Hei,
Jeg vil bore i vegger der min regel/AC/metall-detektor gir utslag for at det skal finnes trestendere. Går det an å bore i en trestender for å henge opp en vegghylle hhv. TV-veggfeste?
Som brukernavnet mitt antyder er jeg ny til alt som gjelder bygg, og vet knapt hva en trestender er for noe.
Jeg vil bore i vegger der min regel/AC/metall-detektor gir utslag for at det skal finnes trestendere. Går det an å bore i en trestender for å henge opp en vegghylle hhv. TV-veggfeste?
Som brukernavnet mitt antyder er jeg ny til alt som gjelder bygg, og vet knapt hva en trestender er for noe.
Hei og velkommen. Er det en gipsplate ytterst? I så fall trenger du ikke bore, men bare skru direkte med en treskrue når det er en stender bak. Er det kun gipsplate og ingenting bak, anbefaler jeg en Molly, en spesiell skrue med en plugg som man setter i det borrade hullet.
Takk! Og takk for raskt svar.
Når jeg banker på veggen hørtes det dunkelt, så jeg antar sterkt at det er betong eller lignende. Hvordan avgjør man om det er noe annet på overflaten? Skal jeg bore og bruke en Molly uansett, gitt mistanken om at det er betong?
Når jeg banker på veggen hørtes det dunkelt, så jeg antar sterkt at det er betong eller lignende. Hvordan avgjør man om det er noe annet på overflaten? Skal jeg bore og bruke en Molly uansett, gitt mistanken om at det er betong?
Høres det dovent og litt hul ut, er det trolig en type plate på veggen. Da fungerer mollyplugg bra (metallexpander også kalt). Finner du en bakliggende trestender, bruker du vanlig treskrue som sagt.Byggnoob skrev:
Hvis det høres stumt ut, omtrent som å banke på en stor stein, da er det betong
Nå har jeg banket noen ganger på stueveggene og gangveggene igjen og sammenlignet lydene nøye, og brukt en video som basis for hva som bør være gips og hva som er stein. Jeg bør skaffe en Mollyplugg da for veggen i gangen (den som høres hul ut).
Når det gjelder type boremaskin; jeg har kun en slagbormaskin for øyeblikket. Fungerer det å bruke en slik for begge veggene, eller bør jeg kjøpe f.eks. spiralbor for gipsveggen?
Når det gjelder type boremaskin; jeg har kun en slagbormaskin for øyeblikket. Fungerer det å bruke en slik for begge veggene, eller bør jeg kjøpe f.eks. spiralbor for gipsveggen?
Du trenger ikke kjøpe flere verktøy. Din slagbormaskin duger bra for begge typer materialer i veggen. Er det gipsvegg og du skal bruke molly, så er det litt saker man må finne ut av. Det kan være ulik tykkelse på platene, og også doble plater. Siden mollyskruene har ulik lang "krage" avhengig av hvilken tykkelse de er beregnet for, så synes i alle fall jeg at molly er litt plundrete. Man må prøve å måle hvilken tykkelse veggen har, og kjøpe riktig molly. Skal man ikke henge opp ekstremt tunge ting synes jeg gipsplugg fungerer klart mye bedre. De er som en kon med skarpe gjenger som man skrur inn, etter å ha forborret, eller hvis man er litt slurvete har laget et lite hull med en syl eller lignende. Noen, som den på bildet, kan man ofte banke direkte inn et stykke, og begynne å skru når gjengene får grep. Deretter skrur man en vanlig skrue rett inn i pluggen. Jeg har selv satt opp TV-stativ med disse, og det sitter som fjell. Bare sørg for at du har nok.
http://www.bauhaus.se/gipsplugg-metall-gkm12k.html
Finnes litt ulike materiale, plast, metall, runde, flate. Jeg liker de runde i metall...
http://www.bauhaus.se/gipsplugg-metall-gkm12k.html
Finnes litt ulike materiale, plast, metall, runde, flate. Jeg liker de runde i metall...
Hei igjen,
Hadde en venn innom i kveld som la merke til min slaggborr (et no name-merke) og sa med en gang: "Jaha, det der ser ut som en billig borr, den kommer ikke til å klare betong. Du må kjøpe en ny". Så da settes prosjektet i pause. Må man ha "pro-merker" for å bore i betong/stein ...? Hans grunn til at min borr ikke holder er at det vil ta virkelig lang tid før hullet blir ferdigborret sammenlignet med en "solid borr", og at hullet kan bli for stort. Hva synes dere?
Hadde en venn innom i kveld som la merke til min slaggborr (et no name-merke) og sa med en gang: "Jaha, det der ser ut som en billig borr, den kommer ikke til å klare betong. Du må kjøpe en ny". Så da settes prosjektet i pause. Må man ha "pro-merker" for å bore i betong/stein ...? Hans grunn til at min borr ikke holder er at det vil ta virkelig lang tid før hullet blir ferdigborret sammenlignet med en "solid borr", og at hullet kan bli for stort. Hva synes dere?
Ja, prøv. Da merker du med en gang hvis det tar evigheter å lage hull i betongen. Jeg har opplevd både normal betong som går utmerket med vanlig billig slagbor og noen slags armert armageddonsikker betong som krevde en skikkelig borhammer. At hullet blir for stort skyldes at en svak slagbor eller borhammer må stå og jobbe lenge, og da vipper man ubevisst på boret og lager hullet større.
...og som sagt, skill mellom bor (tingen som lager hullet) og bormaskin (tingen som gjør at boret snurrer). Å kjøpe gode bor er verdt pengene, og sørg for å bytte dem ut når de blir sløve. Det er stor forskjell i kvalitet.
For å bore i gips bruker du en billig (men ny/skarp) trebor. Kjør uten slag, ellers blir det rot.
...og som sagt, skill mellom bor (tingen som lager hullet) og bormaskin (tingen som gjør at boret snurrer). Å kjøpe gode bor er verdt pengene, og sørg for å bytte dem ut når de blir sløve. Det er stor forskjell i kvalitet.
For å bore i gips bruker du en billig (men ny/skarp) trebor. Kjør uten slag, ellers blir det rot.
Din boremaskin duger sikkert, det som oftest faller på er borret eller "borren" som man sier. Det fungerer med en billig maskin for et par hundre, men ikke med billige bor, et sett til 39 kr med 8 bor for hvert materiale pleier aldri å fungere riktig bra. Men bra bor for hjemmebruk trenger ikke å koste så mye, et sett med de 5 nødvendige for en hundrelapp pleier å fungere bra, da kjøper man en for betong/tegl og en for metall.
Bank med knoken, høres det ut som du banker på asfalt, høres det mer som å banke på kjøkkenbordet eller på en flytteeske, så er det nok gips bak.
I så fall ta et lite metallbor eller trebor, f.eks. 2-3 mm. Jeg pleier å bruke skarpt metallbor da det er smidig om man vil gå gjennom en metallstender bak gipsen. Går den rett gjennom, så har du gått gjennom gipsen, kommer det ut treverk etter en stund så har du funnet en stender. Vil du bruke hullet, så tar du et større bor og borer opp det til passende størrelse, alternativt lar du det være eller sparkler igjen det. Og prøver et nytt sted.
Bank med knoken, høres det ut som du banker på asfalt, høres det mer som å banke på kjøkkenbordet eller på en flytteeske, så er det nok gips bak.
I så fall ta et lite metallbor eller trebor, f.eks. 2-3 mm. Jeg pleier å bruke skarpt metallbor da det er smidig om man vil gå gjennom en metallstender bak gipsen. Går den rett gjennom, så har du gått gjennom gipsen, kommer det ut treverk etter en stund så har du funnet en stender. Vil du bruke hullet, så tar du et større bor og borer opp det til passende størrelse, alternativt lar du det være eller sparkler igjen det. Og prøver et nytt sted.
Jeg som er merkelig huggan, er noob så da er man det per automatik. Vennen også sikkert, gitt at han mest irriterte seg over merket enn behov/funksjonalitet.
Takk for alle virkelig gode tips, det er nok borrene som evt. trenger å byttes ut - kjøpte et billig sett som Andy nevnte, og trenger trolig bare to bor. Da er det like greit å kjøpe to av god kvalitet enn en "drullepake" med flere dårlige.
Takk for alle virkelig gode tips, det er nok borrene som evt. trenger å byttes ut - kjøpte et billig sett som Andy nevnte, og trenger trolig bare to bor. Da er det like greit å kjøpe to av god kvalitet enn en "drullepake" med flere dårlige.
Før du skaffer flere verktøy og borer. Finn ut hva det egentlig dreier seg om for materiale. Ved å banke og sammenligne lyder, får du ingen hundre prosent kontroll på det. Bank i stedet en liten spiker der hullene skal være. Da merker du hva det er for overflatemateriale samt hva som finnes bak.
Klikk her for å svare
