Skal flytte mitt avløp på overetasjen på mitt älvsbyhus
i henhold til ä-hus får man bore maks 75mm og forsterke med kryssfiner
når jeg spurte om man kan gå gjennom med et 110 rør over hjerteveggen trodde han at det kanskje skulle gå, men hadde ingen beregninger på det. jeg må gjøre det på egen risiko.
bjelken er en kertobjelke som er 260mm høy.
hva tror dere? kanskje trenger å forsterke med en limtredrager eller flere lag kryssfiner.
i henhold til ä-hus får man bore maks 75mm og forsterke med kryssfiner
når jeg spurte om man kan gå gjennom med et 110 rør over hjerteveggen trodde han at det kanskje skulle gå, men hadde ingen beregninger på det. jeg må gjøre det på egen risiko.
bjelken er en kertobjelke som er 260mm høy.
hva tror dere? kanskje trenger å forsterke med en limtredrager eller flere lag kryssfiner.
Det store spørsmålet er ikke om det går an å bore hull i den, det står det jo tydelig at man får. Spørsmålet er om man etterpå har styrke og stabilitet nok igjen i bjelken. Hva deres formel sier er at med et hull på 110 millimeter i en 260 bjelke mister du 16% av styrken, og øker nedbøyningen med omtrent samme prosent. Går hullkanten nærmere enn 260 millimeter fra bærende underbjelke garanterer de ingenting, i tillegg ikke om lasten varierer (utmattingsrisiko gjetter jeg).thomasd79 skrev:
Så spørsmålet er hvor nær dimensjoneringsgrensen du er fra starten. For at du skal lage hullet skal bjelken fra starten være overdimensjonert med minst 16% mer enn sikkerhetsfaktoren, samt at nærliggende konstruksjoner tåler en nedbøyning med påfølgende økt skråbelastning med samme margin.
--- Mats ---
Klikk her for å svare