Jeg kjøpte en ny lampe fra IKEA, den krever en fast installasjon, den må borres fast i taket i stuen.
Hvor dypt kan man borre? Finnes det ingen tommelfingerregel for det, så man ikke skader eller kommer borti noen ledning eller kabeltrekking i veggen? Finnes det noen spesielle skruer/ekspander eller er det nok med Ikeas "FIXA" pakke med skruer/plugg..
Hvor dypt kan man borre? Finnes det ingen tommelfingerregel for det, så man ikke skader eller kommer borti noen ledning eller kabeltrekking i veggen? Finnes det noen spesielle skruer/ekspander eller er det nok med Ikeas "FIXA" pakke med skruer/plugg..
Du må jo bore så dypt at du får i pluggen med litt margin. Når du har fjernet lokket for elboksen i taket kan du sannsynligvis se hvilken retning ledningene går og dermed unngå å bore akkurat der.
Det stemmer, jeg kan se hvilken retning kablene kommer fra når jeg har fjernet den der hvite boksen så det burde være lett å unngå.
Et annet spørsmål, lampen har bare inngang for den brune og blå kabelen, ikke for den gulgrønne (jord). I taket er det både blå/brune og jordkabelen.
Lampen har en slik kvadrat i kvadrat symbol, betyr det at den ikke trenger å jordes? I så fall, holder det at jeg bare taper sammen jordkabelen fra taket og legger den litt pent der inne i hullet?
Takk for raske svar
Et annet spørsmål, lampen har bare inngang for den brune og blå kabelen, ikke for den gulgrønne (jord). I taket er det både blå/brune og jordkabelen.
Lampen har en slik kvadrat i kvadrat symbol, betyr det at den ikke trenger å jordes? I så fall, holder det at jeg bare taper sammen jordkabelen fra taket og legger den litt pent der inne i hullet?
Takk for raske svar
https://www.ikea.com/se/sv/p/hektar-takskena-3-spots-moerkgra-50297485/useless skrev:
Jeg prøvde å bruke kroken for å henge opp lampen, men det gikk ikke.. Tror ikke man kan henge den opp uten å bore..
Dobbeltkvadratsymbolet betyr at den er såkalt dobbeltisolert og derfor ikke skal kobles til beskyttelsesjord (gulgrønn).A Accenter skrev:Et annet spørsmål, lampen har bare inngang for den brune og blå kabelen, ikke for den gulgrønne (jord). I taket finnes både blå/brune og jordkabelen.
Lampen har en slik kvadrat i kvadrat symbol, betyr det at den ikke trenger å jordes? I så fall, holder det med at jeg bare taper sammen jordkabelen fra taket og legger den litt pent der inne i hullet?
Takk for raske svar
Sett helst en klemme, f.eks. en "ubåt" på den gulgrønne, så har du gjort installasjonen riktig og skikkelig. https://www.clasohlson.com/se/Kopplingsklämma/p/32-7795
Klikk her for å svare