Hei!

Jeg ønsker å bygge et enklere innsynsvern/gjerde til vår uteplass. I området jeg bor har flere naboer gjort dette, men alle har litt forskjellige løsninger for det. Gjerdet blir et par meter i lengde og <1,8m i høyde for å slippe byggesøknad. Tanken er å ha en grind nærmest huset (rabatt på siden som vender mot naboen) og ellers enkle liggende spiler.

Nå til hovedspørsmålet:

Forutsetninger
  • innkjørselen ved siden av huset er asfaltert frem til selve uteplassen som består av betongblokker som er cirka 10 cm i høyde)
  • ved siden av husets grunnmur er det noen form for betongblokk som skaper en avstand til selve huset
  • der innkjørselen avsluttes ligger en rabatt tett inntil asfalten, grensen utgjøres av kantstein (ukjent steinsort men jeg antar noen form for granitt)
  • Det går en større avdeling i form av et plank mellom vår innkjørsel og naboens som sitter med solide stolper, eventuelt kunne det gått an å feste gjerdet mot dette på en eller annen måte
Alternativ 1 - følge kantsteinen
Det peneste rent estetisk ville være å la gjerdet følge kantsteinen, noe som vil kreve at stolper kan festes i kantsteinen samt i betongblokkene som utgjør kanten mot grunnmuren. Men går det an å bore hull i kantsteinen slik at jeg kan feste en stolpesko av en eller annen sort i kantsteinen?

Om det er mulig å bore for å feste en vanlig u-stolpesko med ankermasse i kantsteinen, er den da for svak for å bære gjerdet? Tanken er at man i så fall kan kompensere med å sette stolpene tettere?

Alternativ 2 - legge gjerdet utenfor kantsteinen med montering i asfalten

I dette alternativet må man lage innfestninger i asfalten eller på en eller annen måte komme gjennom denne for å grave ned pilarer eller støpe pilarer. Dette krever sikkert en del jobb og kan støte på problemer i form av stein eller lignende. Avhengig av hva som gjemmer seg under asfalten.

I både alternativ 1 og 2 tenker jeg at man får feste en eller to stolpesko i betongblokkene som utgjør kanten mot grunnmuren eller en stolpesko i de permanente blokkene som ligger, samt legge ut to blokker som sammenføyes i renna mot huset og støpe inn en stolpesko i disse.

Se bilder nedenfor for mer beskrivelse.

Takk på forhånd!

Uteplass med små bed og planter, omgitt av nettinggjerde og stablede fliser. Bakken er delvis flislagt med møbler og planter i terrakottakrukker. En uteplass med fliser, blomsterpotter, en svart oppbevaringsboks, og diverse materialer langs en kant. Klar for bygging av insynsskydd/staket. Lav murkant med løs grus og blader ved siden av en platting av betongfliser.

Grindbærende stolper bør du grave og støpe ordentlig, "mellom stolper" kan kanskje festes i kantstenen om gjerdet er glissent som et Gunnebonett og ikke utgjør noe betydelig vindfang.

F fribygg skrev:
Grindbærende stolper bør du grave og støpe ordentlig, "mellomstolper" kan kanskje festes i kantsteinen om gjerdet er glissent som et Gunnebonät og ikke utgjør noe betydelig vindfang
Grave og støpe som i betongstøtte? Tenker et par centimeter mellom ribbene.

LimeH LimeH skrev:
Grave og støpe som i betongfeste? Tenker et par centimeter mellom ribbene.
Javisst, skal porten være tung bør du helst støpe sammen begge portstolpene under bakken for å være sikker på at porten ikke henger skjevt etter et par år.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.