg er redd for det, går det å forhindre det på noen smidig måte?
Er ikke så keen på å bore nye hull og det blir samme sak, blir ganske stygt på soverommet ;)
 
5 hull høres mye ut, eller er det lang arm/stor tv? Jeg pleier å bore med vanlig bor når jeg borer gjennom armeringsjernet, men har man nettdrevet "Hilti" så pleier det å gå an å bore gjennom disse..fortsett å borre, trykk på..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
5 hull høres mye ut, eller er det lang arm/stor TV? Jeg pleier å bore med vanlig bor når jeg borer gjennom armeringsjernet, men har man nettdrevet ”Hilti” så pleier det å gå å bore gjennom disse..fortsett å bore, trykk på..
Det er en 42" flat-TV, men en ganske tykk sådan. Så den veier. Det er denne som skal festes:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...parts-tiltbart-vaggfaste-for-tv-32-55--p57537
Okei, skal man ha noe spesiell bor da, en for stål? :)
 
Det er ganske stor forskjell mellom forskjellige bor.
Et bor med fire skjær er oftest bedre enn ett med to skjær.
Det finnes betongbor som også lett borer gjennom armeringsjern, for eksempel Hilti har noen forskjellige,
https://www.hilti.se/batteriteknik/instick/hammarborrkronor-(sds)/r4429

Jeg har noen ganger stått og slitt med nye billige bor uten å knapt komme noen vei, til slutt har jeg dratt og kjøpt Hiltibor som "moset" gjennom på nulltid.
 
Selv maskinen kan være slitt.
Jeg hadde en slagbormaskin som det knapt gikk an å bore med uansett borret. En nyinnkjøpt maskin gjorde susen. Jeg antar at den mekanismen som genererer slaget kan slites ut og da blir slagene ikke like distinkte og effektive. Bare en teori.
 
  • Liker
mgunderyd
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det er ganske stor forskjell mellom forskjellige bor.
Et bor med fire skjær er oftest bedre enn et med to skjær.
Det finnes betongbor som også lett borer gjennom armeringsjern, f.eks Hilti har noen forskjellige,
[lenke]

Jeg har noen ganger stått å slitt med nye billige bor uten å knapt komme noen vei, til slutt har jeg dratt å kjøpt Hiltibor som ”moset” gjennom på nulltid.
Det ser bra ut det der, så det er ingen fare å bare bore gjennom det? :)
 
  • Liker
Lassebo
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det er ganske stor forskjell mellom forskjellige bor.
Et bor med fire skjær er ofte bedre enn et med to skjær.
Det finnes betongbor som også lett borer gjennom armeringsjern, for eksempel har Hilti noen forskjellige,
[lenke]

Jeg har noen ganger stått og slitt med nye billige bor uten å knapt komme noen vei, til slutt har jeg dratt og kjøpt Hiltibor som ”moset” gjennom på nulltid.
Ser ikke ut som det går an å bestille fra den siden som privatperson, finner det ikke noe annet sted heller. Vet du hvor det går an å få tak i?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.