Jeg ønsker å bygge et enklere innsynsvern/gjerde til vår uteplass. I området jeg bor har flere naboer gjort dette, men alle har litt forskjellige løsninger for det. Gjerdet blir et par meter i lengde og <1,8m i høyde for å slippe byggesøknad. Tanken er å ha en grind nærmest huset (rabatt på siden som vender mot naboen) og ellers enkle liggende spiler.
Nå til hovedspørsmålet:
Forutsetninger
innkjørselen ved siden av huset er asfaltert frem til selve uteplassen som består av betongblokker som er cirka 10 cm i høyde)
ved siden av husets grunnmur er det noen form for betongblokk som skaper en avstand til selve huset
der innkjørselen avsluttes ligger en rabatt tett inntil asfalten, grensen utgjøres av kantstein (ukjent steinsort men jeg antar noen form for granitt)
Det går en større avdeling i form av et plank mellom vår innkjørsel og naboens som sitter med solide stolper, eventuelt kunne det gått an å feste gjerdet mot dette på en eller annen måte
Alternativ 1 - følge kantsteinen
Det peneste rent estetisk ville være å la gjerdet følge kantsteinen, noe som vil kreve at stolper kan festes i kantsteinen samt i betongblokkene som utgjør kanten mot grunnmuren. Men går det an å bore hull i kantsteinen slik at jeg kan feste en stolpesko av en eller annen sort i kantsteinen?
Om det er mulig å bore for å feste en vanlig u-stolpesko med ankermasse i kantsteinen, er den da for svak for å bære gjerdet? Tanken er at man i så fall kan kompensere med å sette stolpene tettere?
Alternativ 2 - legge gjerdet utenfor kantsteinen med montering i asfalten
I dette alternativet må man lage innfestninger i asfalten eller på en eller annen måte komme gjennom denne for å grave ned pilarer eller støpe pilarer. Dette krever sikkert en del jobb og kan støte på problemer i form av stein eller lignende. Avhengig av hva som gjemmer seg under asfalten.
I både alternativ 1 og 2 tenker jeg at man får feste en eller to stolpesko i betongblokkene som utgjør kanten mot grunnmuren eller en stolpesko i de permanente blokkene som ligger, samt legge ut to blokker som sammenføyes i renna mot huset og støpe inn en stolpesko i disse.
Grindbærende stolper bør du grave og støpe ordentlig, "mellom stolper" kan kanskje festes i kantstenen om gjerdet er glissent som et Gunnebonett og ikke utgjør noe betydelig vindfang.
Grindbærende stolper bør du grave og støpe ordentlig, "mellomstolper" kan kanskje festes i kantsteinen om gjerdet er glissent som et Gunnebonät og ikke utgjør noe betydelig vindfang
Grave og støpe som i betongstøtte? Tenker et par centimeter mellom ribbene.
Grave og støpe som i betongfeste? Tenker et par centimeter mellom ribbene.
Javisst, skal porten være tung bør du helst støpe sammen begge portstolpene under bakken for å være sikker på at porten ikke henger skjevt etter et par år.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.