Jeg kjøpte en ny lampe fra IKEA, den krever en fast installasjon, den må borres fast i taket i stuen.

Hvor dypt kan man borre? Finnes det ingen tommelfingerregel for det, så man ikke skader eller kommer borti noen ledning eller kabeltrekking i veggen? Finnes det noen spesielle skruer/ekspander eller er det nok med Ikeas "FIXA" pakke med skruer/plugg..
 
Hvor mye veier lampen? Hvordan ser festet mot taket ut?
 
useless useless skrev:
Hvor mye veier lampen? Hvordan ser innfestingen mot taket ut?
Den veier maks 2 - 3 kg.

På taket må jeg skru ut kroken og den der lille hvite platan med uttak for lamper uten fast installasjon
 
Hva er det for en lampe? Går det ikke an å feste den i eksisterende krok?
 
Du må jo bore så dypt at du får i pluggen med litt margin. Når du har fjernet lokket for elboksen i taket kan du sannsynligvis se hvilken retning ledningene går og dermed unngå å bore akkurat der.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Du trenger jo å bore så dypt at du får i pluggen med litt margin. Når du har fjernet lokket for elboksen i taket kan du trolig se hvilken vei ledningene går og dermed unngå å bore akkurat der.
Okei. Og det var nok med ikea skruene antar jeg.
 
useless useless skrev:
Hva slags lampe er det? Går det ikke an å feste den i eksisterende krok?
Nei, den krever en fast installasjon. Går ikke an å henge opp på kroken.
 
A Accenter skrev:
Ok. Og det var nok med ikea skruene antar jeg.
Ikke mitt personlige førstevalg men det skal funke :)
 
A Accenter skrev:
Nei, den krever en fast installasjon. Går ikke an å henge opp på kroken
Er kroken skrudd inn i boksen? I så fall kanskje man kan bytte den mot en skrue? Eller sitter det andre skruer i boksen man kan bruke?
Bilder? Navn på lampen?
 
Det stemmer, jeg kan se hvilken retning kablene kommer fra når jeg har fjernet den der hvite boksen så det burde være lett å unngå.

Et annet spørsmål, lampen har bare inngang for den brune og blå kabelen, ikke for den gulgrønne (jord). I taket er det både blå/brune og jordkabelen.

Lampen har en slik kvadrat i kvadrat symbol, betyr det at den ikke trenger å jordes? I så fall, holder det at jeg bare taper sammen jordkabelen fra taket og legger den litt pent der inne i hullet?

Takk for raske svar
 
useless useless skrev:
Er kroken skrudd inn i boksen? I så fall kanskje man kan bytte den mot en skrue? Eller sitter det andre skruer i boksen man kan bruke?
Bilder? Navn på lampen?
https://www.ikea.com/se/sv/p/hektar-takskena-3-spots-moerkgra-50297485/

Jeg prøvde å bruke kroken for å henge opp lampen, men det gikk ikke.. Tror ikke man kan henge den opp uten å bore..
 
A Accenter skrev:
Et annet spørsmål, lampen har bare inngang for den brune og blå kabelen, ikke for den gulgrønne (jord). I taket finnes både blå/brune og jordkabelen.

Lampen har en slik kvadrat i kvadrat symbol, betyr det at den ikke trenger å jordes? I så fall, holder det med at jeg bare taper sammen jordkabelen fra taket og legger den litt pent der inne i hullet?


Takk for raske svar
Dobbeltkvadratsymbolet betyr at den er såkalt dobbeltisolert og derfor ikke skal kobles til beskyttelsesjord (gulgrønn).

Sett helst en klemme, f.eks. en "ubåt" på den gulgrønne, så har du gjort installasjonen riktig og skikkelig. https://www.clasohlson.com/se/Kopplingsklämma/p/32-7795
 
  • Liker
Accenter
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.